کد خبر: ۸۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۰
نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

اگر دنیا هم دچار بحران اقتصادی نمی‌شد، ما بحران داشتیم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی در خصوص این فرمایش حضرت امام که "مجلس در راس امور است"تصریح کرد: «این سخن حضرت امام در خصوص اینکه مجلس در راس امور است برگرفته از ساختار نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است».

دکتر حسین امیری در گفتگو با خبرنگار آفتاب در کرمان افزود: «این که امام فرموده‌اند "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد" معنایش این است که در این مملکت مردم همه کاره‌اند».

وی با بیان اینکه "مجلس در نظام جمهوری اسلامی نهاد و نماد مردم سالاری است" افزود: «به همین دلیل هم در قانون اساسی و هم در فرمایشات حضرت امام، مجلس را دارای جایگاه ویژه ای است».

امیری اضافه کرد: «با همین نگاه، قانون اساسی اختیارات ویژه‌ای به مجلس داده تا آنجا که می‌گوید نماینده حق دارد در تمام امور کشور دخالت و اظهار نظر کند یا آنجائیکه رای اعتماد به دولت را در زمره اختیارات مجلس قرار می‌دهد».

این نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا واقعا "مجلس در راس امور است" گفت: «در راس امور بودن مجلس به رفتار نمایندگان و رفتار هیئت رئیسه هر دوره از مجلس بستگی دارد و در ادواری که نماینده ها توانسته‌اند یا انگیزه آن را داشته‌اند که از اختیارات قانونی خود و ظرفیت‌های نظارتی استفاده کنند مجلس قوت بیشتری داشته است».

دکتر امیری افزود: «من فکر می کنم مجلس ششم در حوزه نظارت و قانون گذاری فعال‌تر بود».

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید برخی نمایندگان به دلیل احتمال رد صلاحیت در ادوار بعدی از طرح انتقادات خود به صورت جدی خودداری می‌کنند گفت:«هیچ نماینده‌ای نباید در رفتار نمایندگی و موضع گیری‌‌ها به این فکر کند که رد صلاحیت خواهد شد و یک نماینده باید از ابزارهایی که قانون در اختیار او قرار داده استفاده کند».

عضو فراکسیون اقلیت افزود: «اینکه در بحث رد صلاحیت‌ها به صورت جمعی و خارج از چارچوب قانون عمل بشود چنین برداشت‌هایی را در پی خواهد داشت».

نماینده مردم زرند در خصوص تفاوت نمایندگان کلان شهرها با نمایندگان شهرستانهای کوچک گفت: «بر اساس روالی که از ابتدای پیروزی انقلاب در پیش گرفته شده بخش عمده‌ای از وقت نمایندگان صرف پاسخگویی به خواسته‌های اساسی و به حق مردم می‌شود».

وی با بیان اینکه در کلان شهرها نمایندگان این مشکلات را ندارند اضافه کرد: «اینکه نمایندگان تهران در بحث قانون گذاری بیشتر فعال هستند به خاطر این است که عمده وقت نمایندگان شهرستان‌های دیگر صرف آمد و رفت در وزارتخانه‌ها و مذاکره با وزرا، برای پیگیری مطالبات مردم حوزه‌های انتخابیه می‌شود».

این نماینده دوره ششم،هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد مجلس هفتم در بعد نظارت گفت: «اکثریت مجلس هفتم نتوانستند تعامل با دولت را تعریف کنند و عملا اواخر مجلس طوری بود که فقط خواسته های دولت را برآورده کند».

وی با بیان اینکه در مرود مجلس هشتم هنوز نمی توان قضاوت قطعی داشت تصریح کرد: «به نظر می آید مجلس هشتم از مجلس هفتم قوی تر است».

امیری افزود: «مجلس هفتم با دو ابزار قانون گذاری ونظارت خوب می توانست مملکت را به نحوی کنترل و مدیریت کند تا امروز مشکلات اجرایی که همه از آن نگران هستند به وجود نیاید».

نماینده مردم زرند در خصوص مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور نیز گفت: «درست است که دنیا دچار بحران اقتصادی شده ولی اگر دنیا نیز دچار بحران نمی‌شد ما بازهم مشکلات اقتصادی خاص خود را داشتیم».

وی افزود: «در بحث تورم و گرانی از سال 84 بسیاری از نمایندگان از جمله خود بنده نظرمان این بود که پمپاژ پول در جامعه و افزایش نقدینگی ایجاد تورم می‌کند».

امیری در خصوص بنگاههای زودبازده اضافه کرد: «همان موقع هم گفتیم که مشکل اشتغال را حل نمی‌کند و هم تورم ایجاد می‌کند ولی متاسفانه از این نظرات استفاده نشد که اگر می‌شد امروز این مشکلات کمتر بود».

نماینده مردم زرند و کوهبنان در خصوص وضعیت صندوق ذخیره ارزی در دولت نهم نیز گفت: «در مجلس هفتم مجوزهای بی‌رویه در خصوص برداشت از حساب ذخیره داده شد که آن هم به دلیل عدم تعریف روشن از تعامل با دولت بود».

امیری اضافه کرد: «دولت نهم نیز هیئت امنای حساب ذخیره را حذف کرد گرچه بعدا با مصوبه مجلس احیا شد ولی هنوز فعال نشده است».

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: «امروز که دنیا دچار بحران شده و قیمت نفت پائین آمده ما خوب می‌فهمیم که چه‌قدر به صندوق ذخیره نیاز داریم».

عضو فراکسیون اقلیت با بیان اینکه "در این چند سال وابستگی به نفت بیشتر شد و کمتر نشد" افزود: «برنامه چهارم از دولت خواسته است که سال به سال وابستگی خود به نفت را کم و تا پایان برنامه، بودجه دولت از فروش منابع نفتی نباشد».

امیری با بیان اینکه "مجلس باید از همان ابتدا این مسائل را کنترل می کرد" افزود: «مجلس باید از همه ظرفیت‌های خودش استفاده کند تا بتواند مشکلات پیش رو را حل کند».

نماینده زرند و کوهبنان با اشاره به کاهش قیمت نفت به دلیل رکود اقتصادی غرب و کاهش تقاضای این محصول استراتژیک گفت: «پیش بینی می‌شود این وضع در سال 2009 ادامه پیدا کند و مجلس بایستی مدیریت کند تا این بحران را پشت سر بگذارد».

امیری با اشاره به احتمال نامزدی سید محمد خاتمی در انتخابات آتی تصریح کرد: «جامعه ایران از آقای خاتمی در زمینه‌های مختلف یک ذهنیت مثبت دارد».

وی با اشاره به وضعیت رو به رشد اقتصادی در در دوران خاتمی گفت: «عملکرد دولت فعلی نشان داد که پول به تنهایی نمی‌تواند اشتغال و رفاه ایجاد کند».

امیری با بیان اینکه دولت نهم با نفت 140 دلار و پمپاژ آن به جامعه تورم و گرانی زمینه افزایش تورم را فراهم کرد افزود: «لذا مردم به این نتیجه رسیدند که اگر با پمپاژ پول می‌شد مشکلات را حل کرد حتما این کار را دولت‌های قبل انجام می‌دادند».

این نماینده مجلس وضعیت روبه رو رشد اقتصادی در دولت آقای خاتمی و کارهای زیربنایی که در بحث توسعه کشور و معرفی ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و صلح طلب را باعث علاقمندی مردم ایران خواند و گفت: «آقای خاتمی تا الان متوجه شده‌اند که جامعه خواهان حضور ایشان است و باید ایشان نظر خود را اعلام کنند».

وی افزود: «تخریب آقای خاتمی هم نشان می‌دهد که رقبا هم متوجه شده‌اند که خاتمی در جامعه محبوبیت دارد».

امیری در عین حال خاطرنشان کرد: «اگرچه به دلیل عملکرد دولت فعلی و مشکلاتی که در دنیا به وجود آمده هر کسی که رئیس جمهور شود روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت ولی به هرحال افرادی مثل خاتمی که دغدغه کشور را دارند قطعا نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار این مسئله رد شوند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین