کد خبر: ۸۱۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۷
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

معتقدان به عملكرد منهای روحانيت، خيانت می‌كنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس مجلس خبرگان گفت: «تاريخ ما نشان می‌دهد كه در همه‌ مقاطع بعد از عصر ائمه، روحانيت شيعه هميشه مهمترين ركن استقرار، ثبات و استقلال جامعه خود بوده‌اند».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در كنگره بزرگداشت محسن فيض كاشانی يادآور شد: «روحانيت هميشه پناهگاه مردم و محكم‌ترين پايگاه ارتباط مردم با دولت‌های مقبول بوده است و می‌توان از آن به عنوان لنگر ثبات و بقای امت اسلامی ياد كرد».

وی افزود: «آخرين برگی كه ما در اختيار داريم دوره‌ پس از انهدام رضاشاه و آمدن روحانيت بعد از شهريور 1320 است كه می‌بينيم روحانيت چه نقش‌هايی ايفا كرد كه منجر به انقلاب اسلامی ايران شد و كشور را يک‌جا از چنگ استكبار و استبداد نجات داد كه اين دو، دو لبه‌ قيچی هستند كه از منافع مردم به نفع خود استفاده می‌كردند».

وی ادامه داد: «پس از اين‌كه ملت ما آزاد شد، استقلال گرفت و بر اساس اسلام و قانون اساسی مستحكم راه درستی را در پيش گرفت. اگر روحانيت روزی به هر دليلی دچار انزوا شود ما دچار مشكلات واقعی می‌شويم. روحانيت بايد مسايل مملكت را جدی بگيرد. حوزه‌های علميه نيرومند هستند و مهم‌ترين مكانی هستند كه مردم به آن در كنار دانشگاه مراجعه می‌كنند. دانشگاه‌های ما هم امروز رو به پيش هستند و علمای حوزه و دانشگاه امروز بايد محور و متكی قرار بگيرند».

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه «اساتيد حوزه و دانشگاه نه به دنبال پست و سمت بلكه به دنبال عظمت اسلام، تشيع و ايران هستند» خاطرنشان كرد: «برخی افراد معتقد هستند كه بايد منهای روحانيت عمل كرد و در عمل به اين اقدام دست می‌زنند. آن‌ها بايد بدانند كه دارند خيانت می‌كنند. نبايد به دنبال زدن پايه‌های خود باشند؛ چراكه اگر تنه را بزنند چيزی از شاخ و برگ‌ها نمی‌ماند. آن‌ها آن‌قدر ريشه ندارند كه بتوانند افكار متنوع را به دور خود جمع كنند».

وی با تاكيد بر لزوم حركت حساس‌تر و به‌روزتر علما و روحانيون اظهار كرد: «ما وارث همان حوزه‌ای هستيم كه كسانی مثل فيض كاشانی در اين حوزه‌ها در همه رشته‌ها متخصص بوده‌اند. امروز هم حوزه‌ها بايد همه‌ علوم، به‌ويژه علوم انسانی را داشته باشند و فتواها بايد متكی به تخصص باشد تا با همين سرمايه، انقلاب را تحويل امام زمان‌مان بدهيم».

وی خاطرنشان كرد: «از ويژگی‌های مرحوم فيض كاشانی جامعيت وی بود كه البته به خاصيت تاريخی آن زمان هم مربوط می‌شد كه همه‌ علوم در حوزه‌های علميه تدريس می‌شد. برخی افراد در علوم، جامعيت داشتند و برخی ديگر در علم خاصی متخصص بودند. اما فيض به نظر می‌رسد كه به همه‌ علوم از جمله عرفان، فلسفه و قرآن و سنت واقف بوده و نهايتا به نحله وحيانی اصالت دارد».

به گزارش آفتاب رييس مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: «در زمان قبل از فيض اتفاق مهمی كه افتاد اين بود كه ايران رسما تشيع را مذهب خود اعلام كرد و اين به خاطر اختلافات جدی شيعه و سنی در آن زمان و فشار حكومت سنی عثمانی به ايران بود. از اين جهت بايد به صفوی‌ها احترام زيادی بگذاريم. گرچه ممكن است از نظر روشنفكران، آن‌ها در برخی مسايل نقاط ضعفی داشته باشند كه همين‌طور هم هست اما مساله فقط اين نيست. در آن زمان كسی جرأت نمی‌كرد شيعه بودن را علنی اعلام كند اما صفوی‌ها اين كار را كردند».

وی افزود: «صفويان به اكثريت مردم كه شيعه بودند تكيه و پايه‌های حكومت خود را مستحكم كردند. اين اولين بار بود كه علما در سراسر بلاد اسلامی با حكومت همزبان می‌شدند و برای آن‌ها فرصت جديدی به وجود آمد تا جايی كه حتی علما از جاهای ديگر به ايران مهاجرت مي‌كردند و اين يک همكاری متقابل بين حكومت و روحانيت بود. حكومت از طريق روحانيت پايه‌های خود را مستحكم و روحانيت هم از حكومت برای افشای رازهای در سينه و آرزوهای در سر استفاده می‌كرد».

وی خاطرنشان كرد: «اتكای اصلی صفويان به افكار عمومی بود كه در آن زمان قالب روحيه مردم، روحيه دينی بود. اگر روحانيت و حوزه‌ها تقويت نمی‌شد كسی به ميدان نمی‌آمد كه طلسم 2500 ساله‌ شاهنشاهی را بشكند و دست استعمارگران را از ايران كوتاه كند. اين كار با قدرت روحانيت، مردم متدين، درايت آن‌ها و رهبری بی‌نظير و تاريخی امام راحل بود كه اتفاق افتاد. اين روحيات اكنون در ملت ما نهادينه شده و ان‌شاءالله بهتر هم خواهد شد».

هاشمی رفسنجانی با بيان اين‌كه «فيض كاشانی هم مورد اتهام است و هم مورد تمجيد» ادامه داد: «او به دنبال كسب معرفت از تمام نحله‌ها بود و به خاطر اين‌كه در تمام نحله‌ها حضور داشت و كتاب می‌نوشت و در همه‌ بخش‌ها هم تاييد می‌كرد، نحله‌های ديگر او را متهم می‌كردند. اگر ايشان از متصوفه خوانده می‌شود به اين علت است كه مدتی تحقيقاتش در تصوف بوده و همكاری هم می‌كرده است. فيض كاشانی در قم خدمت ملاصدرا رسيد و فلسفه خواند و تا جايی درخشيد كه با دختر ملاصدرا ازدواج كرد و لقب فيض فياض را از جهت دانش فلسفی‌اش كسب كرد».

وی با بيان اين‌كه  «فيض كاشانی كار بزرگی در علم اخلاق انجام داد» گفت: «تا زمان فيض، محور اخلاق، علوم غزالی بود كه البته آن هم علوم خوبی بود اما اسلام نابی كه بايد آن را از اهل بيت بگيريم در آن كم آمده بود. فيض اين اسلام را به اخلاق اضافه كرد كه تطبيق آن كار بزرگ و پرحوصله‌ای بود اما اقدام ارزشمندی است».

امام جمعه موقت تهران يادآور شد: «فيض كاشانی در آن دوران حكم به وجوب نماز جمعه داد و با توجه به مبسوط‌اليد بودن مسلمانان در آن دوران، در كاشان نماز جمعه می‌خواند و با وجود اين‌كه با حكومت چندان خوب نبود از طرف حكومت در اصفهان امام جمعه شد. در زمان فيض كاشانی، ملاصدرا در قم محور فلسفه بود، در شيراز محور فقه، در اصفهان همه علوم و در مكه و مدينه استرآبادی‌ها وجود داشتند كه مكتب اخباری را تشكيل دادند. اخباری‌ها البته در قطعه‌ای به علوم فقهی آسيب زدند و رويكرد اخباری و اصولی فيض را می‌توان نقطه ضعف او خواند».

وی با بيان اين‌كه «نجات در محور قرار دادن قرآن و نيافتادن به دام افراط و تفريط‌هاست» اظهار كرد: «متصوفه در زمان فيض نفوذ سياسی داشتند و شيخ به تصوف متهم شده بود. البته خود فيض اشكالاتی هم به تصوف گرفته است و از اين جهت كه اكنون هم ما به برخی از اين آسيب‌ها مبتلا هستيم من اشكالاتی كه فيض گفته بود را يادآوری می‌كنم؛ يكی اين‌كه صوفيان تصور می‌كنند از بشريت بالاتر رفته و مقام فوق بشر دارند. آن‌ها خيال می‌كنند هر كاری می‌توانند انجام دهند و در زندگی بشر دخالت تكوينی داشته باشند. صوفيان ادعای علم غيب دارند و با رياضت مدعی تسخير اجنه و حل مشكلات به كمک آن‌ها هستند.می‌گويند كه به مقام معرفت و كرامت رسيده‌اند، ادعای آن‌ها در ملكوت شنيده می‌شود و در جبروت به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. هم‌چنين مريدان به پای آن‌ها می‌افتند و از آن‌ها می‌خواهند به دليل اين‌كه واصل شده‌اند در انجام هر عملی آزاد باشند و اين اجازه به آن‌ها داده می‌شد».

رييس مجلس خبرگان تاكيد كرد: «خيلی از اين مسايل با عوض شدن شكلش در تاريخ مانع عقلانی‌گری شيعيان بوده است.جامعه‌ ما هيچ‌گاه از افراد مدعی كرامت راحت نبوده است. البته هستند كسانی كه واقعا كرامت دارند اما آن‌ها كرامت‌فروشی نمی‌كنند و آن را به رخ نمی‌كشند. البته برخی از اين مسايل در مورد زمان حال صدق نمی‌كند اما ريشه‌ آن‌ها بيشتر از متصوفه و مدعيان ارتباط با ائمه است. يكی ديگر از مشكلات متصوفه، زهدفروشی آن‌ها و ترساندن مردم از دنيا بود؛ به طوری كه جامعه را در حال عقب‌ماندگی نگه می‌داشتند و اين بسيار خطرناک است».

وی ادامه داد: «راه خدا اين است كه ما موظفيم امت و كشور اسلامی را غنی كنيم و امكانات به دست بياوريم. اين جزو معارف اصلی متقن ماست ولی ادبيات تصوف بر عده‌ای تاثير گذاشته است. زهدفروشی هم فرد را تباه و هم مردم را منحرف می‌كند؛ در حالی كه زهد واقعی با همه فعاليت‌های سياسی، اجتماعی و اقتصادی می‌سازد و فرد می‌تواند از همان طريق به خدا نزديک شود اما در عين حال وابسته به دنيا نباشد».

وی هم‌چنين با اشاره به محل برگزاری كنگره‌ فيض كاشانی گفت: «خوشبختانه مدرسه شهيد مطهری عاقبت به خير شد. در دوره‌ای كه اين مدرسه در اختيار رژيم شاه بود مشكلاتی داشت اما اكنون به مركز تعليم، تربيت و تحقيق تبديل شده و شاگردان و فارغ‌التحصيلان خوبی به جامعه ارايه كرده است. ما در دوران شاه چند روزی با آقايان امامی كاشانی و مهدوی كنی در اين‌جا بوديم. 10 نفر از قم برای يادگيری برخی از علوم انتخاب شده بوديم و اين سياست آيت‌الله بروجردی برای اعزام به خارج بود. اين خاطره‌ای برای وصل گذشته به امروز است».

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين با اشاره به تغييرات ياد شده در ميدان بهارستان و مدرسه‌ عالی شهيد مطهری گفت: «ساختمان مجلس شورای اسلامی و سپهسالار آثار خوبی است كه به جا مانده است. من در زمان رياست جمهوری فكری داشتم كه در محاق مانده و آن اين‌كه ميدان بهارستان تا سرچشمه ادامه پيدا كند. در سرچشمه هم مدرسه‌ الهيات را داريم كه بزرگانی مثل مطهری، بهشتی و باهنر در آن‌جا تحصيل كرده‌اند و قتلگاه 72 تن است. آن‌جا مركز حزب جمهوری بود كه قدم بزرگی در تثبيت انقلاب و بيرون راندن عوامل فساد از كشور برداشت. اميدوارم اين ميدان ساخته شود و مركز تاريخ‌سازی در متن تهران باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۵
0
0
آيت الله رفسنجاني همواره ريشه مشكلات را بازگو مي كنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین