کد خبر: ۷۷۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۹
جهرمی نشست فوری کمیسیون اقتصادی دولت را خواستار شد

انتقاد وزیر کار از سیاست انقباضی بانک مرکزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت باعث چندبرابر شدن قیمت‌ خرید مواد اولیه مورد استفاده در تولیدات کشور شده است خواستار نشست فوری کمیسیون اقتصادی دولت و بانکها برای تامین منابع مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی کشور شد.

سید محمد جهرمی در حاشیه نشست مشترک با صنعتگران و مدیران نمونه اولین جشنواره ملی تولید کنندگان جوان درجمع خبرنگاران گفت: «در نشست‌های متعدد با تولید کنندگان و کارآفرینان در رابطه با تامین منابع بانکی و سرمایه در گردش بحثهایی شد که باید برای آنها راهکارهایی در نظر گرفته شود».

به گزارش مهر وزیر کار و امور اجتماعی یکی از دلایل ایجاد مشکلات مالی در واحدهای تولیدی را تامین مواد اولیه دانست و اظهار داشت: «گرانی مواد اولیه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را نیز دچارمشکل کرده است».

وی در پیش گرفتن سیستم انقباضی توسط بانک‌ها را یکی از دلایل بوجود آمدن مشکلات واحدهای اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: «درخواست ما برگزاری نشست فوری کمیسیون اقتصادی دولت و مجموعه بانکها برای تامین منابع مورد نیاز، تولید کنندگان است».

جهرمی از تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت مبنی بر پرداخت 5 میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای بخش صنعت خبر داد و افزود: «30 هزار میلیارد تومان طبق اعلام بانک‌ها در سال گذشته پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه ها بوده که این باید افزایش یابد».

به اعتقاد وزیر کار و امور اجتماعی یک میلیون و 300 هزار شغل در بنگاه های موجود از طریق منابع بنگاه‌های زود بازده تثبیت شده است. او گفت: «اگر این کار انجام نمی‌گرفت، مسلما نرخ بیکاری افزایش می‌یافت».

وی نرخ بیکاری فصل بهار را طبق اعلام مرکز آمار 6/9 درصد دانست و تصریح کرد: «این رقم در سال 86 حدود 7/10 درصد بود که در سال 85 نیز 11 درصد و در سال 84 هم حدود 12 درصد اعلام شده بود».

وزیر کار همچنین در ارتباط با طرح تحول اقتصادی دولت گفت: «این طرح قرار است به بخشهای اساسی، ریشه‌ای و حل مشکلات ساختاری اقتصاد بپردازد که موضوع بهره وری، سیستم بانکی، بهبود در روشها و سیاست‌های پولی از مصادیق آن است».

جهرمی انتشار اوراق مشارکت توسط بنگاه‌های بزرگ را در جهت افزایش بازار سرمایه و یا ارتقاء آن دانست و ادامه داد: «هدف این است که بنگاه‌های اقتصادی خود بتوانند در بازار اولیه یا بازار ثانویه منابع مورد نیازشان را تامین کنند».

او به مشکلات برخی واحدها در پرداخت دستمزد به کارگران نیز اشاره کرد و افزود: «برخی بنگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی ناچار به اخراج تعدادی از کارگران می‌شوند که در این بین ما نباید با تحمیل نرخ دستمزدهای خارج از توان بنگاه‌ها باری بر دوش آنها بیفزائیم».

وی انتظار طرح‌ها برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها را بی‌ارتباط با اعلام نشدن نرخ سود بانکی در سال جاری دانست و بیان داشت: «بانکها با توجه به نرخ سود گذشته تسهیلات می‌دهند، ولی با کمبود منابع مواجه هستند».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین