کد خبر: ۷۷۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۳
عارف تأکید کرد:

عدم حضور خاتمی به معنای پیروز نشدن اصلاح‌طلبان نیست

حتی می‌توانیم بحث ائتلاف با اصول‌گرایان را مطرح کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس هیئت مدیره بنیاد آزادی و رشد ایران (باران) درباره برنامه اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی منتهی به انتخابات آینده گفت: «اعتقاد ما به توسعه همه‌جانبه و فراگیر است که با توجه به مشکلات اقتصادی، توجه به معیشت مردم، تامین اجتماعی و مسکن از جمله اولویت‌های ما خواهد بود که البته تا زمانی که سیاست‌ها و راهبردها تدوین نشود نمی‌توان به طور قطع موضوعی را مطرح کرد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده هنوز تدوین نهایی نشده است، ادامه داد: «‌به نظر من ابتدا باید در درون جبهه اصلاحات به اجماع برسیم. انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم این ضرورت را ثابت کرد که راهی جز اجماع نداریم چنانچه آقای خاتمی ‌وارد عرصه شوند این امر به راحتی محقق می‌شود، در غیر این صورت قطعا رسیدن به اجماع مشکل خواهد بود. البته من خوشبینم که در یک فضای دوستانه با بررسی‌های کارشناسانه بتوانیم به اجماع برسیم».

عارف همچنین معتقد است در شرایطی که اصلاح‌طلبان به اجماع نرسیده‌اند، سخن گفتن از ائتلاف مناسب نیست.

وی در این باره با تاکید بر این‌که هدف حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده باید، پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی یا خط امام باشد، گفت: «چنانچه جبهه اصلاحات این هدف را پی‌گیری کند قطعا از حالت بی‌انگیزگی خارج خواهد شد و با اطمینان از پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی حتی می‌توانیم بحث ائتلاف با اصول‌گرایان را مطرح کرده و تلاش کنیم با انتخاب بهترین‌ها به سمت حل مشکلات و مسایل پیش برویم».

رییس هیئت مدیره بنیاد باران همچنین درباره حضور سیدمحمد خاتمی ‌در انتخابات آینده گفت:«در شرایط فعلی که امکان اجماع با نامزد دیگری مشکل است؛ برآورد من این است که اگر آقای خاتمی‌ اعلام آمادگی کند بهتر می‌توان در جبهه اصلاحات به اجماع رسید».

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای جلب مشارکت مردم گفت: «ما (اصلاح‌طلبان) طی سه سال گذشته با آسیب‌شناسی و بررسی عملکرد دولت اصلاحات به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که با برنامه‌ای منسجم که حل مشکلات اساسی مردم را پیگیری کند، می‌توانیم مشارکت جدی مردم در انتخابات را هدف قرار دهیم‌. اگر اصلاح طلبان بتوانند پیروز شوند، به ویژه با تجربه‌ای که از گذشته اندوخته‌اند، در حل مشکلات مردم و حرکت شتابان در راستای سند چشم انداز به توفیقات ارزنده‌ای نایل خواهند آمد».

عارف همچنین انتخابات آینده را «احتمالا» سه قطبی خواند و گفت: «به نظر عده‌ای از دوستان احتمالا آقای احمدی‌نژاد کاندیدای اصول‌گرایان نخواهد بود، ولی به دلیل آن‌که بخشی از نهادهای قدرت در اختیار ایشان قرار دارد وارد انتخابات خواهد شد. در این میان، تکلیف ما نیز حضور فعال در انتخابات خواهد بود، تجربه نشان داده که اگر تلاش خود را به کار بگیریم اقبال مردم به سمت ماست، چرا که اصول‌گرایان، رای سنتی محدودی دارند، در حالی‌که ما، هم رای سنتی و هم رای سایر بخش‌های مردمی ‌را درصورتی که به صحنه بیایند از آن خود خواهیم کرد».

عارف با تاکید بر این که یکی از برنامه‌های جدی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده باید جلب آراء خاموش باشد ادامه داد:« مشارکت هم مشروعیت انتخابات و نظام را بالا خواهد برد و هم ما (اصلاح‌طلبان) می‌توانیم رییس جمهوری با پشتوانه مردمی‌خوبی داشته باشیم».

وی در عین حال اولویت توامان اصلاح‌طلبان به «شخصیت محوری» و «برنامه محوری» را مورد اشاره قرارداد و تصریح کرد: «بدون برنامه نمی‌توان وارد صحنه شد. درعین حال چهره‌ای که از سوی جبهه اصلاحات معرفی می‌شود نیز بسیار مهم است. یعنی باید شخصیتی باشد که هم جذابیت مردمی‌ و تونایی اجرای برنامه‌ها را داشته باشد و هم در عرصه بین‌الملل توانایی تعامل سازنده با دنیا را دارا باشد».

عارف در ادامه این گفت و گو با تاکید بر لزوم همدلی بیشتر میان اصلاح‌طلبان، گفت: «اصلاح‌طلبان باید در نشست‌هایی مواضع و نقاط اختلاف و اشتراک خود را مطرح کنند. بر محوریت خط امام و آرمان‌های انقلاب و منافع ملی حرکت کنند و برای این کار باید منافع شخصی، گروهی و یا حتی سلایق خاص خود را کنار بگذارند. با این وصف، اجماع آسان خواهد بود. به نظر من در جبهه‌ اصلاحات، هر کس توانایی کاندیدا شدن را در خود می‌بیند باید خود را مطرح کند و سپس مکانیزمی ‌طراحی شود که با نظرخواهی از اصلاح‌طلبان در مناطق و استان‌های کشور، یک نفر به عنوان کاندیدای واحد انتخاب شود. در این صورت آن چهره با پشتوانه‌ قوی همه‌ اصلاح‌طلبان به روی کار می‌آید و به طور طبیعی گرایش مردمی ‌نیز برای شرکت در انتخابات بیشتر خواهد شد».

معاون اول رییس جمهور پیشین کشورمان، اجماع را برای اصلاح‌طلبان تکلیف و الزام دانست و درعین حال با تاکید بر این‌که «نباید در نبردی شرکت کنیم که شکست‌مان قطعی است»، گفت: «باید توجه داشته باشیم شرایط فعلی پایان دوره هشت‌ساله نیست که دولت انگیزه کمی ‌داشته باشد، بلکه با توجه به این‌که دوران ریاست جمهوری در کشور ما می‌تواند هشت ساله باشد رییس جمهور فعلی انگیزه‌های لازم برای حضور را دارد».

عارف تصریح کرد: «این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که دولت فعلی سعی می‌کند با اتکا به منابعی که در اختیار دارد طرح‌های کوتاه مدتی را ارائه دهد که بخشی از آراء به ویژه آراء سنتی را به سبد خود بریزد، بدیهی است که در چنین شرایط نابرابری اصلاح طلبان باید فقط به اجماع فکر کنند».

عارف با بیان این ‌که اجماع اصلاح‌طلبان باید بدون هرگونه پیش‌فرضی شکل بگیرد، تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که اصل، پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی و حاکمیت خط امام است و همه باید به کاندیدای نهایی تمکین کنند».


عارف همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده گرفته‌اید؟ گفت:«من رسما هیچ‌گاه اعلام نکرده‌ام که کاندیدا هستم، بلکه گفته‌ام اگر آقای خاتمی‌کاندیدا نشوند، درباره حضورم در انتخابات فکر می‌کنم؛ چراکه آقای خاتمی‌را از هر نظر اصلح می‌دانم».

وی ادامه داد: «اگر تصمیم به حضور در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری بگیرم این تصمیم مبتنی بر احساس وظیفه در برابر شرایط خاصی است که پیش روی کشور قرار دارد. به هر حال فکر می‌کنم با سی سال تجربه مدیریتی می‌توانم به کشور خدمت کنم».

عارف در ادامه تاکید کرد: «اگر این تکلیف از دوش من برداشته شود دعاگو خواهم بود».

وی درباره‌ برخی تحلیل‌ها که عدم حضور خاتمی ‌را به معنای پیروز نشدن اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌دانند، تصریح کرد:«به عقیده من این طور نیست، آقای خاتمی ‌به عنوان رهبر اصلاحات ممکن است صلاح نبینند که کاندیدا شوند، اما با حضور جدی در انتخابات و حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلبان شانس پیروزی را بالا خواهند برد».

وی ادامه داد:« اصلاح‌طلبان در عین حال که بر اجماع دقت می‌کنند، باید به گونه‌ای عمل کنند که مردم با تضاد مواضع آنها مواجه نشوند مانند انتخابات اخیر مجلس که از یک سو بگویند به روند انتخابات و حذف نیروهای متعهد اعتراض داریم، و از سوی دیگر لیست کامل 30 نفره‌ای از کاندیداهای خود را در تهران ارایه کنند. این‌گونه اقدامات برای مردم ایجاد ابهام می‌کند. باید برنامه‌های خود را حول مشارکت حداکثری مردم سامان دهی کنیم که کار سنگینی است اما باید به نتیجه برسیم و در نهایت یک نفر را به مردم معرفی کنیم».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌خواهید مانند رقابت‌های درون جناحی در انتخابات کشوری مانند آمریکا عمل کنید؟ گفت: « اگر چنین مکانیزمی ‌امکان‌پذیر باشد بسیار مطلوب است یعنی دو الی سه نفر را انتخاب کرده و به مردم معرفی کنیم تا در نهایت یک نفر انتخاب شود، اما چون احزاب ما گسترش یافته نیستند و جبهه اصلاحات بسیار وسیع است، باید به مکانیزمی‌واحد دست یافت، که یا مکانیزم ریش سفیدی است و یا این‌که عده‌ای خود را معرفی و از سوی جبهه اصلاحات به مردم عرضه شوند و برنامه‌های خود را مطرح کنند و تا پیش از زمان برگزاری انتخابات، اصلاح‌طلبان به یک جمع‌بندی نهایی رسیده و با استفاده از نظر‌سنجی‌های علمی، یک نفر را انتخاب کنند». 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که در قالب یک طرح یا لایحه بهتر است زمان تبلیغات انتخاباتی به یک الی دو ماه افزایش پیدا کند، گفت: «دو هفته زمان بسیار کمی‌است و برای آشنایی مردم با برنامه‌ها و دیدگاه‌های کاندیداها کافی نیست. باید زمان به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند با اشراف کامل به برنامه کاندیداها، پای صندوق‌های رای حاضر شوند. اما با در نظر گرفتن واقعیت فعلی، تنها راه هدف‌گذاری تقویت ارتباط با مردم و استفاده از مکانیزم‌های مختلفی است که با آنها بتوانیم مردم را با اطمینان کامل به برنامه‌های عملی‌مان، پای صندوق‌ها بیاوریم.»

وی افزود:«ما وعده‌های بزرگ و غیرقابل تحقق به مردم نمی‌دهیم و نمی‌گوییم که بنا داریم در مدت کوتاهی از کشور مدینه فاضله بسازیم، در عین حال مردم عملکرد 8 ساله ما را دیده‌اند که در اغلب موارد موفقیت‌های ارزنده‌ای داشته‌ایم و در برخی موارد نیز نتوانستیم توفیقاتی بدست آوریم که آن هم به دلیل برخی موانع بوده است اما این بار اگر دولت اصلاحات پیروز شود، ان‌شاء‌الله می‌توان موانع را برطرف کرد و با استفاده از تجربیات گذشته به حل مشکلات پرداخت».

عارف در پایان با بیان این‌که تفکر اصلاح‌طلبی انگیزه‌ای جز تحقق آرمان‌های اسلام، امام و انقلاب و ادای دین به خون شهدا و پاسخگویی به مطالبات مردم ندارد، گفت:« خوش‌بین هستم به آینده روشنی که جبهه اصلاحات دارد و آینده خوبی که کشور با حاکمیت این جبهه خواهد داشت.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۹
0
0
آقاي عارف بايد توجه داشته باشند كه مردم منتظر دستور شما نيستند كه با هر گروهي كه صلاح خود را در آن ديديد، ائتلاف كنيد و مردم نيز با دعوت شما پاي صنودق هاي راي حاضر شوند.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۹
0
0
چندتا نظر دادم چاپ نكرديد حداقل اين يكي رو چاپ كنيد: به نظر من بهترین فرد بعد از آقاي خاتمي از بین کاندیداهای احتمالی آقای دکتر عارف میباشند چرا که هم سوابق مدیریتی بسیار موفق و کارآمدی داشته اند و یک شخصیت کاملا علمی و دانشگاهی مطرح در سطح دانشگاههای جهان ( بعنوان نظریه پرداز بسیار مطرح و شناخته شده بین المللی علم مخابرات و ثبت یکی از شبکه های اصلی مخابراتی جهان "Aref" بنام ایشان) هستند و هم یکی از نزدیکان همیشگی و از یاران صدیق آقای خاتمی بعد از انقلاب و مخصوصا در دولت اصلاحات میباشند که با این مشکلات حال حاضر کشور وجود شخصی صاحب نظر و مدیری توانا مثل ایشان بسیار میتواند مفید میباشد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
0
0
من به عنوان یک دلسوز و عاشق تفکر اصلاح طلبی بگم که اصلاح طلبان برای ورود به عرصه انتخابات و فعالیتهای انتخاباتی اصلا نباید یک نفر را معرفی کنند. چرا که اگر فقط یک نفر معرفی گردد: 1.جناح فرصت طلب و تمامیت خواه اصولگرا سریعا علیه اون فرد موضع گرفته و شروع به تخریب او میکند و شاید بتواند تک کاندیدای اصلاح طلبان را با ترفند و توطئه ای از طریق رد صلاحیت و یا ... از صحنه خارج کند که اگر اینطور بشود خدای ناکرده باید فاتحه اصلاحات را برای 4 سال دیگر یا بیشتر بخوانیم. 2.اینکه با توجه به اینکه رسانه ها و مطبوعات در دست اصلاح طلبان برای تبلغات و اعلام برنامه های انتخاباتی بسیار کمتر از اصولگرایان میباشد باید در ابتدا بیش از یک کاندیدا معرفی گردند تا از امکانات و شرایط انتخاباتی که هم از طریق تلویزیون و هم از طرق دیگر برای کاندیداها فراهم میشود استفاده کرده تا از یک طرف به تبلیغ و حمایت از اصلاحات و از طرفی دیگر با تمام قوا به نقد دولت و کاندیداهای اصولگرا بپردازند. پس بهتر است همین 2 نفر یعنی آقایان خاتمی و عارف که هم امکان رد صلاحیتشان کمتر هست و هم قدرت و توان رویارویی با جناح مقابل را دارند در ابتدا کاندید شوند تا جناح مقابل را دچار سردرگمی کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین