کد خبر: ۸۱۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۶
رییس حوزه‌ هنری عنوان کرد:

بخشی از انتقاد‌های شما باید به رفتارهای جامعه باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم پایانی سومین جشنواره‌ی سراسری طنز مکتوب با معرفی برگزیدگان برپا شد.

به گزارش سرویس فرهگ و اندیشه آفتاب، به نقل از ایسنا، در این مراسم که شامگاه گذشته (یکشنبه، 26 آبان‌ماه) در تالار اندیشه‌ حوزه‌ هنری و با اجرای شهرام شکیبا برگزار شد، فیلمی به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر درباره‌ چگونگی برپایی جشنواره به نمایش درآمد.

در ادامه، حسن بنیانیان - رییس حوزه‌ هنری - در سخنانی گفت: «طنز عبارت است از بیان شیرین یک حرف جدی. از کارهای جدی که در حوزه انجام شد، همین جدی ‌گرفتن طنز است».

بنیانیان افزود: «در این کشور، انتخابات انجام می‌شود و دوستان طنز‌پرداز متوجه‌اند که بحث دموکراسی باید در هنرمندان تحول ایجاد کند. شما اگر انتقادی به جامعه و مدیران آن دارید - که بخش کوچکی از این انتقادات درست است - این اشکالات را باید به رأی‌دهندگان بگیرید. چرا در طنز شما نسبت به فرهنگ عمومی هیچ انتقادی نیست و فقط نقد و طنز‌های‌تان نسبت به آدم‌هایی است که در حکومت آمده‌اند؟ بخشی از انتقاد‌های شما باید به رفتارهای جامعه باشد که یک نفر هیأتی پای صندوق رأی نرود و در زمان انتخابات بررسی کند. امروز هم نزدیک انتخابات هستیم. باید با طنز به مردم بگوییم چگونه انتخابی داشته باشند، تا طنز شما در خدمت توسعه‌ سیاسی کشور قرار گیرد».

او همچنین یادآور شد: «منظورم این نیست که مدیران را نقد نکنیم. طنز به سمت عدالت سیر می‌کند و باید روی افکار عمومی با طنز کار کنند».

در ادامه، نشست «در حلقه‌ رندان» با شعر و داستان‌خوانی قاسم رفیعا، حامد تأملی، مهدی استاداحمد و سیدعبدالجواد موسوی برگزار شد.

سپس علی معلم ‌دامغانی در سخنانی، گفت: «هزار سال است که بشر به اندازه‌ای که در کار جد بوده، در کار هزل هم بوده و به اندازه‌ای که ترانه‌های عاشقانه گفته، ترانه‌های اجتماعی هم گفته است؛ ولیکن قرار همان قرار است و جهان هم جهان و شاید هدف آفریننده از آفرینش، چیزی بالاتر از این‌هاست».

او اضافه کرد: «چندسالی است دوستانی صاحب همت در پایان این قرن، یعنی این 30 سال انقلاب، طنز را آغاز کرده‌اند و هیچ‌کس هم گمان نمی‌کرد به ‌این زودی، ریشه‌ای به این عمیقی و درختی این‌چنینی با میوه‌های این‌چنین شیرین و دل‌پسند به بار آورد و می‌دانیم شما را به خیلی از محافل ادبی دعوت می‌کنند و نمی‌روید و چه بسا به این محفل هم اگر دعوت نشوید، با لذت می‌آیید».

این شاعر، عنوان کرد: «انصاف تکه‌ای است شاید طنز، شاید تلخ. وقتی جای دوست و دشمن گم می‌شود، طنز به غائله‌ی خود نیست. چنانچه‌ مدح هم می‌تواند به غائله‌ی خود نباشد، وقتی اراذل و اوباش را می‌ستاید».

معلم دامغانی خطاب به مدیران فرهنگی کشور متذکر شد: «می‌گویم نسبت به 30 سال آینده توجه کنید؛ چون 30 سال گذشته بدون برنامه‌ریزی هیچ شخصی گذشت».

او خطاب به حاضران، گفت: «این سال‌ها به همت و پشتوانه‌ی میراث شما گذشت. سی سال گذشته، ده‌ها و بلکه صدها کتاب منظوم و منثور را حاصل کرد و به زودی این آثار تقدیم کتابخانه‌ها می‌شوند و گزارش این 30 سال نشان می‌دهد، این سلسله‌ی اهل قلم در این کشور بیهوده و بی‌عار نبودند. اما 30 سال آینده از دست دیگری است. فرهنگ کشور هرچقدر هم پشتوانه‌ی قوی داشته باشد، تا ابد بدون برنامه نمی‌تواند ادامه دهد. خصوصا با رسانه‌هایی که امروز هستند و رویارویی با همه‌ی جهان پدیدار شده و چقدر غم‌انگیز است که اصحاب طنز یا شاعرانی که به وجه مثبت کار می‌کنند، در جهان حریفان خود را همچون ورزشکاران نشناسند».

این شاعر، عنوان کرد: «اهل فرهنگ از این رویارویی محروم‌اند و اگر اتفاق خاصی نمی‌افتد، یکی به ‌این دلیل است و تا روزی که طنزپرداز مقابل حریفان واقعی خود در جهان قرار نگیرد، هم طنز شوخی است و هم طراری. امیدوارم در 30 سال آینده، گزارشی که داده می‌شود، به این مهم بااهمیت توجه کند که باید برای فرهنگ برنامه‌ریزی کرد؛ مگر این‌که ریگی در کفش داشته باشند؛ یعنی از قلم و اهلش واهمه کنند. اگر ریگی به کفش کسی نباشد، باید در فرهنگ برنامه‌ریزی کند و دوستان و دشمنان واقعی را شناسایی کنند و مانع شناسایی آن‌ها نباشند».
در ادامه، نمایشی طنز با بازی محمدرضا علی‌مردانی، رضا مرادی‌نژاد و رحیم بهبودی‌فر اجرا شد.

سپس مهدی کرمی، رحیم رسولی، سعید نوری و عباس صادقی ‌زرینی‌ اصل به شعر‌خوانی پرداختند و گروه موسیقی سنتی «هم‌راز» برنامه‌ای اجرا کرد.

همچنین شهرام شکیبا به خواندن بیانیه‌ی هیأت‌داوران پرداخت، که در بخشی از آن آمده بود: «احقاق حقوق و طلب حق محقق نخواهد شد؛ مگر در سایه‌ی حضور نگاه‌های تیزبین منتقدانی بی‌قصد و غرض ضربه ‌زدن؛ ناصحان مشفقی که غایت آمال‌شان، اصلاح امور است و لاغیر.

مگر طنزپردازان جز این‌اند؟! منتقدانی که با شیرین‌زبانی شوخ پیش چشم دیگران می‌آورند و با ادخال سرور به احقاق حقوق اهتمام می‌ورزند.

جشنواره‌ی سراسری طنز مکتوب داعیه‌دار عظیم‌ترین حرکت فرهنگی درعرصه‌ طنز نیست؛ اما به هر حال، آیینه‌ای است که تصویری از طنز این روزگار را بازمی‌نمایاند؛ آن هم آیینه‌ای که قامت رشید طنز جوان کشور را در آن می‌توان دید.

امیدواریم که صرف نظر از بحث رقابت و جایزه، این جشنواره انگیزه‌ای شود برای خلق آثاری ماندگار و حضور چهره‌هایی تازه در عرصه‌ی طنز کشور.»

همچنین در طول برگزاری برنامه، فایل‌هایی از شعرخوانی طنز برخی شاعران طراحی شده بود، که به تلفن‌های همراه بلوتوث‌دار ارسال می‌شد. 

در پایان نیز با حضور حسن بنیانیان، ناصر فیض - دبیر جشنواره - و داوران چهار رشته‌ی جشنواره، از برگزیدگان به شرح زیر تقدیر شد:

در بخش فیلم‌نامه‌ی کوتاه با داوری حسین معززی‌نیا، سیدناصر هاشم‌زاده و محمود عبداللهی، «مرگ‌بازی» نوشته‌ی عباس صادقی زرینی‌ اصل برگزیده‌ی نخست، «یک عاشقانه‌ی آرام یا گردو بخور عزیزم» نوشته‌ی حامد تأملی برگزیده‌ی دوم و «جرم خنده» نوشته‌ی ایرج افشاری ‌اصل برگزیده‌ی سوم شد. «اگه میتونی اونو بگیر» نوشته‌ی مهرداد صدقی نیز برگزیده‌ی بخش ویژه‌ با موضوع «تروریسم» شد.

در بخش داستان با داوری منوچهر احترامی، محمدرفیع ضیائی و مسعود کیمیاگر، برگزیدگان به ترتیب از نفر اول تا سوم عبارت بودند از: «تو آدم‌بشو نیستی» سمیه رشیدی، «اتوبوس» مهدی ضیغمی‌نژاد و مجموعه‌ی داستان‌های مینی‌مال عباس حسینی‌نژاد. برگزیده‌ی ویژه‌ی این بخش نیز فرزین پورمحبی با داستان «نجیب‌ترین تروریست‌های علمی» بود.

در بخش نثر با داوری مهدی مجرد‌زاده کرمانی، رضا رفیع و شهرام شکیبا، برگزیده‌ی نخست حامد تأملی با اثر «کارگاه آموزشی»، برگزیده‌ی دوم «دعاهای برگزیده» نوشته‌ی مهدی کرمی و برگزیده‌ی سوم امید مهدی‌نژاد با اثر «معرفی کتاب» بود. در بخش ویژه نیز «تروریست را تعریف کنید» از ارژنگ حاتمی برتر اعلام شد.

همچنین بخش شعر با داوری ابوالفضل زرویی نصرآباد، اسماعیل امینی و سیدعلی میرافضلی، برگزیده‌ای در بخش ویژه نداشت و برگزیده‌ی نخست «بادنامه» سروده‌ی محمدمجتبی احمدی، برگزیده‌ی دوم مهدی استاداحمد و برگزیده‌ی سوم مشترکا جواد زهتاب و سعید نوری معرفی شدند.

از مینو حائری نیز به عنوان کم‌سن و سال‌ترین شرکت‌کننده در جشنواره تقدیر شد، که او نیز در سخنانی گفت: «خوشحالم از این‌که داوران اجازه دادند به عنوان کم‌سن‌ترین پا به سن بگذارم»!

از سوی دبیرخانه‌ی جشنواره هم اعلام شد، به کلیه‌ی آثاری که از مرحله‌ی بازبینی به بخش داوری راه‌ یافته‌اند و به حدود 50 نفر می‌رسند، هدایایی تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی - رییس سازمان تبلیغات اسلامی -، محمدرضا ترکی و محمدحسین نیرومند، از حاضران در این مراسم بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین