کد خبر: ۸۰۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

بروز مسمومیت با مصرف بیش از حد برخی مولتی ویتامین‌ها

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری گفت: مصرف بالای برخی مولتی ویتامین‌ها می‌تواند موجب مسمومیت شود و یا مشکلات پوستی برای فرد به همراه داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود به جای مصرف مولتی ویتامین‌ها از مواد غذایی متنوع استفاده شود تا نیاز بدن به ویتامین و مواد معدنی تامین شود.
بروز مسمومیت با مصرف بیش از حد برخی مولتی ویتامین‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

سیاوش فاضلیان درخصوص مصرف خودسرانه مولتی ویتامین و مضرات آن، اظهار کرد: اگر افراد تمامی گروه‌های غذایی را به صورت متنوع و متعادل مصرف کنند به استفاده از مولتی ویتامین نیاز پیدا نمی‌کنند درحقیقت بهترین کار نیز این است که انسان ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن را از طریق غذا دریافت کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری افزود: در برخی موارد ممکن است به دلایلی همچون سوء جذب، شرایط دوران‌های مختلف زندگی و... جذب ویتامین‌ها و املاح به خوبی در بدن افراد انجام نشود و یا اینکه در دورانی همچون بارداری و شیردهی میزان نیاز بدن به ویتامین‌ها و موادمعدنی افزایش پیدا کند که این افراد می‌توانند تحت نظر پزشک از مولتی ویتامین استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مکمل ویتامین D به صورت یک بار در ماه برای تمامی افراد لازم است، ادامه داد: زنان باردار و دخترانی که به سن یائسگی نرسیده و در دوران رشد قرار دارند درصورتی که دچار فقر آهن هستند می‌توانند از قرص آهن استفاده کنند اما مصرف خودسرانه مکمل ویتامین C می‌تواند در افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند مشکل‌ساز شود و ابتلا به سنگ کلیه را در آن‌ها تشدید کند.

فاضلیان عنوان کرد: در مولتی ویتامین‌ها ممکن است میزان برخی مواد مانند آهن بالا باشد که مصرف بیش از حد آن‌ها مشکلاتی برای فرد ایجاد خواهد کرد همچنین مصرف بالای ویتامین E که یک آنتی اکسیدان است می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان ریه را در افراد افزایش دهد، برخی مولتی ویتامین‌ها نیز به دلیل داشتن میزان بالای زینک موجب افزایش اشتهای انسان می‌شوند درنتیجه افراد مستعد چاقی خواهند شد که درنتیجه افزایش وزن احتمال دارد شخص به بیماری‌هایی مانند فشارخون و... مبتلا شود بنابراین مصرف بیش از حد مولتی ویتامین‌ها توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مصرف بالای برخی مولتی ویتامین‌ها می‌تواند موجب مسمومیت انسان شود و یا مشکلات پوستی برای او به همراه داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود به جای مصرف مولتی ویتامین‌ها از مواد غذایی متنوع استفاده شود تا نیاز بدن به ویتامین و مواد معدنی تامین شود برای مثال می‌توان به جای مصرف مکمل‌های ویتامین D از ماهی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از تمامی گروه‌های غذایی شامل گروه گوشت‌ها و حبوبات، مصرف چهار تا پنج واحد از انواع میوه و سبزیجات در روز همچنین مصرف دو تا سه واحد لبنیات مانند شیر، ماست، دوغ و... می‌تواند نیاز بدن به ویتامین‌ها را تامین کند همچنین توصیه می‌شود افراد از گوشت قرمز به میزان کمتری مصرف کنند و از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، کلزا و روغن کنجد استفاده داشته باشند، کاهش میزان مصرف فست‌فود نیز می‌تواند از بروز سوتغذیه و چاقی در افراد جلوگیری کند.

فاضلیان با اشاره به راهکارهای جبران کمبود ویتامین در بدن افراد، خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود این مواد در بدن باید براساس میزان کمبود راهکار ارائه شود برای مثال افرادی که فقر آهن دارند در ابتدا باید آزمایشات لازم را انجام دهند تا میزان کمبود آهن در بدن آن‌ها بررسی و براساس آن و با نظر پزشک از مکمل آهن استفاده شود همچنین با توجه به اینکه احتمال کمبود ویتامین B۱۲ در افراد گوشت‌خوار و کمبود کلسیم در افرادی که لبنیات مصرف نمی‌کنند وجود دارد این افراد نیز پس از انجام بررسی می‌توانند از مکمل استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین