کد خبر: ۷۷۳۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴

تشکیل «شورای حل اختلاف ویژه امور مدیریت شهری»

چهار روز پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، «شورای حل اختلاف ویژه امور مدیریت شهری با شرح وظیفه پنجگانه» در کرج آغاز به کار کرد.
تشکیل «شورای حل اختلاف ویژه امور مدیریت شهری»
آفتاب‌‌نیوز :

آیین افتتاح «شورای حل اختلاف ویژه امور مدیریت شهری کرج با شرح وظیفه پنجگانه»، با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز، معاون توسعه حل اختلاف، معاون قضایی رئیس کل و دبیر شورای تحول قضایی دادگستری کل استان، شهردار شهر کرج و رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی این شهرستان برگزار شد.

حسین فاضلی هریکندی در حاشیه این مراسم با اشاره به دیدار روز سوم خرداد رئیس قوه قضائیه با مدیران شهری تهران و پیشنهاد تشکیل شورای حل اختلاف ویژه امور شهری گفت: کرج جزو پنج کلانشهر اول کشور است و مشکلات مشابهی با پایتخت در حوزه امور شهری دارد؛ لذا در اجرای پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، از سوی دادگستری کل استان البرز ، پیشنهاد مشابه ای به شهردار و رئیس شورای اسلامی کرج مبنی بر تشکیل شورای حل اختلاف ویژه امور مدیریت شهری ارائه شد.

رئیس شورای قضایی استان البرز با اشاره به اینکه کمتر از ۴۸ ساعت پس از توافق دادگستری کل استان و شهرداری کرج و کمتر از ۴ روز پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه در خصوص تشکیل شورای حل اختلاف ویژه در امور مدیریت شهری، امروز این مجتمع در کرج مورد بهره‌برداری قرار گرفت، تصریح کرد: ترکیب این شورا متنوع و شامل متخصصین و افراد آشنا به حوزه امور شهری اعم از پیمانکاران، سازندگان، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اشخاص حقیقی و حقوقی هستند.

محورهای پنجگانه فعالیت شورای حل اختلاف مدیریت شهری

وی با بیان اینکه این شورا در پنج حوزه فعالیت خواهد کرد، متذکر شد: اولین رکن این شورا، شعبه ویژه صلح و سازش در پرونده‌های مرتبط با امور شهری است و رایی در آن صادر نمی‌شود؛ مترصد هستیم همه پرونده‌های حقوقی و کیفری طرح شده در حوزه شهری را ابتدا به این شعبه صلحی ارجاع دهیم تا اختلافات در همین جا حل و فصل شده و طرفین به تفاهم و سازش برسند در عین حال به تناسب پرونده‌ها، شعب دیگری ایجاد خواهد شد.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه علاوه بر شعبه موصوف، واحد میانجیگری در امور کیفری مرتبط با امور شهری نیز تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: به موازات تشکیل واحد میانجیگری که برای مصالحه در امور کیفری تلاش می‌کنند، واحد داوری ویژه اختلافات حقوقی حوزه مدیریت شهری (با رعایت ضوابط قانونی) تشکیل و داوران متخصص در این واحد فعالیت خواهند کرد.

وی با یادآوری اینکه «صلح‌یاران» نقش بسزایی در حل اختلافات دارند، اضافه کرد: در گام‌نخست، هشت نفر از مدیران شهری و مهندسان با تجربه حوزه شهری به عنوان صلح یاران اختلافات شهری تعیین شده اند، همچین شهردار کرج به عنوان طلایه‌دار صلح در اختلافات شهری تعیین شد تا از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد صلح و سازش در حوزه مدیریت شهری استفاده شود.

پیشگیری از وقوع اختلافات شهری

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در ادامه متذکر شد: یکی از راهبردهای اصلی رئیس قوه قضائیه، پیشگیری از اختلافات و چالش های حوزه شهری است بنابراین علاوه بر اقدامات فوق، تفاهم نامه‌ای مابین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان و معاونت توسعه حل اختلاف استان البرز منعقد می‌شود تا به طور تخصصی برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از وقوع اختلافات شهری با تکیه بر داده‌های شورای حل اختلاف را انجام دهند.

وی در تشریح شیوه فعالیت شورای مذکور اظهار داشت: در خصوص فرآیند کاری این شورا و چگونکی اقدام واحدهای پنج گانه آن دستورالعملی تهیه شده که نقشه راه فعالیت‌های این شورا خواهد بود.

فاضلی هریکندی اقدام دیگری که به موازات تشکیل شورا پیگیری خواهد شد را تشکیل کارگروه ویژه ذیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال با حضور استانداری، شهرداری و شورای شهر و دادگستری کل استان بیان و اضافه کرد: این کارگروه، چالش‌هایی که توسط شورا قابل حل نیست را پیگیری و حل خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین