روزی که شبکه نسیم قد علم کرد، برخی نسبت به موفقیت آن شک داشتند؛ چرا که برنامههای اولیه فاقد استاندارد لازم بودند. کمی بعد «خندوانه»، «کودک شو»، دورهمی»، «تهمتن» و «کتاب باز» از نسیم شبکهای پرمخاطب ساختند. حالا از این برنامهها که بِرندهای نسیم محسوب میشوند، خبری نیست. برای پی بردن به وضعیت کنونی این شبکه، نگاهی به برنامههای جدید که در قالب برنامههای پاییزی به آنتن رسیده اند، انداختیم. طبعا برنامههایی مثل «کارستون»، «نسیم دانش»، «نسیما» و «هفت آوا» که از قبل در کنداکتور قرار گرفتند، سوژه گزارش نیستند. سریال «اولین انتخاب» و مسابقه «خانواده باحال» هم تکراری هستند.
جواهر سرخ
شبکه نسیم در فصل تابستان از «جواهر سرخ» رونمایی کرد و بتازگی ادامه آن روی آنتن رفته است. این مسابقه با اجرای کامران تفتی قصد دارد جاذبههای گردشگری جزیره هرمز را معرفی کند و در عین حال توجهی ویژه به مقوله کارآفرینی دارد. مسابقه با شرکت هنرمندان، ورزشکاران و نخبههای کشورمان در سه گروه ۶ نفره برگزار میشود که حالا نوبت به گروه سبز رسیده است. مهران رجبی و شبنم مقدمی چهرههای مطرح این گروه هستند که به همراه دیگران وارد چالشهای مختلفی میشوند؛ از جمله صید ماهی، پاک کردن آن و نیز فروش ماهیها در بازار. در برنامه مواردی مثل گفتگو با کارآفرینها و نخبگان هم وجود دارد. ضعف اصلی «جواهر سرخ» وزن پایین شرکت کنندهها و نیز عدم برخوداری از جذابیت به اندازه کافی است. تلاش کامران تفتی برای ایجاد هیجان والبته شوخیهای او هم کمکی به برنامه نکرده است. در اپلیکشین تلوبیون قسمتی که ۱۱ آبان روی آنتن رفت ۴۵۴ بازدید و قسمتی که ۱۲ آبان پخش شد، فقط ۲۷۹ بازدید داشته. ویدئوی یک دقیقهای «تقلب رساندن خانم قلی خانی به آقای رجبی»، اما ۸۳۴۵ بار دیده شده.
آب و آتش
ضعفهای مسابقه «آب و آتش» که مهرماه پخش آن شروع شد، همچنان پابرجاست؛ از جمله آیتمهای ضعیف مسابقه، کش دار بودن چالش ها، عدم برخوداری مسابقه از عنصر زیبایی شناسی، شوخیهای ابتدایی و دوئل ناکام مجریان (شهاب عباسی و سیاوش مفیدی) و... این ضعفها باعث شده «آب و آتش» وضعیتی بد در اپلیکشین تلوبیون داشته باشد. قسمتی که ۵ مهر روی آنتن رفت۵۰۹۲ بار دیده شده، اما افت بازدید، در قسمتهای بعد محسوس است. «آب و آتش» در ۱۱ مهر ۲۸۴۱، ۲۳ مهر ۸۸۳ و ۷ آبان ۶۱۴ بازدید داشته. بعضی ویدئوهای مسابقه به آمار بیش از سه هزار مشاهده هم رسیده اند، اما میزان بازدید از غالب ویدئوها زیر ۵۰۰ بازدید است.
لالایی
شبکه نسیم در این سالها علاوه بر برنامههایی با ویژگی نشاط و سرگرمی، سراغ محتواهای جدی هم رفته است؛ مثل «هزارداستان» و «نفس». «لالایی» هم در این دسته قرار میگیرد که برغم ایده ارزشمند نتوانسته در قامت یک برنامه موفق و متفاوت ظاهر شود. «لالایی» یک برنامه مادرانه است که مجری (گیتی خامنه) از آنها درباره تجربیاتشان میپرسد. حرفها همانی است که بارها در برنامههای دیگر شنیدهایم. امتیاز اصلی به لالاییهای اقوام است که خب سهمی کمی از برنامه به این مساله اختصاص یافته. آمار بازدید «لالایی» در تلوبیون پایین است. قسمتی که ۱۳ مهر پخش شد ۱۲۷۲ بار دیده شده است و برنامه ۱۴ و ۱۵ مهر به ترتیب ۱۲۷۶ و ۷۴۶ بازدید داشته اند. میزان مشاهده قسمت ۱۱ آبان هم ۱۸۱ است. در این میان ویدئوی «نوای لالایی جنوبی» ۲۶۰۰ بار دیده شده.
چهار شگفت انگیز
رئالیتی «چهار شگفت انگیز» در قالب دوربین مخفی سراغ شهروندان میرود و آنها را با چالشهای مختلف مواجه میکند. هدف ایجاد خنده و البته نقبی به مفاهیم اجتماعی و فرهنگی است. کاری که «چهار شگفت انگیز» میکند را پیشتر به شکلهای مختلف در تلویزیون و شبکه خانگی دیده ایم. پس، آن چه در این رئالیتی شو شکل گرفته جدید و متفاوت نیست. این مسابقه به گواه آمار تلوبیون نتوانسته است رضایت مخاطبان را بدست آورد. ۱۹ مهر ۲۲۶۶، ۲۶ مهر ۱۲۳۷، ۳۰ مهر ۱۲۸۸ و۷ آبان ۱۲۱۴؛ این آماری است که برای «چهار شگفت انگیز» به ثبت رسیده. غالب ویدئوهای این برنامه هم زیر ۵۰۰ بازدید داشته اند.
شوتبال
سری جدید «شوتبال» از مهر ماه امسال با اجرای سوگل طهماسبی (بخش بانوان) و علی عاملهاشمی (بخش مردان) روی آنتن شبکه نسیم رفته است. مهمترین ضعف آن، «تکراری شدن» برای مخاطب است. به آمار «شوتبال» نگاه کنید تا پی به وضیت آن ببرید: ۱۰ مهر ۷۰۱، ۱۷ مهر ۱۶۰۲، ۱۹ مهر ۱۴۰۵، ۲۵ مهر۴۷۶ و۱ آبان ۷۰۱ بازدید برای این مسابقه در تلوبیون ثبت شده است. در این میان یک ویدئوی برنامه بیش از ۱۵۰۰ بار دیده شده، اما میزان غالب ویدئوها زیر هزار است. سهم ویدئوهایی با بازدید کمتر از ۱۰۰ مورد هم زیاد است... نسیم روزهای خوبی را تجربه نمیکند.