کد خبر: ۸۱۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۹
در پی امضای توافق‌نامه دولت عراق با آمریکا انجام شد:

پيام نخست‌وزير عراق به مردم اين کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست‌وزیر عراق دیشب در پیامی به مردم این کشور با انتقاد از مخالفان امضای «توافق‌نامه خروج نیروهای امریکایی» از اقدام دولت برای امضای توافق‌نامه دفاع کرد.

به گزارش سرویس بین‌آلملل آفتاب، «نوری المالکی» در سخنان خود که از شبکه‌های تلویزیونی عراق پخش شد، گفت: «ما همچنان بر حفظ منافع عالی عراق در توافق‌نامه تاکید می‌کنیم و به ملت عراق می‌گویم امریکایی‌ها بیش از 3 سال دیگر در کشورمان نخواهند ماند و هیچ بند پنهانی در این توافق‌نامه وجود ندارد».

مالکی به کشورهای همسایه عراق اطمینان داد این کشور مکانی برای حمله امریکا به آنان نخواهد بود و امریکایی‌ها هیچ عراقی را بازداشت نخواهند کرد و امریکا در عراق زندان نخواهد داشت و هر عملیات آنان باید با اجازه دولت عراق باشد و از جانب آنان یورشی به منازل مردم عراق صورت نخواهد گرفت.

مالکی به مردم عراق قول داد پس از امضای توافق‌نامه شرکت‌های امنیتی بدسابقه امریکایی دیگر نخواهند توانست علیه مردم اقدامی صورت دهند و اگر این اتفاق رخ دهد دستگاه قضایی آنان را بازخواست خواهد کرد.

مالکی افزود دولت با امضای توافق‌نامه، وحدت ملی را نشان داد و اکنون تصمیم با پارلمان است و دولت هر تصمیمی که پارلمان بگیرد با آغوش باز می‌پذیرد.

نخست وزیر عراق در پیام خود از گروه‌های سیاسی که دولت عراق را به وطن‌فروشی در موضوع امضای توافق‌نامه امنیتی متهم می‌کنند، به شدت انتقاد کرد.

«نوری المالکی» بدون نام‌بردن از گروهی خاص گفت این گروه‌ها دچار تناقض درونی هستند؛ زیرا در رسانه‌ها و نزد افکار عمومی دولت را به خیرخواه نبودن در قبال مسائل عراق متهم می‌کنند و در جلسات خصوصی و درونی حزب‌شان بر امضای توافق‌نامه امنیتی تاکید می‌کنند.

وی افزود از سویی دیگر برخی گروه‌ها که خود را ضد اشغالگر می‌نامند و وانمود می‌کنند که خواهان خروج امریکا هستند، اکنون که دولت، تاریخ خروج امریکا را مشخص کرده است علیه دولت جوسازی می‌کنند.

«مالکی» این گروه‌ها را متهم کرد بر خلاف گفته‌هایشان با مقاصد غیرملی در حقیقت خواهان ماندن امریکایی‌ها و نه خروج آنها هستند.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به از‌دست‌رفتن حاکمیت عراق در دوران «صدام» به خاطر حماقت‌های وی در حمله به کشورهای همسایه، ویرانی و انزوای عراق را میراث دوران دیکتاتوری صدام برای دولت کنونی دانست و گفت در چنین شرایط مشکلی دولت با تحمل فشارهای فراوان پای میز مذاکره با امریکا نشست و با وجود همه اعمال فشارها برای به‌دست‌گرفتن حاکمیت عراق، بارها متن توافق‌نامه را تغییر داد.

وی افزود: «دولت و شورای عالی سیاسی و امنیت ملی عراق بر سر یک سه‌راهی سخت قرار داشتند؛ یا باید با تمدید حضور نیروهای سازمان ملل متحد موافقت می‌کردند، یا شاهد خروج سریع نیروهای نظامی امریکا بودند، و یا برای رسیدن به یک تاریخ مشخص به منظور خروج نظامیان امریکا به مذاکره می‌پرداختند.

وی افزود: «راه اول موجب خدشه‌دار شدن حاکمیت دولت و راه دوم به مشکلات داخلی می‌انجامید، لذا دولت سومین راه را که بهترین راه بود، برگزید.

«مالکی» تاکید کرد گزینه سوم با وجود برخی ایرادها بهترین راه برای آینده عراق است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین