آفتابنیوز : آفتاب: یک کارشناس مسائل امنیت دریایی درباره رژیم امنیت دریایی گفت: «رژیم امنیت دریایی براساس آئیننامه بینالمللی امنیت کشتیها و تاسیسات بندری (ISPS CODE) مصوب سازمان بینالمللی دریانوردی رقم میخورد».
مهندس حسنرضا صفری مدیر موسسه ردهبندی ایرانیان* (از موسسات فعال در حوزه کشتیرانی) و از مجریان طرح امنیتی کشتیها در گفتوگو با خبرنگار سرویس بینالملل آفتاب درباره معاهدات الزامآور امنیت دریایی افزود: «با توجه به اینکه آئیننامه دریانوردی کنوانسیون سولاس یکی از قوانین و معاهدات بینالمللی محسوب میشود که در مجلس ایران تصویب شده است دولت ایران ملزم به رعایت این استاندارد است».
وی ادامه داد: «اکنون اکثر سازمانهایی که عضو سازمان ملل هستند و صاحب دریا میباشند به این کنوانسیون ملحق شدهاند و بنابراین رژیم حقوقی امنیتی دریانوردی قرار است براساس این کد بینالمللی رقم بخورد».
صفری درباره تمهیدات پیشگیرانه امنیت دریایی یادآور شد: «دراین کد بینالمللی مشخص شده است که مالکین شناورها و دولتهای صاحب پرچم باید چه تمهیدات پیشگیرانهای داشته باشند تا بتوانند امنیت را برای کشتیهای تحت پرچم و بنادر خود فراهم کنند. در واقع کشورهای صاحب پرچم و مالکهای کشتی باید یک سری از تمهیدات را فراهم کنند تا در زمانی که اتفاقی برای کشتی روی میدهد بتوانند به کمک آنها بشتابند».
وی اظهار داشت: «از جمله این تمهیدات میتوان به تهیه طرح امنیتی شناورها و تصویب در دولت، آموزش کلیه نفرات کشتی، گنجاندن آژیرهای هشدار دهنده در دفتر کشتیرانی و بر روی شناورها میتوان اشاره کرد».
این کارشناس مسائل امنیت دریایی در مورد رژیم حقوقی امنیت دریایی خاطرنشان کرد: «رژیم حقوقی امنیت کشتیها در دریا، یک رژیم پذیرفته شده است و در واقع بعد از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 باعث شد تا این کدهای امنیتی به کدهای ایمنی شناورها افزوده شود».
وی در ادامه یادآور شد: «اکنون بحث استفاده از دستگاه LRIT مطرح است که این دستگاه کنترل شناورها را با برد بلند امکان پذیر میکند. با این دستگاه اطلاعات شناورها هر شش ساعت یکبار در طول 24 ساعت به دولت صاحب پرچم گزارش می شود و کشتی تا فاصله هزار مایلی قابل ردیابی است».
مهندس صفری درباره وقوع مکرر دزدی دریایی در آبهای کشور سومالی گفت: «وقتی در یک منطقه چندین بار چنین اتفاقی رخ میدهد باید از مدعیان حقوق بشر و امنیت جهانی سوال کرد که چرا باید چنین وقایعی رخ دهد؟ اکنون برای کدهای بین المللی امنیت کشتیها تلاش رانتگونهای در سازمان بین المللی دریانوردی همانند سازمان ملل انجام میشود».
مهندس صفری با اشاره به تمهیدات صورت گرفته توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: «دستگاه LRIT برای مالکین خصوصی و کشتیهای کوچک حدود 5 الی 6 میلیون تومان هزینه داشته است ولی کشتیهای ایرانی این دستگاه را هم نصب کردند در واقع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هرگونه تمهیداتی که امنیت دریایی جهان لازم دانسته پذیرفته و انجام داده است».
وی درباره مواضع متناقض کمیته واکنش اضطراری درباره پرداخت باج به دزدان دریایی افزود: «باید خودمان جای مسئولان این کمیته بگذاریم. آزادسازی این کشتی بر پایه یک طرح هزینه و فایده است آنها میگویند که چقدر پول میخواهند ولی باید بررسی کنیم که در مقابل این پول چه امکانات و نفراتی را به دست میآوریم».
وی درباره مطالبه مبالغ سنگین از سوی دزدان دریایی گفت: «کشتی ایرانی «ایران دیانت» حدود 25 الی 30 نفر پرسنل دارد و جان این اشخاص خیلی مهم است. برای نجات یک فرد شاید لازم باشد که رقمهای کلانی پرداخته شود و حتی مانند کشور فرانسه با دزدان دریایی وارد جنگ شد».
این کارشناس مسائل امنیت دریایی درباره احتمال مهم بودن محموله کشتی ایرانی برای دزدان دریایی خاطرنشان کرد: «این یک دزدی معمولی است البته ممکن است که آمریکا و سایر کشورها از این قضیه سوء استفاده اطلاعاتی انجام دهند».
وی درباره قابل پیش بینی بودن این منطقه حادثهخیز دریایی توسط مقامات کشتی رانی جمهوری اسلامی گفت: «از قبل برای این مناطق حادثه خیز آموزشهای لازم داده شده است ولی احتمالاً این دزدان دریایی با عملیات جنگی به کشتی ایرانی حمله کردهاند این در حالی است که تمهیدات کد بینالمللی کشتیها برای دزدیهای دریایی معمولی طراحی شده است».
این کارشناس مسائل امنیت دریایی درباره عدم تمهیدات لازم برای مقابله با تجهیزات نظامی دزدان دریایی خاطرنشان کرد: «در چنین صورتی کشتی تجاری باید تبدیل به کشتی جنگی شود و هزینههای آن بسیار سنگین خواهد بود. در واقع تمهیدات عملیات تروریستی با عملیات جنگیوار دزدان دریایی فرق میکند. اتفاقی که در خلیج عدن صورت گرفت دزدی با امکانات جنگی است».
وی با چالش کشیدن امنیت دریایی در سطح بینالملل یادآور شد: «جای تعجب دارد که این همه تمهیدات پیچیده در سطوح بین المللی برای شرکتهای کشتیرانی، دولتها انجام میشود ولی علیرغم ادعاهای صورت گرفته امنیت دریایی محقق نشده است».
مهندس صفری با اشاره به ادعای آمریکا در برقراری امنیت جهانی گفت: «آمریکا که مدعی برقراری امنیت در جهان است و ده ناو جنگی در خلیجفارس دارد چرا حتی یک ناو این کشور در خلیج عدن مستقر نشده است و اکنون این کشور برای اعمال حاکمیت در این منطقه عاجز است».
وی در پایان درباره سهلانگاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این دزدی دریایی خاطرنشان کرد: «به عنوان یک ناظر بیطرف میتوانم اعلام کنم که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این موضوع مقصر نیست و مطمئن هستم که کشتی ایران دیانت براساس استانداردهای بینالمللی از بندر مبدا خارج شده است».
*وظیفه مؤسسه ردهبندی علاوه بر تعیین كیفیت كشتیهای تولید شده در داخل و خارج از كشور، انجام كارهای كارشناسی بانکها، بیمهها و مؤسساتی است كه در زمینه صنایع دریایی فعالیت میكنند. در دنیا وظیفه اصلی مؤسسه های ردهبندی ابتدا انجام كارهای كارشناسی بانکها و بیمه ها در حوزه صنایع دریایی و سپس بحثهای مربوط به ایمنی و كیفیت كشتیها و سازههای دریایی را بر عهده دارند.
ناوگان جنگي خود را در آبهاي جهان توجيه نمايد و همزمان با افول
آمريكا اين نقطه آغازي خواهد بود به باز گرداندن ابر قدرتي ايران
براي كنترل كل جهان.