کد خبر: ۷۸۸۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۷
دکتر نورالدین‌الدغیر در گفتگو با آفتاب تشریح کرد:

ریشه تروریسم در الجزایر کجاست؟

دستاوردهای سفر بوتفلیقه به ایران
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یک تحلیل‌گر مسائل آفریقا با اشاره به تغییر آرایش قدرت سیاسی در الجزایر پس از به قدرت رسیدن عبدالعزیز بوتفلیقه در الجزایر گفت: «در الجزایر قدرت در اختیار ارتش است و  رئیس‌جمهور تصمیم‌گیرنده سیاست‌های داخلی و خارجی الجزایر محسوب می‌شود». 

دکتر نور‌الدین الدغیر کارشناس مراکشی‌تبار مسائل آفریقا، که در ارتباط با انفجارهای اخیر در الجزایر، با خبرنگار سیاست خارجی آفتاب سخن می‌گفت، ضمن بیان مطلب فوق، افزود: «درچنین شرایطی آقای بوتفلیقه با پیشینه سیاسی که از دهه 1970 میلادی به عنوان وزیر امور خارجه دولت آقای بومدین به دست آورده، در حال حاضر در میان افکار عمومی الجزایر دارای وجهه شاخص و خوبی است».

دکتر الدغیر در مورد نقش سیاسی بوتفلیقه در کاهش خشونت‌ها در الجزایر افزود: «با به قدرت رسیدن آقای بوتفلیقه مابین سال 2000 تا 2007 میلادی آمارهای ترور به نسبت دهه 1990 میلادی به مقدار چشمگیری کاهش پیدا کرده است». 

وی افزود: «در گذشته شاهد کشتارهای سیاسی بودیم ولی آقای بوتفلیقه پس از به قدرت رسیدن توانست این درگیری‌ها را کنترل کند». 

به اعتقاد این کارشناس مسائل آفریقا، پس از طرح سازش ملی که برای کاهش خشونت توسط رئیس‌جمهور الجزایر مطرح شد، تمام گروه‌های سیاسی اعم از اسلامگرا، لیبرال و غیره با آن موافقت کردند. 

این کارشناس تحولات آفریقا در مورد ریشه حرکت‌های تروریستی در الجزایر گفت: «الجزایر سرزمین مجاهدانی است که سال‌ها با استعمارگران مبارزه کرده‌اند بنابراین این کشور بستر مناسبی برای حرکت‌های تروریستی محسوب نمی‌شود». 

وی در عین حال خاطرنشان کرد: «موضوعی که در این کشور به وقوع پیوسته، حضور گروه‌های وابسته به القاعده و طالبان به عنوان «قاعده المغرب اسلامی» در منطقه صحرا شامل کشورهای الجزایر و موریتانی است که  دست به انجام عملیات‌های تروریستی در این مناطق می‌زنند». 

وی گفت: «این نواحی به علت دور بودن از دسترس دولت‌های مرکزی زمینه مناسبی برای رشد تروریست‌ها دارند و به همین دلیل این مناطق تبدیل به مراکز قاچاق و خرید و فروش سلاح شده‌است». 

الدغیر ضمن تاکید بر حضور گروه‌های تندرو در الجزایر خاطرنشان کرد: «پس از اجرای طرح وحدت ملی توسط بوتفلیقه برای افراد مانند عباس مدنی و علی بلحاج دیگر شرایط فعالیت برای آنها وجود ندارد و به همین دلیل به مرور آنها کنار رفته‌اند و حتی فردی مانند رابح کبیر که در آلمان تبعید بود پس از ورود به الجزایر با پروژه بوتفلیقه موافقت کرد».

دکتر الدغیر در ادامه افزود: «امروز شرایط در الجزایر به گونه‌ای شده‌است که حتی «رابح کبیر» نیز درصدد است تا یک حزب با گرایش جدید و معتدل تشکیل دهد تا از این طریق بتوانند وارد عرصه سیاست الجزایر شود». 

این کارشناس مسائل آفریقا بر این اساس پیش‌بینی کرد که در آینده شاهد تولد گرایش‌های اسلامی با رویه‌های معتدل‌تر در این منطقه خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «استعمارگران غربی همانند فرانسه درصدد هستند تا گرایش‌های قومی در الجزایر رشد پیدا کند تا از طریق افزایش اختلافات داخلی بتوانند حکومت مرکزی را تضعیف کنند». 

الدغیر در عین حال گفت: «به هر حال نتیجه انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری الجزایراین نکته را نشان می‌دهد که گرایش‌های لیبرال و سوسیالیست با اقبال عمومی مواجه نیست».

این تحلیل‌گر مسائل آفریقا با اشاه به سفر عبدالعزیز بوتفلیقه به تهران درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور الجزایر به ایران گفت: «در سفر آقای بوتفلیقه به ایران اصل توافق‌ها بیشتر متمرکز بر روی مباحث تجاری بود زیرا در حالی که روابط سیاسی مابین دو کشور در سطح بالایی قرار دارد ولی سطح مبادلات تجاری ایران و الجزایر در سطوح پائینی قرار گرفته است». 

این تحلیل‌گر مراکشی‌تبار مسائل آفریقا در گفتگو با آفتاب با اشاره به پائین بودن سطح مبادلات تجاری مابین ایران و الجزایر افزود: «در شرایطی که مقامات دو کشور ایران و الجزایر معتقدند که روابط نزدیکی مابین دو کشور وجود دارد ولی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در حدود 100 میلیون دلار باقی مانده است که این رقم بسیار کمی محسوب می‌شود».

وی با اشاره به راهکارهای موجود جهت افزایش حجم مبادلات تجاری مابین دو کشور یادآور شد: «اخذ مالیات مضاعف به عنوان یکی از موانع تبادلات تجاری مابین دو کشور محسوب می‌شد ولی با قراردادی که در این سفر صورت گرفت این مانع برطرف شد». 

الدغیر افزود: «قرارداد دیگری که به امضاء دو طرف رسید مربوط به همکاری گمرکی ایران و الجزایر می‌شود. در واقع این دو قرارداد بسیار مهم می‌تواند حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را به حدود 1 میلیارد دلار افزایش دهد».

این کارشناس مسائل الجزایر افزود: «در سفری که سال گذشته آقای احمدی‌نژاد به الجزایر داشتند قراردادهای همکاری مابین دو کشور به امضا رسید که یکی از این قراردادها مربوط به مونتاژ دستگاه مینی‌بوس توسط ایران خودرو در الجزایر می‌شد».

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: «اگر توسط کمیته مشترک تجاری ایران و الجزایر تلاش بیشتری در زمینه مبادلات کشاورزی و صنعتی صورت بگیرد دو کشور می‌توانند ارزش مبادلات تجاری خود را به رقم 1 میلیارد دلار برسانند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین