کد خبر: ۷۷۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷
یک کارشناس مسائل اقتصادی پیشنهاد کرد:

ارائه طرح آزمایشی پرداخت نقدی یارانه‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمدی میدری گفت: «پرداخت یارانه به صورت مستقیم تورم نهفته در اقتصاد را آشکار و بیدار می‌کند».

احمدی میدری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد وصنعت آفتاب درباره ارزیابی خود از طرح تحول اقتصادی دولت گفت: «غیر از بخش یارانه از اجزای دیگر این طرح اطلاع کامل و جامعی ندارم».

وی با اعلام افزایش اعتبارات بانکی از پنجاه هزار میلیارد به صد و هفتاد هزار میلیارد و همچنین افزایش سه برابری حجم پول در کشور، اظهار داشت: «دولت طی سه سال گذشته به دلیل سیاست‌های انبساطی، باعث افزایش حجم پول و میزان اعتبارات شده است».

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و همچنین افزایش پول ونقدینگی در کشور بایستی ایران تورم بیشتری را احساس می‌ کرد اما به دلیل افزایش واردات کالا در دولت نهم اثرات تورمی کمی را شاهد بودیم».

میدری هشدار داد: «اگر دولت به انتظارات تورمی دامن بزند، به یک باره تورم در کشور به مرز خطر خواهد رسید».

وی اضافه کرد: «با توجه به اعتقادی که بانک جهانی برای حذف یارانه انرژی داشت و می‌گفت ایران باید با تحمل مشکلات اقتصادی، پول را از مصرف برای انرژی به سمت سرمایه‌گذاری ببرد ولی با تحقیقات اخیر این بانک در مورد حذف یارانه‌ انرژی، اعلام کرد اگر این یارانه به تنهایی حذف شود، باعث افزایش 30 درصدی تورم در ایران می‌شود».

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «مطالعات بانک جهانی در کتابی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده و در این کتاب با توجه به مدل‌های علمی ارائه شده آمده است اگر یارانه انرژی حذف شود هزینه حمل و نقل در ایران 88 درصد افزایش پیدا می‌کند».

میدری با بیان اینکه مشکل ایران سرمایه‌گذاری نیست، اظهار داشت: «اگر دولت این یارانه را حذف یا مستقیم کند منجر به سرمایه‌گذاری نمی‌شود، مشکل کمبود دلار نیست دلار هر وقت در ایران بدست آمده سرمایه‌گذاری نشده است».

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «اجرای این سیاست نه تنها منجر به انباشت سرمایه‌گذاری نمی‌شود بلکه هیچ تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت».

میدری با بیان اینکه اگر پیش‌بینی بانک جهانی مبنی بر افزایش30 درصدی تورم در ایران درست باشد، دولت نمی‌تواند نرخ بهره را 15 درصد نگه دارد، اظهار داشت: «در شرایطی که نرخ بهره 15 درصد است و تورم بالای 40 درصد، کشور با خروج منابع از بانک‌ها مواجهه می‌شود، که تبعات این امر باعث ایجاد بحران‌های شدیدتر اقتصادی است».

وی با ارائه راهکارهایی برای کمک به دولت گفت: «دولت می‌تواند با توزیع کارت‌های الکترونیکی یارانه‌ای به صورت آزمایشی در یک یا چند استان، برای مردم حق انتخاب قائل شده تا بین یارانه مستقیم نقدی و یارانه غیرنقدی یکی را انتخاب کنند. مثلا برنج را به صورت یارانه‌ای دریافت کنند و یا اینکه پول آن را بگیرند».

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان افزود: «دولت با اجرای این پیشنهاد می‌تواند از تبعات اجرای پرداخت نقدی یارانه‌ها آگاه شده و به صورت تدریجی و گام به گام به اجرای این سیاست بپردازد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین