کد خبر: ۷۸۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۶
یک کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با آفتاب تشریح کرد:

جنبش عدم تعهد، تعدیل کننده قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس مسائل بین‌المللی درباره دستورکار برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای غیرمتعهد در تهران گفت: «جنبش عدم تعهد با 118 کشور عضو که حدود دو سوم سازمان ملل را در اختیار دارد معمولاً در نشست وزرای خارجه و نیز سران جنبش، موضوعات متفاوتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. در نشست تهران نیز در قالب سه کمیته مباحثی نظیر مبارزه با تروریسم، مسائل مربوط به بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار جنبش قرار گرفت».

مراد عنادی کارشناس مسائل بین‌المللی طی گفت‌وگو با آفتاب، ضمن اشاره به عملکرد جنبش که به مسائل و مشکلات برخی از کشورهای عضو مانند عراق، افغانستان، فلسطین و لبنان می‌پردازد، افزود: «کمیته خلع سلاح جنبش، بحث خلع سلاح جهانی و نیز پرونده هسته‌ای ایرن را مورد بررسی قرار داد. کمیته اقتصادی اجتماعی جنبش نیز مباحثی مانند مبارزه با فقر، توسعه اجتماعی، مشکلات زیست محیطی را در دستور کار این اجلاس جنبش در تهران قرار گرفت».

این کارشناس سازمان‌های بین‌المللی درباره نحوه اجماع نظرات در جنبش و نیز نحوه عملیاتی شدن تصمیم های جنبش یادآور شد: «جنبش دارای یک دبیرخانه مشخص و دفتر ثابت نیست به همین دلیل نشست‌های وزرای خارجه در حد طرح دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان باقی می‌ماند. البته طی سال‌های اخیر ترویکاهای غیرمتعهد فعال شده است به عنوان نموه «ترویکای نم» شامل کشورهای آ‌فریقای جنوبی، کوبا و مالزی بحث هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنند».

وی درباره وجه تمایز نشست وزرای امور خارجه تهران با سایر اجلاس گذشته گفت: «تمایز این اجلاس نسبت به نشست‌های گذشته در میزبانی جمهوری اسلامی ایران است. در واقع زمانی که هشتمین نشست سران کشورهای کنفرانس اسلامی سال 1367 در تهران برگزار شد و ایران ریاست دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده گرفت، با توجه به جایگاه ایران شاهد بودیم که سازمان کنفرانس اسلامی به نسبت دوره قبل که قطر ریاست آن را برعهده داشت از یک تحرک و پویای جدیدی برخوردار شد».

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اعضای موثر جنبش عدم تعهد گفت: «با اینکه 118 کشور در جنبش عضویت دارند ولی اعضای کلیدی آن کشورهای هند، آفریقای جنوبی، مصر، ایران،‌اندونزی، مالزی و سایر کشورهای در این سطح هستند. به همین دلیل میزبانی ایران به پویایی این جنبش کمک فراوانی خواهد کرد. به هر حال به نظر می‌رسد که جنبش عدم تعهد پس از پشت سر گذاشتن بحران هویت بعد از جنگ سرد به دنبال بازتعریف ماموریت خود در فضایی جدید است».

عنادی ضمن اشاره به برگزاری اولین اجلاس سران غیرمتعهد در سال 2012 میلادی در تهران درباره دلایل عدم برگزاری اجلاس سران در کشورمان گفت: «ایران از سال 1979 میلادی که به عضویت جنبش غیرمتعهدها درآمد با مباحث متفاوتی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مواجه بود. این عوامل مانعی در برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد در ایران محسوب می‌شد پس از این دوران نیز سایر کشورها برای میزبانی فعالیت بیشتری داشتند و ایران اولویت خود را برای میزبانی کنفرانس اسلامی در سال 1376 قرار داده بود».

وی در پایان ضمن اشاره به نقش جنبش عدم تعهد در پرونده هسته‌ای ایران گفت: «عملکرد جنبش غیرمتهد نشان داده است که آنها در قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل در مورد پرونده هسته‌ای ایران نقش تعدیل کننده‌ای داشته‌اند. تا حدی که در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و یا نشست سران در هاوانا با صدور بیانیه‌ای جداگانه از حقوق هسته‌ای ایران حمایت کردند و خواستار حل و فصل شدن پرونده هسته‌ای کشورمان در چارچوب آژانس بودند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین