کد خبر: ۸۰۷۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷

مجوز‌های مورد نیاز برای صادرات چیست؟

برای شروع هر فعالیتی در بستر صادرات باید به رویه‌های قانونی آن توجه کنید. آیا می‌دانید مجوز‌های موردنیاز برای صادرات چیست؟ اولین کاری که برای ورود به حوزه صادرات باید انجام داد، تهیه مجوز‌های لازم و کسب جواز صادراتی است؛ بنابراین آشنایی با این مجوز‌ها و مراحل دریافت آن، یکی از پیش‌نیاز‌های اساسی برای ورود تاجران به حوزه صادرات خواهد بود.
مجوز‌های مورد نیاز برای صادرات چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

در این مقاله شما را با مجوز‌های مورد نیاز برای صادرات کالا و مراحل اخذ مجوز‌ها آشنا خواهیم کرد. اگر تازه تصمیم گرفته‌اید که به حوزه صادرات وارد شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

برای شروع صادرات به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای راه‌اندازی کسب‌وکار صادراتی و حمل کالا چه به روش حمل و نقل زمینی چه به روش هوایی و دریایی، به برخی گواهی‌نامه‌ها و مدارک نیاز خواهیم داشت. بدون این مدارک امکان صادرات کالا به فرد داده نمی‌شود.

۱. کارت بازرگانی: هر بازرگان یا شرکت بازرگانی برای فعالیت در حوزه واردات و صادرات کالا نیاز به کارت بازرگانی دارد. در واقع این کارت یک مجوز قانونی است و طبق ماده ۲ قانون صادرات و واردات، به دارنده آن (اعم از شخص حقوقی یا حقیقی) اجازه داده می‌شود که در زمینه تجارت خارجی فعالیت کند. برای دریافت کارت بازرگانی می‌توانید به وب‌سایت اتاق بازرگانی مراجعه کنید. اعتبار این کارت یک ساله است و بعد از گذشت این مدت، باید اعتبار آن تمدید شود.

۲. دریافت مجوز صدور کالا: در بعضی موارد ممکن است که وزارت بازرگانی کشور، برای صدور یک کالا، موافقت کلی خود را اعلام نکرده باشد. در این صورت بازرگانان باید نسبت به دریافت صدور مجوز کالا اقدام کنند. در حال حاضر بازرگانان برای صادرات روغن نباتی، شیر، انواع کود شیمیایی، سیمان خاکستری، انواع واکسن دام، ضدعفونی‌کننده، کمباین ۹۵۵، تراکتور ۳۹۹، لاستیک ماشین‌آلات سنگین، آرد، نان، اقلام دامی یا نباتی که جنبه ذخایر ژنتیک یا حفاظت محیط زیست دارند، صادرات ماشین‌آلات خط تولید، هر نوع چوب خام، ۵۱ قلم محصولات پتروشیمی، حلال‌ها و روغن موتور، نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های سرچاهی و پالایشگاهی، نیاز به مجوز صدور کالا دارند؛ بنابراین مجوز صدور هم جزو اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا است.

۳. اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه (دامی، نباتی، حسب مورد): گواهی بهداشت نباتی به‌عنوان سند سلامت بهداشتی نباتات در دنیا شناخته می‌شود. این گواهی توسط سازمان متبوع کشاورزی صادر می‌گردد. گواهی بهداشت دامی هم طبق ماده ۷ قانون دامپزشکی برای بازرگانانی که قصد ورود یا صدور هر نوع دام زنده یا صادرات محصولات دامی مثل تخم‌مرغ نطفه‌دار، اسپرم دام، فرآورده‌های خام دامی، داروها، واکسن‌ها، سرم‌ها و مواد بیولوژیکی، مواد ضدعفونی، سموم دام‌پزشکی، مواد غذایی متراکم، دارو و مکمل غذای دام را دارند، توسط سازمان دامپزشکی صادر می‌شود.

۴. گواهی استاندارد: بسیاری از کالا‌ها مشمول قانون اجباری استاندارد صادراتی هستند. درصورتی‌که کالای صادراتی موردنظر شما در این لیست حضور داشته باشد، دریافت گواهی استاندارد الزامی خواهد بود.

۵. گواهی انرژی اتمی: اگر کالای صادراتی شما جزو مواد غذایی یا انواع قراضه‌های فلزات باشد، به گواهی انرژی اتمی نیاز خواهید داشت.

۶. تهیه صورت عدل‌بندی: درصورتی‌که محتوای بسته‌های صادراتی گوناگون باشد، بازرگانان موظف خواهند بود که لیست عدل‌بندی (لیست بسته بندی یا Packing List) تهیه کرده و به سازمان گمرک ارائه دهند. درصورتی‌که صورت عدل‌بندی آماده نشود، گمرک این اجازه را دارد که همه بسته‌ها را باز و بازرسی کند.

علاوه‌بر موارد فوق، ممکن است برای برخی کالا‌های خاص به مجوز جداگانه‌ای نیاز داشته باشید. مثلا اگر کالای صادراتی فرش دست‌باف باشد، برای صادرات آن باید سندی تحت عنوان شناسنامه فرش تهیه کنید.

مجوز‌های مورد نیاز برای صادرات چیست؟

مراحل صادرات کالا به خارج از کشور

برای اینکه بتوانید فعالیت خود را در حوزه صادرات آغاز کنید، باید مجوز‌های لازم را آماده کرده و یک شرکت قانونی به ثبت رسانده باشید. پس از ثبت شرکت با مراجعه به اتاق بازرگانی و طی کردن مراحل مربوطه، باید کارت بازرگانی دریافت کنید. برای داشتن صادرات موفق و سودآور، غیر از موارد قانونی باید به نکات مهمی همچون تولیدات با کیفیت، بسته‌بندی مناسب کالا، بازاریابی و پیدا کردن بازار هدف، توجه داشته باشید.

آیا برای کالا‌های مختلف باید مجوز‌های مختلف تهیه کرد؟

در پروسه صدور مجوز صادرات، کالا‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی شامل کالا‌های مجاز، کالا‌های مشروط و کالا‌های ممنوع الصدور است. بسته به نوع کالا، صدور مجوز صادرات و نوع گواهی‌نامه‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

برای صادرات کالا‌های مجاز فقط مجوز‌های عمومی صادر می‌شود. یعنی نیاز نیست بازرگانان گواهی استاندارد یا گواهی بهداشت دامی دریافت کنند. فرآیند دریافت مجوز برای کالا‌های مشروط کمی پیچیده‌تر و دشوارتر است. اجازه صادرات این کالا‌ها زمانی داده می‌شود که همه اسناد و مدارک لازم برای صادرات را دریافت کرده باشید و همه فرآیند‌های قانونی طی شده باشند. علاوه‌بر دریافت مجوزها، برای صادرات کالا‌های مشروط به موافقت کلی سازمان‌هایی مثل وزارت بازرگانی و سازمان گمرک برای خروج این کالا‌ها از کشور، نیاز خواهید داشت.

آخرین دسته‌بندی مربوط به کالا‌های ممنوع الصدور است. همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، صدور این کالا‌ها منع قانونی دارد. دولت می‌تواند بسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی کشور، در یک بازه زمانی خاص، خروج برخی از کالا‌ها از کشور را ممنوع کند. به‌عنوان مثال صادرات برخی صیفی جات در فصولی که تقاضا برای این کالا‌ها در بازار داخلی زیاد باشد، ممنوع اعلام می‌شود. یا واردات از هند در خصوص دستگاه‌های مخصوص فیلم‌برداری هوایی فقط با مجوز وزارت دفاع امکان‌پذیر است.

مجوز‌های مورد نیاز برای صادرات چیست؟

ارسال بار و صادرات کالا با خدمات حمل و نقل بین المللی هانزا

در این مقاله با مجوز‌های مورد نیاز برای صادرات کالا آشنا شدیم. تاجران و شرکت‌های بازرگانی برای آغاز فعالیت در حوزه صادرات باید قبل از هر چیز نسبت به دریافت مجوز‌های لازم اقدام کنند. بعد از دریافت این مجوز‌ها و عقد قرارداد با شرکت حمل و نقل بین‌المللی، می‌توانید کار صادرات کالا را آغاز کنید. یکی از مراحل مهم در روند صادرات کالا، عقد قرارداد با یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی است. برای صادرات مطمئن کالا می‌توانید از خدمات شرکت هنزا نام دریا استفاده کنید. برای آشنایی با خدمات این شرکت معتبر، پیشنهاد می‌کنیم وارد سایت hansanav.com شوید. این مجموعه محموله‌های شما را با بهترین قیمت و در کمترین زمان به مقصد می‌رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین