کد خبر: ۷۸۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
آفتاب بررسی کرد؛

پشت پرده فاجعه دارفور در گفتگو با اسامه الشیخ

فرانسه عامل شورش در دارفور است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس مسائل آفریقا درباره دیدگاه سازمان‌های اسلامی در مواجه با اعلام حکم دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه علیه عمرالبشیر گفت: «در کنار سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان‌های منطقه‌ای نیز از مواضع دولت سودان حمایت کرده‌اند ولی کشورهای غربی در منطقه دارفور به دنبال منافع خاص خودشان هستند». 

«اسامه الشیخ» تحلیل‌گر سودانی‌تبار مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل آفتاب اظهار داشت: «با توجه به تصاویر ماهواره‌ای که از منطقه دارفور صورت گرفته است این منطقه دارای ذخایر غنی نفت، اورانیوم و نیز منابع طلا محسوب می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سودان درباره نقش کشورهای خارجی در استخراج ذخائر زیرزمینی این کشور افزود: «از اوایل دهه 90 میلادی کشور چین اکثر قراردادهای نفتی را در اختیار گرفته‌است به همین دلیل کشورهای غربی که خواهان استفاده از منابع غنی کشور سودان هستند با فشار به دولت خارطوم درصدد هستند تا شرکت‌های چینی عرصه را برای حضور شرکت‌های خارجی خالی کنند».

اسامه الشیخ در ادامه افزود: «به دنبال تصمیم دولت سودان در سال 2001 میلادی مبنی بر ممنوعیت فعالیت شرکت‌های کانادایی و آمریکایی به مرور شاهد بودیم که آرامش منطقه دارفور از بین رفت. در واقع تا زمانی که منافع اقتصادی کشورهای خارجی تامین نشود آنها اجازه نخواهند داد تا سودان به آرامش دست پیدا کند».

این کارشناس مسائل غرب آفریقا درباره جایگاه ژئواستراتژیک منطقه دارفور گفت: «منطقه دارفور نقطه تماس اولین سرزمین اسلامی در غرب آفریقا محسوب می‌شود. در واقع اسلام از منطقه دارفور به سرزمین‌هایی که اکنون کشورهای چاد، نیجریه و بیشتر کشورهای غرب آفریقا شامل می‌شود منتقل شده است و ساکنان این منطقه از لحاظ دینی دارای هیچ اختلافی نیستند».

الشیخ درباره علت اصلی اختلافات قبیله‌ای در کشور سودان افزود: «هر از گاهی استفاده از منابع آبی باعث درگیری ما بین دو گروه شده است. چنین درگیری‌هایی در قبل نیز وجود داشت. البته رئیس دولت کشور چاد که هم قبیله‌ای با منطقه دارفور محسوب می‌شود از طریق تحریک کشور فرانسه وارد این مناقشات شده‌اند و متاسفانه این درگیری‌ها بعد خارجی پیدا کرده است».

وی درباره نحوه حمایت و پشتیبانی از شورشیان سودان گفت: «گروهک‌های مسلح برای تهیه مهمات و اسلحه دارای پشتیبانی قوی هستند به نحوی که توانسته‌اند منطقه اقلیم را مورد تهدید قراردهند و یا حتی فرودگاه را به تسخیر خود درآورند. دولت نیز با چنین وضعیتی ساکت نمی‌ماند. در واقع دولت از طریق برخورد با این گروهک‌های مسلح از حیثیت و سرزمین خود دفاع می‌کند به همین دلیل ارتش وارد جنگ با آنها شده است». 

این تحلیلگر مسائل آفریقا درباره ادعای منابع غربی و سازمان‌ ملل متحد مبنی بر کشته شدن 300 هزار نفر و آواره شدن حدود 5/2 میلیون نفر در منطقه دارفور یادآور شد: «منطقه دارفور فاقد نواحی کوهستانی است و از جمله مناطق صحرایی محسوب می‌شود. طبق تخمینی که زده می‌شود منطقه دارفور حدود یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد به همین دلیل ارائه آمار آواره شدن 5/2 میلیون نفر به هیچ عنوان منطقی نیست. به هر حال در شرایطی این آمارها توسط منابع غربی و سازمان ملل ارائه می‌شود که در فلسطین شاهد هستیم حتی نوزادان در این سرزمین کشته می‌شوند ولی همین سازمان‌های بین‌المللی به این نسل‌کشی نمی‌پردازند».

اسامه الشیخ درباره مخدوش بودن تحلیل‌ کارشناسان غربی از تحولات سودان افزود: «منابع غربی درباره جنگ جنوب سودان اعلام می‌کردند که مسلمان با غیرمسلمان و یا عرب با نیروهای آفریقایی در حال درگیری هستند ولی چنین موضوعی واقعیت نداشت».

وی درباره سرانجام حکم صادر شده بر علیه عمر البشیر خاطرنشان کرد: «باید این نکته را در نظر داشت که سودان از جمله کشورهایی است که پیمان رم را درباره تعقیب جنایتکاران جنگی امضا نکرده است. پس از اعلام این حکم نه تنها گروه‌های موافق دولت سودان حتی گروه‌های مخالف اعلام کردند که برخورد صورت گرفته در قبال عمر البشیر سیاسی است و دولت نیر قبول کرده است که نیروهای حافظ صلح در منطقه اقلیم حضور داشته باشند. به هر حال اگر تخلفی از سوی رئیس جمهور سودان صورت گرفته باشد باید این موضوع در داخل این کشور حل و فصل شود و در قبل نیز سابقه محاکمه رئیس جمهور سابق این کشور وجود دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین