کد خبر: ۷۷۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۰
گزارش آسوشیتدپرس از نقش كالاهای ايرانی در اقتصاد عراق

بازار عراق در کنترل کالاهای ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: پنج سال پس از سقوط «صدام حسین»، ایران دشمن پیشین رژیم بعث عراق توانسته از طریق صادرات مواد غذایی، لوازم خانگی تا دارو و وسایل نقلیه این کشور را فتح کند و بازارها و مغازه‌های عراقی را تحت کنترل خود بگیرد.

با وجود حیرت نیروهای آمریکایی در بغداد، کامیونهای ایرانی با محموله‌های مختلف ساخت ایران به طور واضح قابل مشاهده هستند. 

پیش از سقوط رژیم بعث در سال 2003، عراق هیچ نوع رابطه‌ اقتصادی با ایران جز از طریق کردهای جدایی‌طلب در شمال و بخشهای مرزی، نداشت ولی پس از سقوط صدام، شهرهای مرزی بغداد و بصره با سیلی از محصولات ایرانی رو به رو  شدند.

بعضی از آمارها حاکی از آن است که ارزش کالاهای صارداتی ایران در سال 2008 به 8 میلیارد دلار رسیده‌است در حالی‌که آمار رسمی از سطح وسیع صادرات ایران به عراق وجود ندارد. 

خریداران عراقی علاوه بر اجاق گاز، یخچال، کولر و ژنراتور، اسباب بازی، فرشهای ایرانی و دارو را خریداری می‌کنند. 

به گفته یک فروشنده در شمال عراق: «لوازم الکتریکی فروش خوبی دارد آنها ممکن است از کیفیت عالی برخوردار نباشند ولی بسیار کم مصرف و با ارزش هستند». 

ولی این بازار به طرف سلطه کشورهای آسیای شرقی می‌رود. یکی از فروشندگان فرش و اسباب بازیهای ایرانی می‌گوید مشتریهایش وسایل چینی را ترجیح می‌دهند: « آنها از شکل و رنگ بهتری برخوردارند». 

در صورتی که ایران نتواند در محصولات خود تغییری ایجاد کند، در آینده قادر به رقابت با کالاهای چینی و تایوانی نخواهد بود. 

در عین حال آینده صادرات مواد غذایی برای ایران درخشانتر است. ماست، پنیر، سبزیجات و بیسکویتهای ایرانی از کیفیت، طعم و قیمت خوبی برخوردارند و به خوبی فروش می‌روند. 

خودروهای ایرانی نیز در جنوب غربی عراق پرطرفدار هستند این خودروها برای ورود به عراق باید سه ماه در فهرست رزور بمانند.

در این میان صنعت توریسم در عراق با حضور زائران ایرانی رونق یافته است. ایرانیان 90 درصد مسافران به عراق را تشکیل می‌دهند و تنها در سال 2007 نزدیک به 2 میلیون زائر ایرانی از نجف و کربلا دیدن کرده‌اند. 

برخلاف ادعاهای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در ایجاد نا امنی در عراق مبادلات اقتصادی تحت تاثیر مناقشات سیاسی قرار نگرفته است. محصولات ایرانی دستاویزی برای مقاصد سیاسی نیست و تنها نسیمی ملایم در اقتصاد ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین