کد خبر: ۷۷۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۲

توضیح وزیر نفت درباره آزاد سازی قیمت بنزین تا پاییز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نفت اعلام کرد که مذکرات سه جانبه خط لوله صلح میان ایران، پاکستان و هند پس از حل موارد مورد اختلاف تا یک ماه آینده نهایی می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب به نقل مهر، غلامحسین نوذری روز شنبه در یک نشست خبری با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی همانند یک جراحی بزرگ است که دولت نهم برای اجرای آن پیشقدم شده گفت: «وزارت نفت آمادگی دارد این طرح را که تنها راه نجات از گرفتاری‌های اقتصادی کشور است، اجرایی کند».

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر آزاد سازی قیمت بنزین تا مهر ماه اظهار داشت: «درکارگروهی که در خصوص آزاد سازی قیمت انرژی تشکیل شده بحث‌های کارشناسی زیادی در خصوص بحث هدفمند کردن یارانه‌های انرژی مطرح شده اما اینکه چه بخشی از انرژی در چه زمانی و با چه قیمتی آزاد سازی شود در حال بررسی است».

وزیر نفت افزود: «فعلا برنامه‌ای برای تغییر نحوه عرضه بنزین مطرح نشده است مگر اینکه این فرآورده در اولویت حذف یارانه‌ها قرار گیرد».

نوذری با اطمینان از اینکه کشور برای تامین بنزین در شرایط بحرانی هیچ مشکلی ندارد، در خصوص طرح تامین بنزین کشور ظرف مدت 48 ساعت اظهارداشت: «مقدمات اجرای این طرح فراهم شده است، ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد در بازار آزاد تجارت جهانی تامین بنزین با مشکل مواجه شود اما در صورت بروز چنین اتفاقی این طرح ویژه را اجرایی می کنیم».

به گفته وی در حال حاضر هیچ رقمی برای واردات بنزین قطعی نشده است، ضمن اینکه هیچ‌گاه در تابستان لایحه‌ای برای تامین کسری بودجه به مجلس ارائه نمی‌شود و بعد از ارزیابی میزان واقعی نیاز با توجه به قیمتهای جهانی رقم واقعی متمم بودجه اعلام می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران آماده است در راستای پیشبرد مذاکرات خط لوله صلح نشست سه جانبه‌ای را در سطح وزیران با حضور وزرای هند و پاکستان برگزار کند گفت: «وزیر انرژی هند در حاشیه کنگره جهانی مادرید از حل و فصل اختلافات این کشور با پاکستان خبر داد و برای برگزاری نشست سه جانبه پس از حل برخی از مسائل کارشناسی باقیمانده اعلام آمادگی کرد».

وی بحث‌های مربوط به مکان تحویل گاز در مرز هند یا پاکستان و بازنگری قیمت را از جمله موار مورد اختلاف در قرار داد خط لوله صلح عنوان کرد و افزود: «با توجه به مدت زمانی که از قیمت گذاری سپری شده، به نظر می‌رسد برخی از بندهای این قرارد باید مجددا و متناسب با بازار انرژی بازنگری و اصلاح شود، ضمن اینکه از نظر استراتژی کار و نیز امنیت این خط لوله باید از پاکستان تضمین‌های لازم گرفته شود».

نوذری در بخش دیگری از سخنانش بسته شدن تنگه هرمز در صورت تهدید نظامی ایران را به یک شوخی تشبیه کرد و افزود: «هر گونه حمله نظامی به ایران با پاسخی محکم همراه خواهد بود».

به گفته وزیر نفت، تامین امنیت تنگه هرمز به عهده کشورهای منطقه است و ایران به عنوان کشور قدرتمند منطقه نقش اساسی در تامین امنیت این تنگه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۶
0
0
ضمن تشكر . تو رو خدا در مورد اين تخفيف وحشتناك دولت در پروژه خط لوله گاز بيشتر اطلاع رساني كنيد .صحبت از صدها ميليارد دلار است. اين يعني وطن فروشي چرا ساكتيد؟ اين دولت برا مطرح كردن خودش هر كاري ميكنه. افكار عمومي بايد آگاه بشه.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین