کد خبر: ۷۷۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۶
پیمان فروزش:

پرداخت یارانه در آستانه انتخابات جنبه تبلیغاتی دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیمان فروزش گفت: «دولت یک لایحه متمم را با قید دو فوریت به مجلس ارائه داد که از این طریق هم اصلاح برنامه کند و هم از حساب ذخیره ارزی برداشت داشته باشد».

پیمان فروزش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب درباره دلایل موافقت مجلس با برداشت مبلغ 45 هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی اظهار داشت: «در بخش بازرگانی با توجه به تورم جهانی در نتیجه خشکسالی و همچنین افزایش تقاضا در حوزه‌ مواد غذایی و نیازهای اولیه که منجر به بالا رفتن قیمت‌های جهانی شده است، ناچاریم برای پوشش این نقیصه اقلامی را از خارج وارد کنیم و آن را به صورت یارانه در سبد غذایی مردم قراردهیم».

نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «همچنین سبدی را برای کارکنان دولت و اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفتیم که انشاءا... در اختیارشان قرار داده می‌شود و از طرفی بتوانیم ذخایر استراتژیک را بهبود بخشیم».

فروزش ادامه داد: «در بخش کشاورزی برای تجهیزات و ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه‌های آب‌خیزداری، استفاده بهینه از آب و تولید اقلام پرمحصول در این بخش و همچنین برا ی جبران خسارات ناشی از خشکسالی طبق برنامه‌هایی که وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی ارائه کردند، این مبلغ تخصیص داده شد».

وی در پاسخ به این سوال که برداشت از حساب ذخیره ارزی موجب افزایش تورم می‌شود یا خیر؟ گفت: «هر یک میلیارد دلار اگر تبدیل به نقدینگی شود دو تا سه درصد تورم را افزایش داده و رشد نقدینگی را دامن می‌ِزند».

نماینده مردم زاهدان با اشاره به نیاز ارزی کشور برای واردات اقلام ضروری اظهار داشت: «اگر برنامه‌های دولت به سمتی رود که بخواهند از این برداشت در داخل کشور هزینه نمایند، بین 3 تا 4 درصد بر نرخ تورم اضافه می‌شود».

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه مجلس در صورت تخلف دولت چیست، اظهار داشت: «مجلس باید طبق برنامه‌ای که دولت ارائه کرده است، نظارت خود را ادامه دهد تا برداشت از حساب ذخیره ارزی فقط برای خرید خارج از کشور باشد».

نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سوال که «شنیده شده است که در ماه‌های اسفند و فروردین یک میلیون تومان و در هر ماه پانصد هزار تومان به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شود و این پرداخت جزیی از طرح تحول اقتصادی است، آیا این پرداخت‌ها با انتخابات ریاست جمهوری ارتباط دارد یا خیر»؟ عنوان کرد: «این کارجنبه تبلیغاتی دارد، ما اگر می‌خواهیم تحول اقتصادی در کشور ایجاد کنیم این‌ها آیتم‌های آن نیست».

دکتر فروزش ادامه داد: «زمانی که استراتژی توسعه اقتصاد و صنعتی را تدوین می‌‌کنند و زیرساخت‌های آن فراهم می‌شود، اعم از قوانین ومقررات که باید در مجلس ایجاد شود و هم از بعد اجرایی، همه این حالات را باید پیش‌بینی کنیم و در نتیجه به تحول اقتصادی که طبق برنامه توسعه و سند چشم انداز برسیم».


نماینده مجلس هشتم با اشاره به هر گونه تکروی در اجرای طرح تحول اقتصادی که خارج از مسائل کارشناسی انجام گیرد و درصدد رضایت مقطعی از مردم باشد، هشدار داد: «هرگونه شخصی عمل کردن و احترام نگذاشتن به نظرات کارشناسی و استبداد اقتصادی عمل کردن منجر به شکسست پروژه اقتصادی و فروپاشی اقتصاد می‌شود».


فروزش در مورد طرح رفراندوم برای اجرای طرح تحول اقتصادی که توسط برخی کارشناسان اقتصادی مطرح شده، گفت: «رفراندوم لازم نیست، ما از لحاظ اقتصادی در بحران هستیم و باید سال‌های پیش استراتژی توسعه اقتصادی تعیین می‌شد و براساس آن هم دولت و هم مجلس عمل می‌کردند نه یک نفر بیاید و نظر شخصی خود را القا کند و اقتصاد کشور را بدست گیرد».

وی تاکید کرد: «مردم با مشکلات مواجه هستند و دولت موفق دولتی است که بتواند راه‌حل اساسی برای خروج از یک بحران که ما اسم آن را استراتژی خروج از بحران می‌گذاریم، پیدا کند».

نماینده مجلس هشتم تاکید کرد: «باید با تدبر و اندیشه به نتیجه مطلوب رسید».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین