کد خبر: ۸۲۱۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

هواشناسی ۱۴۰۱/۱۱/۰۹؛ برف و باران ایران را فرا می‌گیرد/ هشدار به کشاورزان

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی از ورود سامانه بارشی به کشور و تقویت آن خبر داد و نسبت به بارش سنگین برف و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار صادر کرد.
هواشناسی ۱۴۰۱/۱۱/۰۹؛ برف و باران ایران را فرا می‌گیرد/ هشدار به کشاورزان
آفتاب‌‌نیوز :

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است.

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی گرمسیر گاهی رعدوبرق همراه با وزش باد موقتی، رخداد مه، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۰۹: سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی و شرقی خوزستان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: خوزستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: خوزستان، مازندران، گیلان، شمال بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس، تهران، البرز، مرکزی، غرب سمنان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: خوزستان، ایلام، فارس، بوشهر، اصفهان، یزد، سمنان، کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق

توصیه: احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق

توصیف سامانه دوم: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: بارش باران یا برف، وزش باد، کولاک برف، پدیده مه و احتمال بهمن

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۰۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، لرستان، چهارمحال و بختیاری و نیمه شمالی و غربی اصفهان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، همدان، البرز، تهران، قزوین، قم، سمنان، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد و نیمه شمالی کرمان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، شمال فارس و یزد.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: اصفهان، یزد، سمنان، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان غربی، شمال کردستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و شمال کرمان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: کاهش دید، اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال رخداد بهمن، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گازواحتمال رخداد بهمن

توصیه: احتیاط در سفر‌ها و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، برف روبی و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، توسط شهرداریها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق.

توصیف سامانه اول: تقویت فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی همراه بارعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: ایلام و شمال خوزستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: ایلام و شمال خوزستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبرو‌ها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در چرای دام در ارتفاعات و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداریها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول.

توصیف سامانه دوم: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

نوع مخاطره: بارش باران و برف، رخداد مه، کولاک برف، کاهش دید و پدیده بهمن

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، زنجان، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق جنوبی و غربی اصفهان، شمال و غرب سمنان.

اثر مخاطره: اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز.

توصیه: پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، زدودن برف سنگین از روی درختان، توسط شهرداریها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق.

توصیف سامانه: بارش برف و باران و وزش باد

زمان شروع: اوایل وقت دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۱۴

نوع مخاطره: بارش برف و باران و وزش باد

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: ایلام، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، کردستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: نیمه شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، نیمه غربی و شمالی اصفهان، مرکزی قم، شمال فارس.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: نیمه شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، شمال بوشهر، لرستان، نیمه غربی و شمالی اصفهان، مرکزی.

جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۱۴: گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات زراعی و باغی و سالن‌های پرورشی

توصیه: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، عدم محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، تسریع در انتقال نهاده‌های کشاورزی از روی مزارع به مکان‌های مسقف، ارتفاع دادن کندو‌های زنبور عسل از زمین و شیب دادن به آن به منظور جلوگیری از ورود آب باران به داخل کندو، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش ها‏، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر‌ها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها

رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف و مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی (به ویژه در شیب‌های جنوبی و آفتاب گیر)، زدودن برف از روی شاخه‌های درختان به منظور جلوگیری از شکستن شاخه‌ها، تغذیه کمکی برای کندو‌های زنبور عسل به منظور زمستان گذرانی، تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها و تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما و برف، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها، شکستن یخ آب سطح استخر‌ها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی ها.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: ظهر دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

نوع مخاطره: وزش باد حداکثر ۴۶ نات، افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل و ۲.۵ تا ۳.۵ متر

منطقه اثر: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و شرق خلیج فارس

اثر مخاطره: خسارت به شناور‌های سبک، تفریحی و با احتمال نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناور‌های سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تور‌های صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین