کد خبر: ۷۷۸۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۹
عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی:

تغییر مدیران در دولت نهم، خارج از چارچوب‌ها است

حرف تحول اقتصادی حرف جدیدی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکیب مجلس هشتم با بیان اینکه این مجلس، مجلس اقلیت‌هاست گفت: «اگر چه اصولگرایان معتقدند که 70 درصد کرسی‌ها را در اختیار دارند اما اتفاقاتی که ظرف همین مدت کوتاه در مجلس هشتم روی داد نشان می‌دهد که افراد، فراتر از موضع سیاسی و جناحی خودشان رأی می‌دهند». 

محمدعلی کریمی در این خصوص به ماجرای تشکیل کمیسیون تحول اقتصادی اشاره کرد و گفت: «با هیأت رئیسه مجلس توافق شد که شرایطی فراهم شود که 3 نفر از فراکسیون اقلیت در لیست باشند، اگر چه آنها به تعهد خود عمل نکردند و 2 نفر در لیست قرار گرفتند اما آقای تابش و آقای انصاری با هماهنگی اقلیت نامزد شدند و حتی از آقای باهنر و حسینیان هم بیشتر رأی آوردند». 

وی در ادامه گفت: «بر همین اساس فکر می‌کنم اگر بر پایه کارشناسی و منطق حرکت کنیم در بسیاری از مواقع می‌توانیم رأی اکثریت را داشته باشیم.» 

او در خصوص تفاوت اقلیت مجلس هفتم با اقلیت مجلس هشتم با بیان اینکه با توجه به عدم حضورم در مجلس هفتم نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم تصریح کرد: «اقلیت مجلس هشتم با ترکیب عناصر صاحب نظر، جریانی کاملاً اثرگذار خواهد بود».
 
نماینده مردم کرمان در خصوص روند انتخاب رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: «در این باره 3 جلسه رسمی و چند نشست غیر رسمی تشکیل شد و در نهایت توافق کردیم که هر کس که به عنوان رئیس انتخاب شد به مدت یک سال فعالیت کند».
 
کریمی با بیان اینکه بسیاری از دوستان پافشاری کردند گفتند که بین شما و آقای کرمی هر توافقی که حاصل شود ما می پذیریم گفت: «اما در نهایت قرعه کشی شد و آقای کرمی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان انتخاب شدند».

وی افزود: «من پیشنهاد دادم که مجمع یک دبیر داشته باشد و این دبیر از جناح مقابل رئیس مجمع باشد که مورد قبول اعضاء واقع شد و آقای دکتر امیری به عنوان دبیر انتخاب شد».

نماینده اصلاح طلب مردم کرمان تأکید کرد: «اراده مجمع نمایندگان و من در حوزه مسائل مشترک استان انسجام در حرکت است که این در نهایت به نفع مردم است».

کریمی در خصوص مباحث مربوط به تغییر استاندار با بیان اینکه تا قبل از برکناری استاندار موضع مجمع نمایندگان مخالف با این تغییر بود گفت: «من به دو دلیل با تغییر ایشان مخالف بودم یکی از این دلایل این بود که آقای رئوفی‌نژاد ظرف چند ماه اخیر به طور کاملاً واضحی به بسیاری باز واقعیت‌ها و ملزومات اداره استان پی برده بود».

 وی اضافه کرد: «دو سال پیش در فرودگاه تهران به آقای رئوفی‌نژاد گفتم خیلی از واقعیت‌هایی که ما پس از سالها کار مدیریتی به آن دست پیدا کردیم شما هم دست خواهید یافت اما ممکن است خیلی دیر شده باشد». 

او افزود: «به هر حال آقای رئوفی‌ اخیراً به مسائل استان تسلط پیدا کرده بود و حتی تعامل ایشان با ظرفیت‌های نیروی انسانی به مراتب بهتر از گذشته بود و دوم این است که تغییر در این مدت کوتاه صرف نظر از اینکه چه کسی جایگزین شود مناسب نبود».

وی تصریح کرد: «استاندار یک مدیر سیاسی، استراتژیک و فراجناحی است و به هر حال هرکس که بخواهد استاندار شود تا بخواهد این نگاه استراتژیک و فراجناحی را پیدا کند مدت زیادی سپری شده است». 

کریمی گفت: «با این نگاه و در شرایط فعلی تصور می‌کردیم تغییر استاندار به نفع استان نیست». 

وی ادامه داد: «به همین دلیل هم به اتفاق دیگر نمایندگان استان با سرپرست وزارت کشور صحبت کردیم و نامه‌ای هم به رئیس جمهور نوشتیم و بعد از آنکه دیدیم اراده جدی برای تغییر وجود دارد ما پافشاری کردیم که از مدیران خوب استان فردی برگزیده شود اما اکنون که استاندار تغییر کرده است به آقای دهمرده تبریک و خوش آمد می‌گویم».

کریمی تصریح کرد: «مجمع نمایندگان استان کرمان باید با عزم جدی و همراهی با استاندار جدید در جهت منافع استان و مردم گام بردارد و به استاندار کرمان کمک کند تا بر مسائل تسلط پیدا کند».

نماینده کرمان ادامه داد: «دفاع ما از عدم تغییر استاندار به این معنی نبود که از عملکرد آقای رئوفی‌نژاد کاملا رضایت داریم و چه در حوزه مسائل سیاسی و چه در حوزه مسائل اجرایی حرف‌ها و انتقادات زیادی به عملکرد آقای رئوفی نژاد وارد بود. مثلا بسیاری از جابجایی‌ها و انتصاب‌ها توسط وی بر مبنای اصول کارشناسی و شایسته سالاری صورت نگرفت و من قبل از این به صورت جدی به ایشان گفتم که انتظار داریم برخی مدیریت‌ها اصلاح شود».

وی تصریح کرد: «من به آقای رئوفی نژاد گفته بودم ما نمی‌گوییم که مدیر همفکر ما را منصوب کنید زیرا چنین توقعی نداریم اما کسانی را بگذارید که کارآمدی و کفایت لازم را داشته باشند ودر حال حاضر از آقای دهمرده هم همین انتظار را داریم».

کریمی در خصوص طرح تحول اقتصادی رئیس جمهور گفت: «برنامه‌ای که به عنوان تحول اعلام شده است مورد پسند همه است و هیچ کس امروز در اینکه اقتصاد بیمار کشور نیازمند جراحی و تحول است تردید ندارد البته حرف تحول اقتصادی حرف جدیدی نیست و جزو ابداعات آقای احمدی‌نژاد به شمار نمی‌رود زیرا در دوره‌های گذشته هم این مسائل برای اصلاح اقتصاد مطرح شده است».

وی اضافه کرد: «خوب بود که اگر قرار است امروز این اتفاق بیافتد از تجربیات گذشته استفاده شود و بررسی شود که چرا در گذشته هدفمند کردن یارانه‌ها به نتیجه نرسیده و دلیلش چه بوده است شاید اگر این موضوع بررسی شود خیلی از مسائل روشن شود».
 
او با اشاره به ابهامات این طرح گفت: «الان گفته می‌شود «نقدی» کردن یارانه‌ها در حالی که نقدی کردن یارانه‌ها با هدفمند کردن یارانه‌ها تفاوت دارد. حتی گفته می‌شود قرار است یارانه‌های به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود در حالی که تعریف دهک‌ها مشخص نیست».
 
کریمی تصریح کرد: «از همه مهمتر مشخص نیست که آن ساختار و سامانه‌ای که می‌خواهد این طرح را اجرا کند کجاست. آن چیزی که ما از رئیس جمهور شنیدیم به جز یک سری تعاریف کلی چیزی نبوده است و حتی آقای احمد توکلی هم به رئیس جمهور گفت این طرح حجم انبوهی از سؤال و ابهام ایجاد کرده است که اگر این سؤالات مطرح نشود همگرایی و وفاق لازم ایجاد نمی‌شود».
 
نماینده کرمان ابراز امیدواری کرد که کمیسیون تحول اقتصادی قالب مناسبی باشد و بتواند این ابهامات را با حضور کارشناسان برطرف کند. 

وی در خصوص انتشار خبر پرداخت 500 هزار تومان یارانه نقدی به مردم توسط دولت در فروردین امسال با بیان اینکه خبر را نشنیده و اطلاعی از آن ندارم تصریح کرد: «اگر در آستانه انتخابات این اتفاق بیافتد قطعاً دارای رنگ و بوی سیاسی خواهد بود». 

نماینده کرمان در خصوص مشکلات فرهنگیان نیز گفت: «دستورالعمل‌های اخیر وزیر آموزش و پرورش نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده و مسائلی مانند کم کردن اضافه حقوق، فراخوان نظام وظیفه و طرح ساماندهی نیروی انسانی باعث نگرانی فرهنگیان شده است که ما در مجلس یک تذکر دسته جمعی برای وزیر نوشتیم و کمیسیون مرتبط در مجلس هم در حال رایزنی است».
 
این نماینده اصلاح طلب مجلس اضافه کرد: «به نظر می‌رسد آقای علی احمدی با یکسری ابلاغیه‌ها نظرات خودش را پیش می‌برد اما با تعامل با جامعه فرهنگی از این قشر فهیم حمایت خواهیم کرد». 

عضو فراکسیون اقلیت با بیان اینکه یکی از اصول لازم در عرصه مدیریت یک کشور ثبات است گفت: «بخشی از تغییرات طبیعی است و حق مسلم رئیس جمهور و هر مدیر اجرایی است اما تغییر باید به دلایل کاملاً روشن و کارشناسی صورت گیرد و ضرورت آن محرز باشد. اگر چه تلاش می‌شود همه تغییرات طبیعی جلوه داده شود اما به اعتراف بسیاری از کارشناسان واقعیتی که در دولت نهم اتفاق می‌افتد خارج از چارچوب‌های لازم است».

استاندار سابق کرمان در خصوص نظام جامع انتخابات گفت: «من هم با توجه به انتخابات‌های متعددی که برگزار کردم ایرادات بسیاری به قانون انتخابات وارد می‌دانم زیرا این قانون در بسیاری از جاها از شفافیت لازم برخوردار نیست و جامعیت و مانع بودن کافی را ندارد».

وی با بیان اینکه قانون انتخابات در بعضی جاها قابل تفسیر به رأی است تصریح کرد: «به طور قطع این قانون باید اصلاح شود و باید کارگروهی متشکل از همه کسانی که انتخابات برگزار کرده‌اند تشکیل شود و این موضوع را بررسی کنند. باید به یک قانون جامع و مانع دست پیدا کنیم و گرنه تغییرات مکرر در آن سردرگمی ایجاد می‌کند و به نفع کشور نیست.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین