آفتابنیوز : آفتاب: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «جامعه اسلامی دانشگاهیان را یک جامعه دانشگاهی پاک و سالم میشناسیم».
به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، به نقل از ایسنا، آیتالله هاشمی رفسنجانی، در دیدار با اعضای جامعه اسلامی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه جامعه اسلامی دانشگاهیان در طول سی سال، توانسته خط مشی خود را حفظ کند، افزود: «همیشه به عنوان یک جامعه دانشگاهی پاک و سالم به جامعه اسلامی نگاه میکنیم».
وی ادامه داد: «جامعه اسلامی دانشگاهیان هیچگاه نان به نرخ روز خور نبوده و بر روی امواج دیگران سوار نشده است تا به مدیریت اجرایی دست یابد و اگر از بین این مجموعه افرادی هم بودهاند که به پست و مقام و مسوولیت رسیدهاند، به دلیل لیاقت و شایستگی خودشان بوده است».
رییس مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: «در عین حال که جامعه اسلامی دانشگاهیان نقاط قوتی دارد، نقاط ضعفی نیز دارد که یکی از نقاط ضعف در این مجموعه عدم کار حزبی است».
وی تصریح کرد: «تاریخ جامعه اسلامی با تاریخ تقویم انقلاب برابر است و باید پیشتاز باشد، چرا که در همه صحنهها حضور داشته و با وجود اینکه عدهای علیه آن موضع گرفتهاند، اما این تشکل دانشجویی باید سعی کند به جهت دهی افکار دانشگاهیان به عنوان یک نهاد دانشگاهی اسلامی بپردازد».
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان اینکه باید وارد عرصه شوید، یادآور شد: «اگر کسی برای خودش کاری نکند، پسندیده است، ولی اینکه کسی برای جمعیت و گروه کار نکند قابل قبول نیست، حرکتی که از شما انتظار میرفت، هنوز انجام نشده است؛ در میان شما استادان، اصل فکری هستند اما شما نیز باید در کارها موثر باشید».
هاشمی رفسنجانی در ادامه تصریح کرد: «برای اصلاح جامعه باید وارد کارهای اجرایی و قانونگذاری کشور شد که جزء مقتضیات کار سیاسی است و نمیتوان پذیرفت افرادی مثل شما برای وقتگذرانی عضو جامعه اسلامی شده باشند».
وی افزود: «این یک بحث بسیار جدی است و همین حرکتی که دارید، قطعاً در تاریخ انقلاب اسلامی موثر است، اما باید در عین حال حرکتی سیاسی، علمی و مذهبی که از مجموعه شما انتظار میرود، داشته باشید».
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «شما اعضای جامعه اسلامی دانشگاهی به کسانی که انسانهای با دانش و خوبی هستند، اما تعهدی ندارند و زیر بار مسوولیت نمیروند و خود را از صحنهها کنار میکشند، امتیاز ویژهای دارید، اما باید گامهای موثرتری بردارید».
وی خاطرنشان کرد: «یکی از گامهای بزرگی که شما اعضای جامعه اسلامی میتوانید در بخش تحقیقات بردارید این است که خودتان پرچمدار این حرکت باشید، جنبه نظارتی بگذارید و مطالبه کنید، مجلس نیز ظرفیت آن را دارد که به کمک شما بیاید».
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «جامعه اسلامی را پرچمدار تحقیقات کشور کنید، راهکارها نیز روشن است، این بخش تحرک بزرگی نیاز دارد، چرا که وضع موجود در مقایسه با مراکز تحقیقاتی دنیا باعث شرمندگی است.
هاشمی رفسنجانی افزود: «شاخصها مشخص است و مهمترین شاخص سیاست که نقشه راه و الگو است و باید محور کارها قرار گیرد، سند چشم انداز است».
وی ادامه داد: «تا کی میخواهیم بهرهوری و نیروی انسانی را به کار بگیریم و دائم از جیب خودمان بخوریم، در حالی که روزی اندوختههای جیبمان تمام خواهد شد و برای نسل آینده چیزی باقی نمیماند، در نتیجه شما دانشگاهیان باید روی این مساله کار کنید و برای تدوین برنامه پنجم توسعه کشور افکار خود را منتقل کنید».
هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: «در خصوص مسائل سیاسی، با توجه به اینکه انتخابات بزرگترین عرصه سیاسی کشور است، شما اعضای جامعه اسلامی دانشگاهها در این عرصه بسیار مهم، باید محافظه کاری را کنار بگذارید، چرا که برای افراد آگاه و دانشمندی چون شما ملاحظه کاری و محافظه کاری جایی ندارد و باید خود را به یک نقطه روشن وصل کنید».
وی با بیان اینکه امروز کشور به شما نیاز دارد، گفت: «اینگونه که کشور در حال اداره شدن است، نمیتوانیم راضی باشیم که مسلمانان خوبی هستیم و یا الگوی جهانی شویم، تعارف که نداریم، کشوری با این سرمایه عظیم نباید در زمستان دچار قطع گاز و در تابستان دچار قطع برق شود و مردم ساعتها وقت خود را در پمپ بنزینها بگذرانند، در حالی که ما صاحب این راه هستیم. بدیهی است که این مسائل و مشکلات به ضعف مدیریت بر میگردد».
وی ادامه داد: «در مساله سیاست خارجی نیز همین گونه است و در مسائل فرهنگی نیز همین است، شعار زیاد داده میشود، ولی در عمل ضد فرهنگ عمل میشود».
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «اکنون دیگر میطلبد که اهل دانش، افکار و راهکارهای خود را برای اداره کشور مطرح کنند».
چرا در سالهای اخیر نیروگاه سازی کاهش رشد داشته است؟!
جدا از اقای هاشمی که همواره در مواقع بحران وارد عرصه میشوند وشجاعانه اعلام نظر میکنند سپاسگذاری میگردد وهمچنین از دست اندرکاران سایت افتاب که بیطرفانه مطالب وگزارسات را انعکاس میدهند تشکر میکنم.بنظر من باید چرائی علت عدم نیروگاه سازی در سالهای اخیر نیز مشخص شود وگرنه در صورت عدم اسیب شناسی" مشکل بقوت خود باقی میماند وحتی ممکن است در اینده با ذکر دلایل غیر مرتبط مظلوم نمائی شده وحقایق وارونه جلوه داده شود(انگونه که علت خاموشی های تابستان به خشکسالی نسبت داده شد!).واما دلایل عدم توفیق در بخش برق:
1-تعدادی از[...] ارشد صنعت برق که قدمت وسابقه کار بعضی از انها در شرکت توانیر به نیم قرن میرسد و بعضی دیگر نیز تنگاتنگ فامیل هم هستند و تحصیل کرده انگلیس! همزمان باروی کار امدن دولت نهم و تعویض وزیرنیرو رمز بقای خود را در همراهی با وزیر وشعارهای وی که بر گرفته از شعارهای دولت نهم بود دیدندوهرگز نکوشیدند وزیر را از عواقب عدول از برنامه واجتناب از نیروگاه سازی اگاه سازند. بطوریکه بعد از سپری شدن تابستان معتدل 86وپایین بودن مصرف شبکه"وزیر محترم واقعا به این نتیجه رسیده بودند که با صرفه جوئی میتوان نیاز شبکه را رفع وازشتاب نیروگاه سازی کاست.!این [...] با یک چرخش بموقع ومناسب برای ماندن!" براحتی حتی از اهداف وبرنامه هایی که خود تدوین کرده بودند فاصله گرفته وبیکباره انهمه سمینارهای مربوط به بازار برق وبورس برق وواقعی نمودن قیمت کالای برق وسازمان عریض وطول خودساخته در شرکت توانیررافراموش وهمه را بایگانی نمود ند.چرا؟چون تشخیص دادند ضایقه دولت نهم با این مفاهیم سازگاری ندارد.بنابراین بعد از امدن وزیر جدید ومواجه شدن وزارتخانه با تنگناهای عجیب مالی که یک دلیل ان مربوط به تثبیت قیمتها ودلیل دیگر ان اشتباه در براوردهای بودجه ونیزعدم اهتمام جهت اخذ اعتبارات و...بوده بی هدف وسرگردان شدند .در واقع باید گفت دنبال هدف خاصی نبوده ونیستند.ضعف محرز [...] کاری و عدول از برنامه [...]نخستین دلیل وبارزترین ان در پدید امدن این بحران بوده است!
2-در ادامه بحث 1 دومین دلیل" تشکیل شرکت مپنا بوده است که یک دهه پیش با سرمایه وحمایت وزارت نیرو وبا مدیریت مدیران ماموربخدمت یا بازنشسته توانیر تشکیل شد تا با نیروگاه سازی وبومی کردن این صنعت" مملکت را به خود کفایی برسانند.اینکه چه شد که بعد از 10 سال کار در این زمینه واینهمه هزینه [...]صاحب یک صنعت مونتاژ از توربین های از رده تولید خارج شدیم وتازه برای ان هم محتاج مواد خامش از خارج از کشور هستیم جای بحث فراوان دارد.ولی وزارت نیرو با تشکیل شرکت مپنا امکان رقابت را در بازار نیروگاه سازی ایران از بین برد(میتوانست همزمان چند شرکت را حمایت و وارد این عرصه نماید و رشد دهد تا به عواض انحصار دچار نگردد) و تقریبا 95درصد نیروگاه سازی را به مپنا سپرد .نتیجه ان "بالا رفتن نرخ خدمات پس از فروش نیروگاههای دیگر وقدیمی توسط سازندگان اصلی وحتی بالا رفتن نرخ خدمات پس از فروش نیروگاههای مونتاژ شده توسط مپنا شد!تاخیر در اجرای پروژه های نیروگاهی "تحت فشار قرار دادن وزارت نیرو جهت اخذ تسهیلات و اعتبارات بیشتر "افت کیفیت "تحویل نیروگاهها همرا ه با نواقص"پاسخگو نبودن وبه [...]فعالیتهای نیروگاه سازی از طریق خریداری شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو که در زمینه خدمات نیروگاهی فعالیت مینمودندو...از عوارض این ایده بود .از همه مهمتر اینکه رویکرد وزارت نیرو در 10 سال گذشته توسعه نیروگاه سازی از طریق نصب واحدهای گازی انهم از نوع توربینهای v94.2بوده که این توربینها اصلا زیمنسی است ولی از طریق شرکت انسالدو ایتالیا به ایران فروخته شده ودر ایران مونتاژمیگردید. بیاد داشته باشیم که خود زیمنس متخصص ساخت توربین گاز نیست واین توربین ها اولین تجربه های شرکت فوق بوده .حال این اولین تجربه را به انسالدو داده که انهم اولین تجربه اش بوده و او به مپنا داده که او هم تجربه اولش بوده در نهایت چه در اید خدا میداند!ولی گذشته از این حرفها اصولا توربین گاز توربین پیک بار است یعنی در دنیا فقط برای چند ساعت خاص پیک بار برای تثبیت فرکانس از انها استفاده میشود وبرای کارکرد مدام در شبکه مناسب نیست!توربین های گازی بدلیل کارکرد در درجه حرارت بالا دارای هزینه سرویس ونگهداری بالا و خروج اضطراری زیاد نیز میباشد.واز از این دو حیث قابل مقایسه با توربین بخار نیست ضمن اینکه راندمان این توربین ها نیز حدودا 30در صد است.البته انگیزه مدافعان توربین های گازی در ابتدا نصب سریع انها نسبت به توربینهای بخاری و تبدیل انها به سیکل ترکیبی در مراحل بعد بوده که دارای راندمان بالاتری است. ولی اگر نوع توربین ها مرغوب نباشد یا در عمل بدرستی نصب نگردد یا انکه پیمانکار از اضطرار کارفرما مبنی بر تسریع در نصب توربینها از رعایت استاندارهای کاری به هنگام نصب انها عدول نمایدو یاانگونه که مپنا عمل کرده توربینهای گازی پس از انکه 30درصد عمر مفید انها سپری گشته تبدیل به سیکل ترکیبی گردنند به اهداف سیکل ترکیبی دست نخواهد یازید ومخصوصا مشکلات خروج بدلیل عدم رعایت استاندارهای لازم در این زمینه گریبان شبکه را خواهد گرفت(خروج اضطراری یک واحد توربین گاز در حالت سیکل ترکیبی علاوه بر حذف 100در100ظرفیت توربین گازباعث کاهش 50در صد ظرفیت توربین بخار مربوطه نیز میشود).ضمن اینکه باید یاداوری نمایم توربین های گازی جهت تولید با حداکثر ظرفیت" لزوما باید در مجاورت دریا نصب گردنند .ولی در مملکت ما بدلیل انتخاب نا مناسب محل نصب این توربین ها" اکثرا با 70-80در صد ظرفیت کارمیکنند که این رقم در بعضی از نقاط حتی به 60درصد نیز میرسد.! انحصارگری "عدم اهتمام در جذب سرمایه های بخش خصوصی ومغفول گذاشتن اصل 44و...دومین دلیل پیدایش این بحران بوده است.
3-به مسایل سرویس ونگهداری بهای لازم داده نشد.مخصوصا تغییر ساختارهای متوالی سالهای اخیر وسپردن نیروگاهها به برقهای منطقه ایی وسپس باز پس گیری اختیارات و احاله مجدد ان به توانیر وتغییرات پی در پی مدیریت مجامع انان و..." نیروگاهها را نیزمانند سایر بخش های توانیر(وبیشتر) کاملا سرگردان نمود وبسیاری از تعمیرات وبهینه سازی ها انجام نشد!یا بدلیل نداشتن ناظر ومتولی ویا بدلیل نبود اعتبارات و...بر عهده فراموشی سپرده شد.
4-عده زیادی از مدیران کارامد وپرسنل کاردان صنعت برق در سالهای اخیربدلیل سوء مدیریت های اعمالی" از صنعت هجرت نمودند و رفتندوصنعت از مدیران کاردان وشجاع وپیگیر وپرسنل سخت کوش عاری شد یا انهایی که ماندند بدلیل عدم مدیریت صحیح" منفعل گشتنه وبسمت مشاغل دوم و سوم هدایت شدند.
5- گذشته از این مباحث الان در بعضی از نقاط کشور برق وجود دارد ولی خطوط انتقال نیست که برق را به شبکه انتقال دهد واین نیز یکی دیگر از مشکلات شبکه است.
6-یکی از مشکلات بزرگ نیروگاهها اعم از قدیم یا جدید در سالهای اخیر تهیه و تامین قطعات یدکی است.انچه از قبل در وزارت نیرو رسم بود و رسم درست و مقرون بصرفه ایی هم بود این بود که در قرارداد خرید نیروگاه باندازه 5 سال قطعه یدکی نیز سفارس میشد. خوبی این روش این بود که سازنده نیروگاه برای اینکه بازار کشور راداشته باشد قطعات را به پایینترین قیمت ممکنه میفروخت واز طرفی با توجه به جوان بودن کادر بازرگانی نیروگاههای جدیدالتاسیس"5سال مدت زمان خوبی بود که کادر مزبور منابع وتامین کنندگان درجه دوم و سوم را در طول این مدت شناسایی کرده بطوریکه بعدها به هنگام سفارش اسیر بازار سیاه نشوند.این رسم در سالهای اخیر تغییر کرد چرا که به هنگام تحویل نیروگاه انچنان قطعه یدکی تحویل نیروگاه نمیشود و نیروگاه خود باید منابع را شناسایی و به سفارش بپردازد ای بسا که ممکن است بدلیل اضطرار گاها قطعات را با چند برابر قیمت هم بخرد! .ضمن اینکه در نیروگاههای جدید پیمانکار برای اینکه قیمت تمام شده را پایین بیاورد مبادرت به تهیه قطعات نامرغوب از بازارهای مختلف مینماید که پس از تحویل مشکلات عدیده متوجه بهره بردار نیروگاه میگردد!
واماچه باید کرد؟
انچه که ذکر شد فقط پاره ای از موارد است و مطمئنا موارد دیگری نیز در پیدایش این بحران نقش داشته اند که در فضای ارام کارشناسی باید تک به تک شناسایی گردنند. اما در حال حاضر دلایل هرچه باشد یک واقعیت را باید پذیرفت وان اینکه بنظر اینجانب صنعت برق با بحران مواجه است وسریعا در وزارت نیرو باید کمیته بحران با مدیریت شخص وزیر و با استمداد از همه صاحبنظران در این صنعت تشکیل شده و موضوع در ابعاد گوناگون کارشناسی شده و برای هر یک از موارد راهکار جدی در کوتاه مدت ومیان مدت وبلند مدت طراحی و اجرا گردد.انچه مسلم است در حال حاضر نیروگاههای زیادی بصورت نیمه کاره رها شده اند که پیگیری واجرای سریع انها ونیز اهتمام در تامین سوخت نیروگاههای موجود وتعمیرات انها میتواند روند خاموشی های در پیش رو را تا حدی تقلیل دهد.تغییر منطقی ساختار شرکت توانیر و تجدید نظر در سیاستهای نیروگاه سازی نیز میتواند متعاقبا در برنامه ریزی های وزارت نیرو قرار گیرد.
اقاي هاشمي ازخودشان سوال كرده اند؟[...]
لذا بايد سوال كرد [...] در زمان خودش ....
مثلا تورم 50 درصدي را فراموش نمي كنيم!!
اي كاش در آن زمستان سرد مي آمدي و هشدار مي دادي . اي كاش در بهار مي آمدي و هشدار بي برقي مي دادي . اي كاش با سيد عزيز از سه سال پيش همنوا مي شدي تا به اين روز نيافتيم ...... !
1- (جهت دهی افکار دانشگاهیان به عنوان یک نهاد دانشگاهی اسلامی) با سعه صدر و پرچمداری جامعه اسلامی در گستره موضوعات مختلف . آگاهی از سیر اجرایی برنامه ها و قوانین، آن جامعه می تواند اینبار با توشه علمی روحی تازه به حرکتهای دانشجویی ببخشد و حتی تقسیم کار مطالعاتی صورت گیرد.
2- شروع کار و عدم وقت گذاراندن.
3- حرکتی سیاسی، علمی و مذهبی
4-تعهد نسبت به مسائل مبتلا به کشور وروحیه مطالبه گری از مسئولین بر اساس سند چشم اندازو عدم تشابه با افراد دانا ولی بی تعهد
5- شناخت علمی ضعفها و عواقب آنها و کار بر روی برنامه پنجم و پیگیری و مطالبه عالمانه آن از طریق مجلس برای جلوگیری از عدول از برامه توسط دولت
6- دوری از ملاحظه کاری و محافظه کاری هنگام رسیدن به جوابهای عالمانه به معضلات کنونی و قطعا حساسیتهای انتخابات آینده.
و اما در مورد وضعيت فعلي كه خود ايشان هم در بوجود آمدن اين وضع مديريتي بي تقصير نيستند بايد گفت مگر امروز در اين بلبشويي كه آقاي احمدي نژاد در خراب كردن همه چيز درست كرده حتي يك نانوايي بدرستي مديريت ميشود تا ما ادعاي مديريت كشور را از اين دولت فشل بپذيريم؟
خدا آخر و عاقبت همه مان را بخير كند
1-اگر در يك اداره اي كارمندي بينظمي وتخلف كند وسياستهاي سازمان وبرنامه هاي انرا بهم بريزد رييس مربوطه با او برخورد ميكند .او را به تخلفات اداري معرفي وبتناسب تخلف از مسيوليت وحقوق اداري واجتماعي محروم ميكند.و....حال اگر اين تخلف در يك وزارتخانه انجام شود چه كسي بايد رسيدگي و برخورد نمايد؟جدا يكي بررسي كند كه وزارت نيرو چقدر از برنامه هاي خود در رابطه با توليد برق را ظرف سه سال گذشته انجام داده است ؟
2-بعد از روي كار امدن دولت نهم تقريبا همه دولتمردان نهم منجمله وزير نيرو به اين نتيجه رسيدند كه برنامه هاي گذشته غلط وهمه چيز بايد از نو برنامه ريزي شود در اين مدت سه سال هم جز قول وقرار و وعده [...]به اين وان وپاره ايي كارهاي روبنايي ديگر انچنان تحولي در وزارت نيرو انجام نشده كه مشكلات برق يا اب را حل كند بنابراين نميتوان انتظار داشت كه بهتر از اين بشود.
3-حال كه مجلس به اين وزير راي اعتماد داده و نتيجه راي اعتماد خود را ديده خود مجلس چرا وارد عمل نميشود تا مشكل را رسيدگي و حل كند؟
4-بخاطر داشته باشيم تنها وزير نيرو در اين موضوع مقصر نيست بلكه گروهي در توانير كه با ايشان همراهي كرده واين بحران را با تدابير خود بوجود اورده اند شريك هستند كه بايد عملكرد انان نيز در بوته ارزيابي قرار گيرد.
اگر قطع برق انهم با این گستردگی وان دلایل در کشور های دیگر اتفاق می افتاد!
راستی ایا تاکنون اندیشیده اید اگر قطع برق با این گستردگی وان دلایلی که مطرح است در کشورهای دیگر اتفاق می افتاد چه میشد؟
1- وزارت نیرو وشرکت توانیر علت را بروز خشکسالی گسترده در کشور عنوان کرده ولی بانک مرکزی و کمیسیون انرژی مجلس ونیز ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام وهمچنین سایتها ومطبوعات و... دلایل دیگری منجمله عدم اجرای برنامه های توسعه برق وضعف مدیریت اجرایی را دلایل ان میدانند. حال اگر این اختلاف نظر در یک موضوعی در یک کشور دیگر اتفاق می افتاد نهادهای نظارتی چی کار میکردند وبا کسانی که اطلاعات کذب به مردم و مسئولین میدادند جه برخوردی مینمودند؟
2-اگر فرض کنیم دلایل موضوع عدم اجرای برنامه ها بود چی میشد ؟اگر ضعف مدیریت بود چی؟اصلا فرض کنیم ادعای توانیر درست باشد اگر دلیل خشکسالی بود با انهایی که دستور رها سازی اب پشت سدها در زمستان گذشته را دادند چی کار میکردند؟ .اگر احیانا سازمان هوا شناسی با ان دستگاه عریض وطویل خودش مظنون به دادن اطلاعات نادرست به وزارت نیرو میشد (که متهم است)تحت چه پیگردی قرار میگرفت؟ فرض کنیم دلیل موضوع عدم تعمیرات بموقع نیروگاههای موجود بود انگاه چی؟ایا کسی پیگیری میکرد که چرا تاخیر شده است یا خیر ؟در نظر بگیرید که دلیل عدم تعمیر یا بهینه سازی نیروگاهها عدم سفارش بموقع قطعات یدکی یا عدم تامین ارز و گشایش بموقع و عدم پیش بینی های لازمه یا دلایلی از این دست باشد .جدا چی میشد؟اگر میگفتند دلیل خاموشی ها از کم کاری یا بی تدبیری فلان مدیر یا کارمند یا مسئول بوده است ایا تشویقش میکردند؟ یا موضوع را مسکوت میگذاشتند؟ یا بالاترین مقام دستگاه به حمایت از او برمیخواست ؟یا...ایا از او نمی پرسیدند شما که سه سال پیش بدلیل خدمات شایسته از دست بالاترین مقام اجرایی این مملکت مدال ونشان گرفته ایی اکنون ان ظرفیت وتوان بالا چرا اینقدر زود به تحلیل رفته و کفگیر به ته دیگ خورده است؟!ایا کسی پیگیر اینهمه خسارات اقتصادی وغیر اقتصادی ناشی از موضوع نمیشد؟بیاد داشته باشیم که خسارات اقتصادی قابل براورد و تامین است . ولی خسارات غیر اقتصادی که عوارض سوء سیاسی واجتماعی بهمراه دارد با پول و صحبت و منحنهای رنگ ووارنگ ومصاحبه های گمراه کننده حل شدنی نیست .لذا معمولا سیستم های نظارتی وحقوقی در مواجهه با اینگونه مسایل تعارفات را کنار میگذارند!
اری اگر مسئولان این مملکت از کنار مسایل خاموشی های امسال براحتی وبا سکوت بگذرند مطمئنا در اینده نه چندان دور مشکلات عدیده دیگری در این زمینه بروز خواهد نمود .پس برای ریشه کن کردن مشکل باید بیطرفانه وشجاعانه ودر اسرع وقت به ان رسیدگی کرد وبلافاصله جهت رفع معضل اقدام نمود.زیرا که عوارض برق با سرعت 300000کیلومتر بر ثانیه پخش میگردد! .