کد خبر: ۷۷۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۳
سعید جلیلی در ژنو:

کار دیپلماسی مثل فرش ایرانی است

مدل 6+1 بهتر از 1-7 پاسخ می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان نشست پنج به علاوه یک با خاویر سولانا نماینده این گروه کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، سعید جلیلی در ابتدای این کنفرانس خبری گفت: «من هم در ابتدا از شما که از صبح حوصله خرج دادید تشکر می‌کنم. اصحاب رسانه که زحمت می‌کشید برای اینکه پیام این مذاکرات را منتقل کنید».
 
جلیلی گفت: «همینطور وظیفه خودم می‌دانم تشکر کنم از دولت محترم سوئیس که در این مذاکرات نقش مهمی‌را ایفا کردند و با میزبانی که در اینجا صورت دادند زمینه مناسبی را فراهم کردند برای مذاکرات، به خصوص سرکار خانم کالمیره و قائم مقام ایشان که علاوه بر زحمتی که در این مذاکرات کشیدند در یکی دو سال اخیر نقش مهمی‌را ایفا کردند». 

دبیر شورای عالی امنیت ملی، در ادامه خاطر نشان کرد: «همانطور که می‌دانید ما در مذاکرات با یک رویکرد مثبت وارد شدیم. ما در چند ماه گذشته بسته پیشنهادی را ارائه کردیم که بر مبنای آن بسته که ناظر بود به نگرانی‌های مشترک، ما پیشنهاد کردیم که می‌توانیم برای نگرانی‌های مشترک همکاریهای سازنده و بر مبنای تعهدات دسته جمعی داشته باشیم».
 
وی افزود: «جمهوری اسلامی‌ایران امروز ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد. جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان یک کشوری که در منطقه به عنوان نمونه مردمسالاری است با ظرفیت‌های بسیار خوب سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای نقش مهمی‌در امنیت، ثبات و تحکیم دمکراسی در منطقه ایفا می‌کند». 

جلیلی گفت: «ما با ارائه بسته پیشنهادی این ظرفیت را برای همکاری‌های سازنده در جهت صلح، ثبات، امنیت و دمکراسی ارائه کردیم». 

وی افزود: «ما بر این باوریم که بسیاری از مسائل، مشکلات و بحرانهایی که وجود دارد امروز در مدل شش به علاوه یک بهتر می‌تواند حل شود تا هفت منهای یک». 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: «رویکرد ما در این نگاهی که داریم و در این بسته‌ای که ارائه دادیم یک رویکرد راهبردی است نه تاکتیکی، لذا این رویکرد یک رویکرد دراز مدت است نه مقطعی. یک فرصت و امکان است که ما آن را ارائه کردیم اعلام آمادگی کردیم و همانطور هم که می‌دانید در بسته‌ای هم که ارائه کردیم هیچ مطالبه و مابه ازایی نداریم». 

سعید جلیلی ادامه داد: «ما فکر می‌کنیم همکاری برای ثبات، صلح، امنیت و دمکراسی موضوعاتی است که می‌تواند برای همه نتایج سودمندی داشته باشد، بر این مبنا نگاه ما به ادامه مذاکرات و ساختار مذاکرات نحوه و شکلش یک نگاه اساسی است که می‌تواند این در یک شکل قوی و محکم ادامه پیدا بکند».

جلیلی گفت: «در این جلسه با رویکردهای همدیگر بیشتر آشنا شدیم، مذاکرات سازنده و رو به جلو بود و درباره نحوه تداوم مذاکرات هم دیدگاههای یکدیگر را بیشتر فهمیدیم». 

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره ادامه مذاکرات تصریح کرد: «درباره ادامه مذاکرات یک پیشنهاد شفاهی از سوی آنها ارائه شده بود و یک پیشنهاد شفاهی هم ما ارائه کردیم. این دو پیشنهاد نقاط مشترکی دارند البته برخی تفاوت دیدگاهها هم وجود دارد، که قرار شد در ادامه گفتگوها درباره نقاط مشترک و تفاوت با هم بیشتر گفتگو کنیم».

در ادامه این نشست، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری با خاویر سولانا به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.
 
به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، امی‌کلاک خبرنگار فاکس نیوز پرسید: «دکتر جلیلی حضور ویلیام برنز معاون وزیرامورخارجه آمریکا در این دور از مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید»؟ 

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: «ما مذاکراتی را که داریم مدتهاست با پنج به علاوه یک است که ایالات متحده هم یک عضو آن است. نامه اخیرا را هم ایالات متحده آمریکا امضا کرده بود، امروز هم در مذاکرات نماینده آنها برای اولین بار شرکت کرده بود؛ در ادامه همان مسیر».

خبرنگار نیویورک تایمزخطاب به جلیلی گفت: «لطفا جواب صریح بدهید، بله یا خیر، آیا کشور شما پیشنهاد شش هفته در برابر شش هفته را در قبال امتیازات پیشنهادی قبول دارد یا خیر»؟ 

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک تایمز گفت: «خب این پاسخ ساده‌ای که شما می‌خواهید این بحث یکی از محورهای مذاکرات طولانی ما بود. ‌آن چیزی که مهم است این است که ما در یک نگاه سازنده برای همکاری‌های سازنده حول نگرانیهای مشترک حرکت کنیم، آن هم مبتی بر تعهدات دسته جمعی و متقابل، و هر حرکتی در این چارچوب قابل تعریف خواهد بود». 

کتایون بیگلری خبرنگار صدای آمریکا گفت: «اگر همه چیز مثبت بوده چرا پس به نتیجه نمی‌رسید»؟ 

جلیلی گفت: «منظورتان چیست»؟ 

خبرنگار صدای آمریکا با زبان فارسی گفت: «چرا نتیجه مثبتی نمی‌بینیم»؟ 

دبیر شورای عالی امنیت ملی پاسخ داد: «کار دیپلماسی، -شما ایرانی هستید- مثل فرش ایرانی است؛ میلیمتری جلو می‌رود، دقیق، ظریف ولی در نهایت انشاء الله زیبا و با دوام خواهد بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۹
2
0
با سلام

مبارك است از در گرانبها و آب نبات رسيديم به فرش ايراني البته با حضور نماينده آمريكاي جهانخوار كه در زمان دولت آقاي خاتمي در راهروهاي سازمان ملل هم امكان روبرو شدن با آنها نبود و در دوران دولت انقلابيون دو آتشه البته مذاكره در حضور آنان بلامانع است.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
1
0
را بطه با شیطان بزرگ به یک مسابقه بین جناح های قدرت در ایران تبدیل شده است.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
1
0
بالاخره بايد يخ رابطه همراه با عزت و مصلحت و حكمت با آمريكا شكسته شود
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
0
0
اسم ايشان نازي بيگلري است نه كتايون!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین