کد خبر: ۷۸۳۲۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶

بود، اما نبود!

«وضعیت ذخایر اسکناس ارزی ما در سال گذشته (در زمان تحویل دولت) در وضعیت خوبی بود»؛ این اعتراف احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، در تأیید سخنان اخیر حسن روحانی است. رئیس‌جمهور پیشین در دیداری که اخیرا به مناسبت عید غدیرخم با برخی اعضای کابینه و وزرا و معاونان دولت خود و برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای داشت، اعلام کرده بود: «زمانی که در مردادماه ۱۳۹۲ دولت را تحویل گرفتیم، چندصد میلیون دلار اسکناس در بانک مرکزی بود؛ اما در زمان تحویل دولت در مردادماه ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم، چند میلیارد دلار اسکناس در بانک مرکزی موجود بود».
بود، اما نبود!
آفتاب‌‌نیوز :

این در حالی است که برخی اعضای کابینه دولت سیزدهم و تندرو‌های اصولگرا و منتقدان و مخالفان دولت دوازدهم مدعی بودند خزانه خالی را از دولت روحانی تحویل گرفته‌اند و همچنین بر کسری بودجه دولت قبل تأکید داشتند. روحانی در این جلسه درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و بازپرداخت بدهی دولت قبل توسط این دولت توضیح داد: «دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با سقف ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی ارائه داد، اما مجلس یازدهم سقف این بودجه را به حدود هزارو ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند؛ بنابراین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، همان رقم افزایش‌یافته توسط مجلس است». این در حالی است که مخالفان دولت پیشین چندین بار شکایت از روحانی و تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری و موارد این‌چنینی را در قبال او پیگیری کردند تا به افکار عمومی بقبولانند روحانی در انجام وظایفش کوتاهی‌هایی داشته است. در‌حالی‌که شاهد از غیب رسید و روز گذشته وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعتراف کرد سخنان روحانی مبنی بر اینکه دولت را با میلیارد‌ها دلار اسکناس تحویل دولت جدید داده است، صحت دارد.

واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات روحانی درباره وضعیت ذخایر ارزی در زمان تحویل دولت

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی، روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات روحانی درباره ذخایر ارزی دولت در زمان تحویل گفت: «وضعیت ذخایر اسکناس ارزی ما در سال گذشته وضعیت خوبی بود، اما باید بگویم ذخایر اسکناس ارزی ما برای پرداختن به امور خدماتی است و به کار واردات کالا‌های کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند».

او در عین حال یادآور شد: «در کنار آن خوب بود که اشاره‌ای می‌شد طبق نامه آقای واعظی به نوبخت در مورد خزانه خالی بلکه با بیش از ۵۴ همت استفاده از تنخواه چه اتفاقی افتاده است. امسال با اینکه هزینه دولت در سال ۱۴۰۱ بالاتر است هنوز در چهار ماهه اول نیاز به اینکه به سقف استفاده از تنخواه سال قبل برسیم، نداشتیم و در حد پایین‌تری هزینه‌ها دولت را مدیریت کردیم».

خاندوزی افزود: «خوب بود به استفاده‌ای که از مجموع اوراق شده بود، اشاره می‌کردند و می‌گفتند در پنج ماه اول سال ۵۵ درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا تا انتهای دوره هشت‌ساله چطور بوده و به افزایش ۵۳۰ درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی کشور اشاره می‌کردند. مجموع این‌ها تصویر دقیق‌تری فراهم کرده و اقتضا می‌کند با مردم با صداقت بیشتری صحبت کنیم».

صولت مرتضوی: همه شهروندان ایرانی از حقوق مساوی برخوردارند

در ادامه حاشیه هیئت دولت، صولت مرتضوی، معاون اجرائی رئیس‌جمهوری نیز به حیاط دولت آمد و در پاسخ به این سؤال «شرق» که خوب است دولت خواستار اجرای مصوبه حجاب سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما برخورد بعضا نادرست گشت ارشاد با زنان و ایجاد دوقطبی در جامعه و قراردادن شهروندان در مقابل یکدیگر، بازتاب خوشایندی در جامعه ندارد، برنامه دولت برای ساماندهی وضع ایجادشده چیست؟ توضیح داد: «آنچه از نظر دولت اهمیت دارد، اجرای قانون است. قانون باید کامل اجرا شود و دولت نمی‌خواهد اقدام خلاف قانونی اجرا شود».

معاون اجرائی رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «همه ملت و بانوان عفیف ایرانی کسانی هستند که قانون را رعایت می‌کنند؛ دولت سیزدهم هم دولت همه ملت ایران و متعلق به همه ایرانی‌هاست».

مرتضوی از شهروندانی که به اسم بدحجاب با آن‌ها از سوی نیروی انتظامی برخورد نامناسبی صورت می‌گیرد، حمایت کرد و در عین حال ایجاد فضای دوقطبی در جامعه به بهانه اجرای حجاب را رد کرد و افزود: «هیچ فضای دوقطبی‌ای ایجاد نشده است و در راهپیمایی ۱۰‌کیلومتری دیدیم که آحاد ملت ایران در کنار یکدیگر بودند؛ بنابراین همه مردم، شهروندان ایران هستند و از حقوق مساوی برخوردارند».

او تأکید کرد: «هیچ تفاوتی بین شهروندان وجود ندارد. اگر احیانا مشکلی هم درباره حجاب شخصی وجود داشته باشد، باید با زبان لین و تبیین حقایق و مواضع و ارشاد طبق فرهنگ دینی ما این مشکلات برطرف شود».

مرتضوی در تأیید اینکه رهبری هم تأکید دارند درباره حجاب باید فرهنگ‌سازی شود و ایشان هم با اجبار و برخورد‌های تند دراین‌باره مخالف‌اند و رئیس دستگاه قضا هم تأکید دارد که درباره حجاب باید فرهنگ‌سازی و آموزش اجرا شود، گفت: «همین‌طور است. باید کار اثباتی به صورت فراوان دراین‌باره انجام شود. تأکید می‌کنم اکثریت زنان ایرانی ملتزم به رعایت قانون و حجاب هستند و اگر در این میان کسی هم وجود دارد که دراین‌باره ملتزم به قانون نیست، باید با شیوه‌های مناسب و نرم با آن‌ها مواجه شد».

سخنگوی دولت: نباید همه‌چیز را به برجام و FATF معطوف کنیم

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم نیز چهره دیگری بود که در حاشیه هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمد. او هم در توضیح توییت خود مبنی بر اینکه برای سرمایه‌گذاری خارجی نباید منتظر AFTF و برجام بمانیم، در پاسخ به این پرسش «شرق» که اگر چنین چیزی امکان‌پذیر است، چرا تاکنون اجرائی نشده است تا فشار اقتصادی کمرشکن کمتری به جامعه وارد شود؟ گفت: «دقیقا نکته دولت همین است و وقتی نگاهمان را فقط به یک میز و چند کشور محدود و معطوف می‌کنیم، ظرفیت‌های عظیم و گسترده را برای حل مشکلات مردم از بین می‌بریم و چشمانمان را به روی آن‌ها می‌بندیم».

سخنگوی دولت ادامه داد: «وقتی بهانه می‌آوریم که صرفا از مسیر میز مذاکره و برجام می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و تنها و تنها از طریق FATF می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم، این‌طور می‌شود که دستاورد‌های اقتصادی ترانزیتی کشور در سال‌های اخیر حداقلی می‌شود. اما دولت سیزدهم نشان داد به موازات پیگیری حق مسلم مردم کشورمان در میز مذاکرات برجامی و صیانت از حق مردم، نباید چشمانمان را به روی سایر حوزه‌ها ببندیم و به‌ویژه با فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی منطقه‌ای می‌توان بهره‌برداری‌هایی جدی داشت».

بهادری‌جهرمی تأکید کرد: «دستاورد‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و دولت در حوزه فروش نفت توانسته است با افزایش چشمگیر درآمد‌های نفتی کشور، رکوردشکنی‌هایی در حوزه ترانزیت کالا در چند ماهه اخیر به دست آورد. این دستاورد‌ها نمونه‌های بسیار روشنی هستند تا بدانیم نباید هرگز همه ظرفیت‌ها و موضوعات را محدود در یک سبد و محدود در یک میز و یک حوزه ببینیم. باید چشم‌ها را باز کنیم و همه ظرفیت‌ها را مشاهده کنیم و به کار بگیریم».

او در پاسخ به اینکه آیا در تأیید سخنانتان می‌توانید آمار‌هایی از سرمایه‌گذاری خارجی ارائه دهید، افزود: «آمار‌های سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور منظم و مستمر از سوی سازمان توسعه تجات خارجی و گمرک منتشر می‌شوند؛ مثلا در سه‌ماهه اول سال جاری بعد از ماه‌ها منفی‌بودن تراز تجاری خارجی، اکنون تراز مثبت شده است. شما پاسخ دهید که آیا گشایشی در FATF اتفاق افتاده یا برجام به نتیجه رسیده است؟ خیر مسئله این است که از سایر ظرفیت‌ها بهره‌برداری شده است؛ یعنی هم‌زمان که برای رفع تحریم‌های ظالمانه رایزنی می‌شده، برای استفاده از سایر ظرفیت‌ها هم رایزنی‌هایی انجام شده است و با تدبیر این مسیر‌های مختلف پیش رفته‌اند. قطعا مشکلات اقتصادی کشور در گذر زمان برطرف خواهند شد».

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از کشور مهاجرت می‌کنند، چطور می‌توانیم ادعای جذب سرمایه خارجی داشته باشیم؟ اظهار کرد: «آمار توسعه تجارت خارجی ما روشن است و بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هم در حال فعالیت در کشور هستند. اتفاقا بخشی از مشکلات اقتصادی یا مشکلاتی که در اجرای پیشرفت اقتصادی بخش خصوصی وجود دارد، ناشی از نگاه غلط گذشته است».

بهادری‌جهرمی تأکید کرد: «اگر نگاه‌های غلط گذشته را کنار بگذاریم، نه‌تن‌ها مهاجرت نخواهیم داشت، بلکه شاهد مهاجرت معکوس به نفع کشور خواهیم بود».

وزیر ارتباطات: چیزی به نام قفل کودک نداریم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز روز گذشته ازجمله وزرایی بود که در حاشیه هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمد و به سؤال‌های آن‌ها پاسخ داد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش «شرق» منکر کاهش سرعت اینترنت شد و گفت حتی طی شاخص‌های اس‌پی‌اس‌اس شاهد افزایش سرعت اینترنت بوده‌ایم.

عیسی زاع‌پور درباره فعال‌سازی گزینه محدودیت سرچ گوگل که اخیرا همه کاربران ایرانی را کودک ۱۳ ساله تعریف کرده و فیلتر هوشمند را به اجبار برای همه فعال کرده است، این موضوع را انکار کرد و گفت: «فعال‌کردن قفل کودک در سرچ گوگل برای کاربران ایرانی صحت ندارد و تنها محتوای پورنوگرافی خروجی موتور‌های جست‌وجوگر فعال و پالایش شده‌اند و تنها محدودیت اعمال‌شده درباره سرچ محتوای پورنوگرافی است».

او با نفی فعال‌شدن قفل کودک در سرچ گوگل برای کاربران شبکه‌های اجتماعی ایرانی تأکید کرد: «چیزی به نام قفل کودک نداریم، بلکه نگرانی برخی خانواده‌ها از وجود محتوا‌های غیراخلاقی برطرف شد. وجود محتوا‌های غیراخلاقی و دسترسی آسان به این محتوا‌ها باعث شد خانواده‌ها به ما از نگرانی جدی دراین‌باره سخن گفتند».

زارع‌پور اظهار کرد: «این یک نگرانی جدی است که با کمک اپراتور‌های ارتباطی سرور‌هایی معین کردیم تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود؛ بنابراین دسترسی به محتوا‌های غیراخلاقی و خشونت‌آمیز که خطوط قرمز است، برطرف شد».

وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا طرح صیانت از فضای مجازی اجرا شده است؟ گفت: «این اقدام هیچ ربطی به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی ندارد».

او همچنین در پاسخ به اینکه بر چه مبنایی این اقدام انجام شده است؟ بیان کرد: «مبنای ما برای پالایش در موتور جست‌وجوگر این است که طبق قانون اساسی محتوای پورنوگرافی در کشور ممنوع است و این محدودیت صرفا برای سرچ محتوای غیراخلاقی و پورنوگرافی و خشونت بسیار شدید اعمال شده که از قابلیت‌های خود موتور جست‌وجوگر گوگل است. البته در قوانین جمهوری اسلامی استفاده از سایت‌های پورن ممنوع بوده و طبیعی است که دسترسی به آن هم باید مسدود شود. این خواست و نگرانی خانوده‌های ایرانی است و ما هم خواست خانواده‌ها را اجرا کرده‌ایم و اگر موردی دیگر محدود شده است اعلام کنید تا بررسی کنیم».

چیزی به نام طبقه‌بندی اینترنت نداریم!

وزیر ارتباطات که ظاهرا برای نفی همه اخبار منتشرشده در حوزه ارتباطات به حیاط دولت آمده بود، درباره خبر طبقه‌بندی استفاده از اینترنت هم که این روز‌ها خبرساز شده است، بیان کرد: «چیزی به نام طبقه‌بندی اینترنت نداریم. قرار است اینترنت مخصوص کودک و نوجوان داشته باشیم که در آینده نزدیک درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. همچنین یک‌سری گشایش‌ها قرار است برای یک‌سری اقشار خاص مثل استادان دانشگاه‌ها داشته باشیم و دسترسی آن‌ها به برخی سایت‌هایی را که ممکن است استادان نیاز به دسترسی به آن‌ها داشته باشند، برای آن‌ها میسر کنیم که در آینده نزدیک دراین‌باره هم توضیحاتی داده خواهد شد؛ اما چیزی تحت عنوان طبقه‌بندی اینترنت نداریم و این برچسب‌های رسانه‌ای است».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین