به احتمال زیاد اگر هنوز در مرحله طراحی لوگو هستید، ایدههای بسیاری درباره نمادها یا رنگهای مناسب به ذهنتان میرسد. آرمها را میتوان به سه دسته تصویری، نوشتاری و ترکیب این دو تقسیم کرد. در بخشهای بعدی، بیشتر شما را با این دسته بندی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید.
لوگو تصویری
آرم تصویری به شکلهایی گرافیکی گفته میشود. این شکل گرافیکی باید بتواند هویت و داستان شرکت شما را به مخاطبان انتقال دهد. به عبارت دیگر، مخاطبان باید بتوانند حوزه فعالیت شرکت را با نشانه شما بشناسند.
مزایای لوگوی تصویری
یکی از مهمترین مزایای آرم تصویری این است که به خوبی قادر است خود را در ذهن مخاطبان حک کند. اگر کسب و کاری خدماتی راه اندازی کرده اید، تصویری انتخاب کنید که به خوبی بیانگر آن خدمت باشد و پیام دلخواه شما را به مخاطبان منتقل کند.
نکات مهم در طراحی لوگو تصویری
اگر از راه اندازی شرکت مدت زیادی نگذشته است، احتیاط را فراموش نکنید. منظور ما این است که سعی کنید ابتدا نام خود را به مخاطبان بشناسانید. در بخش قبلی گفتیم که آرم تصویری در ذهن افراد به خوبی حک میشود، ولی اگر کسی برندتان را نشناسد این مزیت شامل شما نخواهد شد.
نمونه لوگو تصویری: توییتر، فایرفاکس و بنز.
لوگو مونوگرام
یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع لوگو، سبک مونوگرام است که زیرمجموعه آرم نوشتاری محسوب میشود، به آرمی گفته میشود که از یک یا چند حرف اول اسم برند برای طراحی آن استفاده شده است.
مزایای لوگو چند حرفی
اگر نام برند شما طولانی است، آرم چند حرفی میتواند آن را کوتاه کرده و به نشانهای ماندگار تبدیل کند. پس اگر از راه اندازی کسب و کار مدت زیادی نگذشته است و میخواهید به سرعت در بازار شناخته شوید، چنین آرمی مناسب شماست.
نکات مهم طراحی لوگو مونوگرام
مهمترین نکته این است که به فونت تصویر برند توجه کنید. همچنین اصل سادگی را فراموش نکنید. در کنار رعایت اصل سادگی، نماد بصری برند باید از جذابیت و ماندگاری مناسبی برخوردار باشد. مزیت دیگر این نوع این است که میتوانید اسم کامل شرکت را با فونتی کوچکتر در زیر آرم قرار دهید تا مخاطب بداند این حروف چه معنایی دارند.
نمونه چند حرفی: سی ان ان، ناسا و اچ پی.
لوگو انتزاعی
به این نوع که لوگو مفهومی نیز گفته میشود، تصویری مفهومی از برند شما نشان میدهد. همانند نوع پیشین، در طراحی آرم انتزاعی از نماد استفاده میشود. این نماد ممکن است تصویر محصول یا خدمت شرکت نباشد. این نوع نشانه میتواند ویژگی خاصی از کسب و کار شما را به مشتریان نشان دهد.
مزایای لوگوی انتزاعی
شما میتوانید از ایدههای بسیاری برای طراحی نوع انتزاعی استفاده کنید؛ زیرا شرکت شما ممکن است ویژگیهای برتر متعددی داشته باشد که میتوانید از آنها برای طراحی تصویر برند الهام بگیرید.
نکات مهم در طراحی لوگو مفهومی
ترجیح میدهید مخاطبان چه پیامی از نماد بصری برند دریافت کنند؟ همان را در طراحی تصویر برند استفاده کنید. همچنین به جزئیات توجهی ویژه کنید. نکته مهم دیگر این است که نباید مخاطبان در فهم پیام آن با مشکل روبرو شوند. پس حتما با یک طراح حرفهای آرم در این باره مشورت کنید.
مثال لوگو انتزاعی: مایکروسافت، آدیداس و بانک صادرات.
لوگو مسکات
آرم مسکات به آرم تصاویر اشخاص گفته میشود. به عبارت دیگر، این شخصیت که میتواند انسان یا حیوان باشد برند شما را به مشتریان معرفی میکند. چنین آرمهایی برای برندهایی که میخواهند محیطی سالم برای خانواده ایجاد کنند مناسب است.
مزایای لوگوی مسکات
مخاطبان میتوانند با این نوع صمیمیت بیشتری را احساس کنند. همچنین آرم مسکات در ذهن آنها با سرعت بیشتری حک میشود. از آنجایی که چنین نشانهای برای کودکان جذابتر است، برای شرکتهایی که محصولات یا خدماتی را برای کودکان ارائه میدهند مناسب است.
نکات مهم در طراحی لوگو مسکات
گاهی آرم شخصیتها نمیتوانند پیام مورد نظر شما را به مخاطبان نشان دهند.
نمونه لوگو مسکات: چی توز، چاکلز و KFC.
لوگو نوشتاری
این نوع که به آن لوگوتایپ نیز گفته میشود، از اسم شرکت یا چند یا یک حرف آن در فونتی خاص در طراحی آرم استفاده میشود.
مزایای لوگوتایپ
مهمترین مزیت این نوع این است که مخاطبان لازم نیست زمانی برای کشف حوزه فعالیت و برند شما کنند. همچنین نشانه مناسبی برای انواع تبلیغات محسوب میشود.
نکات مهم در طراحی لوگو نوشتاری
اگر اسم برند ربطی به حوزه فعالیت ندارد (برای مثال، نام آن کریمی یا احمد است) یا مشهور نیستید، ممکن است مخاطبان در شناخت نماد بصری برند با مشکل روبرو شوند.
نمونه لوگو نوشتاری: گوگل، کوکاکولا و پاناسونیک.
لوگوی ترکیبی
برای طراحی این آرم، تصویری با یک یا چند کلمه ترکیب میشود. اگر چنین آرمی طراحی کنید، مخاطبان ارتباط بهتری با برند برقرار خواهند کرد.
مزایای لوگو ترکیبی
از مزایای این نوع میتوان به انتقال واضح پیام برند به مخاطبان و احتمال بالای حک شدن آن در ذهن مخاطبان اشاره کرد. برند نایک نیز ابتدا چنین آرمی داشت. بعدها با وجود حذف نوشته، مخاطبان توانستند این برند را تنها با تصویر آن شناسایی کنند.
نکات مهم در طراحی لوگو ترکیبی
این نوع نشانه باید به گونهای طراحی شود که در اندازههای مختلف تبلیغات به خوبی قابل مشاهده باشد. نکته دیگر این است که نوشته و تصویر باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند.
نمونه لوگو ترکیبی: پوما، پژو و پارس خزر
نتیجه گیری
اکنون که با انواع لوگو آشنا شدیم، بهتر است به سوال ابتدایی این مطلب پاسخ گوییم. بهترین پاسخی که میتوان داد این است که نمیتوان یک نوع آرم را به عنوان بهترین انتخاب کرد. آرمهای موفق بسیاری که در انواع مختلف در سراسر جهان وجود دارند گواه این موضوع هستند.