کد خبر: ۷۸۰۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
رئیس اورژانس گیلان:

مردم گرمازدگی و پیشگیری از آن را جدی بگیرند

رئیس اورژانس گیلان با تاکید بر اینکه مردم سعی کنند در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند گفت: تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کرده و لباس نخی مناسب استفاده کنید.
مردم گرمازدگی و پیشگیری از آن را جدی بگیرند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر پیمان اسدی درخصوص گرمازدگی اظهار کرد: با شروع فصل گرم و در نتیجه افزایش دما و نیز قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا، خطر گرمازدگی در افراد افزایش می یابد.

وی به برخی از علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: علایمی چون رنگ پریدگی، تعریق، سرگیجه، تهوع، اسهال و استفراغ، گرفتگی عضلات، سردرد، خستگی و تشنگی شدید می تواند علایم گرمازدگی باشد.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان با تاکید بر اینکه مردم سعی کنند در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند گفت: ساعات اوج تابش آفتاب و گرما از ۱۱ صبح تا چهار بعد از ظهر بوده و تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کرده و لباس نخی مناسب استفاده کنید.

اسدی بر رعایت نکات پیشگیرانه از گرمازدگی تاکید کرد و افزود: مردم گرمازدگی و پیشگیری از آن را جدی بگیرند و لذا نوشیدن آب فراوان، مصرف غذای کم نمک، مصرف میوه ها و سبزیجات می توانند از بروز گرمازدگی پیشگیری کنند.

وی درخصوص افراد پرخطر گفت: ورزشکاران، کودکان، زنان باردار و افراد سالمند در معرض خطر بیشتری هستند و نکته بسیار مهم تاخیر در درمان گرمازدگی است که می تواند آسیب جدی در مغز، قلب، کلیه ها و عضلات ایجاد کرده و در موارد شدیدتر منجر به مرگ شود.

رئیس مرکز اورژانس گیلان در مورد اقدامات لازم در خصوص مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است خاطرنشان کرد: فرد را به جای خنک منتقل کنید تا دراز بکشد و پاهایش را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. لباس های مصدوم را خارج نمایید، آب ولرم روی بیمار بپاشید و از کولر یا پنکه استفاده کنید. در صورتی که فرد هوشیار است به او آب یا نوشیدنی خنک بنوشانید. در موارد شدیدتر می توان به آب ساده مقدار کمی نمک اضافه کنند تا جذب آب به بافت افزایش یابد و آن را به فرد مورد نظر بدهند.

اسدی عنوان کرد: چنانچه با انجام اقدامات فوق، فرد بهبود نیافت و یا دچار کاهش سطح هوشیاری شد سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و درخواست کمک کنید تا با حضور نیروهای اورژانس ضمن انجام اقدامات درمانی لازم، مصدوم به مرکز درمانی مناسب منتقل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین