کد خبر: ۸۱۱۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
اتصال ۸۳ درصد دستگاه‌ها به پنجره واحد

سخنگوی دولت: همکاری با رسانه‌های معاند در حکم مشارکت در اقدام تروریستی است

سخنگوی دولت گفت: بیش از ۸ میلیون نفر تاکنون از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شده‌اند.
سخنگوی دولت: همکاری با رسانه‌های معاند در حکم مشارکت در اقدام تروریستی است
آفتاب‌‌نیوز :

علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با بیان این‌که «۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه پنجره واحد متصل شده‌اند»، اظهار کرد: بیش از ۸ میلیون نفر توانسته‌اند از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شوند و ۱۷ درصد باقیمانده دستگاه‌ها هم یا در حال اتصال هستند یا مسائل فنی دارند که قرار است حل شود.

بیش از ۸ میلیون نفر تاکنون از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شده‌اند

وی افزود: برای اولین‌بار در کشور برای بررسی لایحه بودجه کمیسیون خاصی در دولت ایجاد شد تا به شکل تخصصی به این موضوع پرداخته شود و اولین جلسه کمیسیون بودجه هفته گذشته برگزار شد و این جلسات به صورت هفتگی در حال انجام است و با اصلاح فرایندی که صورت گرفته است انتظار می‌رود که کار بررسی برنامه‌ها و احکام بودجه زودتر پیش رود و در موعد قانونی به مجلس ارسال شود.

تفاوت دور اول و دور دوم سفر‌های استانی

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دور دوم سفر‌های استانی چه تغییراتی نسبت به دور اول دارد و تمرکز دولت در این دور بیشتر بر چه مواردی است، اظهار کرد: این دوره با تمرکز بر تکمیل و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های دور اول است و اولویت‌دهی به این حوزه صورت خواهد گرفت. قرار است استان‌هایی در اولویت باشند که طرح‌های دور اول را موفق شدند با سرعت بیشتری پیش ببرند. این امر هم مشوقی برای استان‌ها خواهد بود هم به نوعی رقابتی برای تسریع به انجام مصوبات سفر‌های استانی و عمل به خواسته‌های مردم در این مدت است. احتمالاً دور دوم سفر‌ها بخشی از سفر‌ها به صورت تشکیل جلسات هیئت وزیران در استان‌ها برگزار می‌شود و بخشی دیگر هم به روش سابق در قالب سفر رییس جمهوری و برخی وزرا برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با توجه به رصدی که هم در دور اول سفر‌ها و هم در مکمل آن در این فاصله صورت گرفته است. دور دوم عملیاتی‌تر، طراحی‌شده‌تر و با آسیب‌شناسی دقیق از وضعیت پیشرفت طرح‌های دور اول صورت خواهد گرفت تا شاهد سرعت‌بخشی بیشتر به عملیاتی‌شدن مطالبات مردم در استان‌ها باشیم.

رشد ۲۶۹ درصدی تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های اموال تملیکی

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های اموال تملیکی، اظهار کرد: در این زمینه با رشد ۲۶۹ درصدی تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های اموال تملیکی، حرکت جهادی که از یکسال پیش برای ساماندهی به انبار‌های اموال تملیکی با بازدید رییس‌جمهوری از این انبار‌ها در بوشهر آغاز شده، را پیش برده‌ایم.

وی با بیان این‌که «از سال گذشته برای رفع موانع قانونی، لایحه اصلاح قانون تاسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن تنظیم شده است»، اظهار کرد: این لایحه با قید دو فوریت به مجلس ارائه شده و منتظریم تا هرچه سریعتر نمایندگان مجلس بررسی و تصویب آن را پیش ببرند، تا سرعت اصلاحات در این مجموعه بیشتر شود.

وی با یادآوری این‌که «طی سال گذشته توسعه و تجهیز انبار‌های ۱۴ استان انجام شده است»، ادامه داد: این امر در مساحت ۱۳ هزار متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان صورت گرفته و از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه نسبت به دوره مشابه سال پیش ارزش تعیین تکلیف کالا از ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر بوده و با رشد ۲۶۹ درصد مواجه شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: بیش از ۹۵ درصد متقاضیان مسکن تعیین تکلیف شدند. حدود ۱ میلیون و پانصد هزار مسکن هم در مراحل اجرایی صفر تا صد قرار گرفتند و در سفر‌های آتی استان شاهد افتتاح‌ها خواهیم بود. در خصوص تامین مصالح نیز وزارت صمت برنامه‌ریزی لازم را برای تامین مصالح این مسکن‌ها در طول چهار سال پیش‌بینی کرده و تاکنون نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان تامین مالی جهت ساخت این واحد‌ها در اختیار سازندگان قرار گرفته است.

دولت تمام قد پشتیبان تیم ملی است

وی در پاسخ به پرسشی درباره پاداش در نظرگرفته شده برای ملی‌پوشان تیم فوتبال در جام جهانی، گفت: آرزوی موفقیت برای تیم‌ملی داریم و امیدواریم بازی موفقی داشته باشند و مثل بازی قبل، با روحیه و اتحاد و انسجامی که در تیم شاهد هستیم شاهد موفقیت در بازی امشب باشیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: پاداش‌هایی را فدراسیون فوتبال و دولت در نظر گرفته که بخشی هم تقدیم شده است. اگر امشب شاهد بازی موفقی باشیم، بازهم پاداش‌های دیگری در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت و دولت تمام قد پشتیبان تیم ملی است.

وی یادآور شد: اصلی‌ترین پاداش به فوتبالیست‌ها خروش و شادی ملی ملت ایران است که دل همه مردم کشور و دوستداران ملت و کشور را شاد کردند و ان‌شاءالله امشب این شادی مضاعف شود. آن‌چه مهم است این است که اعضای تیم ملی درک و احساس کنند که دولت و ملت کاملاً پشتیبان آنان هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد تعطیلی فردا (چهارشنبه) در صورت برد امشب تیم ملی فوتبال در برابر آمریکا، اظهار کرد: ان شاالله همه با هم دعا کنیم که امشب بازی خوبی را شاهد باشیم و شیرینی خوبی هم از بازیکنان هم از کشور بگیریم.

بهادری جهرمی در برابر اصرار خبرنگاران تاکید کرد: همه دعا کنیم بازی خوبی داشته باشیم؛ همه برد خواهیم داشت

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای اقدام متقابل با تحرکات رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی علیه امنیت ملی، اظهار کرد: با توجه به ترویج آشکار تروریسم، خشونت و نقض تمامیت ارضی کشور از سوی رسانه‌های معاند، هرگونه همکاری با آن‌ها در حکم مشارکت در اقدام تروریستی است. مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری با همکاری دستگاه‌های مرتبط، مستندات لازم درباره اقدامات تروریستی این رسانه‌ها را گردآوری کرده و موارد نقض قوانین و مقررات بین‌المللی مشخص شده است. همچنین اقدامات حقوقی و پیگیری‌ها با مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مراجع بین‌المللی آغاز شده است.

کمیته‌های حقیقت‌یاب برای شناسایی تامین‌کنندگان بمب‌های شیمیایی تشکیل دهند

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب، تصریح کرد: آلمان که یکی از بانیان این قطعنامه بود، سابقه طولانی در اقدامات ضدحقوق بشری دارد. شهروندان اهل سنت و کرد ساکن سردشت گواه روشن و زنده‌ای بر وضعیت و اقدامات ضدحقوق بشری، ضدکودکان و ضدزنان کشور نژادپرست آلمان علیه ملت ایران است. این کشور‌ها باید پاسخگوی بیش از ۶ هزار بمب شیمیایی باشند که بر سر ملت ما ریخته‌اند. کمیته‌های حقیقت‌یاب برای شناسایی تامین‌کنندگان این بمب‌های شیمیایی تشکیل دهند و آنچه در گذشته انجام دادند را جبران کنند. بیش از ۶۷ هزار نفر را جانباز شیمیایی کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر از آنان زنان و کودکان بودند. برای بررسی اظهارات دروغین مقامات غربی باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

آخرین مصوبات دولت

سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری خود آخرین مصوبات دولت را به این شرح تصویب کرد:

* موافقت هیأت دولت با آیین نامه اجرایی مربوط به واگذاری بلاعوض دارایی‌های فکری، دستاورد‌های پژوهشی و حق بهره برداری از آن‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان

در اجرای ماده (۵) قانون جهش تولید دانش بنیان مبنی بر مجوز به کلیه دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری بلاعوض تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاورد‌های پژوهشی و حق بهره برداری از آن‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و واحد‌های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام طرح اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران، هیئت وزیران آیین نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند. حقوق دولت از دستاورد‌های پژوهشی بصورت بلاعوض به پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان و فناور که در جهت حل مسایل کشور فعالیت می‌کنند، واگذار می‌شود. مانع زدایی و تسهیل تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشی، گام مهمی در مشارکت هرچه بیشتر نظام علمی و پژوهشی کشور در حل چالش‌های ملی و تحقق اقتصاد دانش بنیان محسوب می‌شود.

در اختیار گذاشتن تمام یا بخشی از دارایی فکری، دستاورد‌های پژوهشی و حق بهره برداری از آن‌ها که متعلق به دستگاه اجرایی است، بصورت بلاعوض با تأیید بالاترین مقام دستگاه به اشخاص فعال و به شرکت‌های دانش بنیان و فناور در طرح در جهت تجاری سازی آن‌ها مجاز است.

*موافقت دولت با لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

پیرو مصوبات سفر‌های استانی و وعده‌های رئیس جمهور در خصوص ساماندهی فعالیت کولبران و ملوانان، دولت در راستای تقویت اقتصاد مرز، تأمین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا، کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با پیشنهاد لایحه دو فوریتی «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» موافقت کرد. به موجب لایحه مذکور، به منظور تقویت و رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و رصدپذیر نمودن واردات، توزیع و عرضه کالا‌های مبادله مرزنشینی، تقویت معیشت مرزنشینان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرز‌های زمینی و آبی، واردات کالا از طریق شناور‌های سنتی و فلزی با ساختار لنج با ظرفیت ناخالص کمتر از ۵۰۰ تن، ملوانی (تهلنجی) و فعالان مرتبط با مبادلات مرزی (کولبران) به مدت ۵ سال مطابق با ترتیبات این قانون مجاز و پس از آن کالا‌های وارداتی به استثنای میزان مورد نیاز مرزنشینان و اصناف مستقر در مناطق مرزی، تابع قوانین و مقررات تجارت خارجی می‌باشد.

محدوده جغرافیایی اجرای این قانون شامل مناطق مرزی مشمول در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به موجب آیین نامه‌های هیئت وزیران تعیین می‌شود. سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق رویه‌های فوق الذکر، به میزان حداکثر ۱۰ درصد حجم واردات سال قبل تعیین و انجام آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع تجارت، اخذ شناسه کالا و رهگیری، ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبار‌ها و تعیین منشاء ارز کالا‌های وارداتی می‌باشد.

* موافقت دولت با افزایش کمک هزینه پرداختی مندرج در قانون حمایت از حقوق معلولان

* هیات وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با افزایش میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری، مراقبت و خدمات توانبخشی، آموزشی، حرفهآموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید از محل اعتبارات تخصیصی سازمان مذکور مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کرد. برای اولین بار یارانه کمک هزینه نگهداری شبانه روزی عزیزان معلول ۵۰ درصد افزایش یافت. کمک هزینه نگهداری روزانه معلولان ۳۵ درصد افزایش یافت. حق پرستاری مادران و همسران فداکاری که در خانه از معلولان عزیز مراقبت می‌کنند ۲۰ درصد افزایش یافت.

* پایان هفته، طرح آبرسانی سنندج افتتاح می‌شود

چند سالی می‌شود که آب مخزن سد قشلاق سنندج به دلیل تغذیه‌گرایی دچار تغییر در طعم و بو شده و این موضوع، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است، تا اینکه تصمیم بر این شد برای رفع این مشکل، از سد آزاد بطور مستقیم، آب به سنندج می‌رسد. طرح آبرسانی سنندج از بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. آب شرب سنندج از اولویت‌دارترین پروژه‌های کشور در دولت سیزدهم قرار گرفت. اکنون با یک کار جهادی و شبانه روزی آماده افتتاح است. با بهره برداری از این طرح، سالانه امکان آبرسانی ۵۷ میلیون مترمکعب آب به شهر سنندج ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند. طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین