کد خبر: ۸۰۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۱
فرج‌الله سلحشور:

آرزویم ساخت اثری با موضوع امام رضا(س) است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كارگردان سريال يوسف پيامبر (ع) گفت: «در صورت حمايت مادی و معنوی از فيلمسازان، بدون شک بسياری از آنها می‌توانند آثار شايسته‌ای را با محوريت امام رضا (ع) خلق كنند».

به گزارش سرویس هنر آفتاب، فرج‌الله سلحشور به علاقه فيلمسازان نسبت به امام رضا (ع) اشاره كرد و گفت: «البته علاقه صرف برای فيلمسازی كافی نيست و فيلمسازان بايد با مطالعه و تحقيق فراوان به معرفتی عميق نسبت به سيره و شخصيت آن حضرت دست يابند تا بتوانند اين شناخت و آگاهی را با بهره‌گيری از ابزار قدرتمند سينما به مخاطبان ارائه كنند».
 
اين فيلمنامه نويس و كارگردان سينما و تلويزيون اظهارداشت: «امام رضا (ع) نزد مسلمانان و به ويژه شيعيان از جايگاه برجسته ای برخوردار است و به دليل اين جايگاه ارزشمند، گستره وسيعی از معارف رضوی، فرهنگ و سيره امام رضا (ع) را می‌توان در قالب‌های متعدد فيلمسازی هم‌چون مستند، فيلم داستانی كوتاه و بلند، سريال و ... ارايه كرد تا مخاطبان نسبت به ايشان به شناخت كافی دست يابند».
 
وی تصريح كرد: «امام رضا (ع) تنها منحصر به مذهب تشيع نبوده و شخصيتی جهانی و فرا دينی دارد كه بايد اين بعد شخصيت آن حضرت برای همگان مطرح و شناسانده شود».
 
سلحشور تاكيد كرد: «اين نگرش بايد در عرصه فيلمسازی برای امام رضا (ع) نيز رعايت شده و فيلم‌هايی با بازتاب جهانی در مورد ايشان توليد شود».
 
وی ولايی‌بودن را مهم‌ترين ويژگی فيلمساز برای ساخت اثری در مورد ائمه اطهار عنوان‌ كرد و گفت: «فيلمساز بايد علاوه بر داشتن اطلاعات دقيق، دارای روحيه ولايت‌مداری نيز باشد».
 
وی گفت: «هنر دينی از درون تزكيه يافته هنرمند مسلمان می‌جوشد و بر بنيان‌های عميق معنوی و توحيدی بنا شده است».
 
وی با بيان اينكه هنر زاييده ايمان، باور و خلاقيت است افزود: «هنرمند واقعی بايد اهل درک، معنا و شهود حقيقی بوده و با دارا بودن اين خصوصيات می‌تواند سراغ مضامين دينی از جمله امام رضا (ع) برود».
 
سلحشور به مقايسه هنر اسلامی و هنر غربی پرداخت و تصريح كرد: «هنر در انديشه غربی، انسان‌محور است و سينمای ما از اين نگرش به شدت تابعيت مي‌كند اما هنر اسلامی خدامحور است و بر بنيان‌های عميق معنوی و توحيدی بنا شده‌است».
 
اين كارگردان سينما و تلويزيون خاطرنشان كرد: «براساس اعتقادات دينی ما، هنرمند مسلمان رازهايی از عالم معنا و حقيقت را بيان می‌كند كه تجلی آنها حقايق هنر ناميده می‌شوند».
 
وی ادامه داد: «در عرصه سينما اگر هنرمند فيلمساز خداباور باشد، اثر او ترويج‌دهنده معارف الهی و اسلامی و نشأت گرفته از درون تزكيه يافته‌اش است».
 
وی تصريح‌كرد: «اگر چه سينما توسط غربی‌ها ابداع شده، اما فيلمسازان مسلمان می‌توانند با تسلط بر آن سينما را در خدمت بيان مضامين دينی و الهی قرار دهند».
 
وی سينما را هنری لغزنده و وسوسه برانگيز توصيف‌كرد و گفت: «در عرصه خلق آثار سينمايی دينی، ‌فيلمساز بايد به شدت مراقب باشد تا در دام ابتذال نيفتاده و با استفاده درست از اين ابزار، اثری سازنده و تاثيرگذار را خلق كند». 

كارگردان سريال مردان آنجلس تاكيد كرد: «اگر فيلم دينی ناشی از اعتقادات عميق فيلمساز باشد كه در لحظه‌های معنوی خود خلق كرده، آن اثر تبديل به فيلمی ماندگار، ارزشمند و تاثيرگذار خواهد شد».
 
كارگردان سريال حضرت ايوب (ع) با بيان اينكه يكی از آرزوهای فيلمسازی‌ام در طول سال‌ها تجربه، ساخت اثری با موضوع امام رضا (ع) بوده ‌است، افزود: «معتقدم همه ما هنرمندان به نوعی مديون و بدهكار آن حضرت هستيم و بايد تلاش كنيم تا با ساخت اثری درباره ايشان، بخشی از اين دين را به شايستگی ادا كنيم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین