کد خبر: ۸۲۱۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹

محسن هاشمی: مواظب باشید مولدسازی در ایران معنای استعمار پیدا نکند

می‌دانیم لغت استعمار به معنای طلب آبادانی است ولی می‌بینیم که در میان مردم دچار چه مفهومی است؟! باید مواظب بود خدایی نکرده مولدسازی نیز چنین مفهوم و معنایی در جامعه ایرانی پیدا نکند.
محسن هاشمی: مواظب باشید مولدسازی در ایران معنای استعمار پیدا نکند
آفتاب‌‌نیوز :

محسن هاشمی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان لغت‌سازی و مصوبه مولدسازی نوشت: مولِد در لغت مترادف است با تولیدگر، خالق، زایا، زاینده و برابر فارسی آن زایا یا زایش‌ده گفته شده است و در فن به ژنراتور یا دستگاه تولید نیروی برق نیز گفته می‌شود. به نظر لغت «مولدسازی» نمی‌تواند از نظر فرهنگ پارسی لغت مناسبی برای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و تاکید رهبری برای تشکیل هیات مورد اعتماد و روسای سه قوه باشد، چراکه این مصوبه در راستای تحقق اصلاح ساختار بودجه مدنظر قرار گرفته و لغت مولدسازی دارایی‌های دولت در کنار فروش دارایی توسط سازمان خصوصی‌سازی بار زیادی را بر سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و دارایی تحمیل می‌کند.

از آنجایی که این بحث در جلسه سران قوا مورخ ۴/۹/۹۹ در دولت قبل شروع و به نتایجی رسیده و با هدف افزایش ثروت ملی، تحقق اصلاح ساختار بودجه و کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری بوده و حداقل ۲ سال طول کشیده است تا تبدیل به مصوبه در مورخ ۲۱/۸/۱۴۰۱ و هم‌اکنون ابلاغ شده است. قطعا باید آیین‌نامه دقیق آن بر مبنای مردمی‌سازی اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی با اراده و عزم حاکمیتی و استقرار سازوکار اجرایی یکپارچه در تعامل برد- برد با دستگاه اجرایی و با استفاده از هوشمندسازی فرآیند‌های مولدسازی در بستر سامانه‌ها و همراه با شفافیت دارایی‌های دولت در بستر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نوشته شود.

بعید است که این مصوبه به این زودی‌ها دارای آیین‌نامه دقیقی که همه این موارد را در نظر گرفته باشد، شود، چراکه آیین‌نامه باید اهداف رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی را با گسترش مالکیت عموم مردم به ویژه اقشار کم درآمد از این دارایی‌ها و البته مصون ماندن مردم از تورم دارایی‌های ثابت و در نتیجه افزایش نقدینگی دستگاه اجرایی و تامین غیر تورمی کسری بودجه و بهره‌وری و کارایی بیشتر دارایی‌های ثابت دولت را تامین کند.

بعید است با افزایش عرضه زمین و ملک، ساختمان با روش موجود و فروش بالاتر از کارشناسی بتواند نقشی در اقتصاد و تعدیل قیمت‌ها براساس قوانین موجود بالادستی حتی با موقوف کردن بعضی از آن‌ها بازی کند. روشن است تمام این تلاش‌ها برای بازآفرینی ساختمان اقتصادی کشور انجام می‌شود. ولی متاسفانه ساختمانی که روی شالوده یا پی یا به قول غربی‌ها فوندانسیون محکم بنا نشود، محکوم به فرو‌ریزی است. قطعا راه‌حل ابتدا برگشت به روش‌های اعتدالی اداره جامعه است که می‌تواند کشور را به سمت توسعه متوازن پیش برد. لغت‌سازی فایده‌ای ندارد.

می‌دانیم لغت استعمار به معنای طلب آبادانی است ولی می‌بینیم که در میان مردم دچار چه مفهومی است؟! باید مواظب بود خدایی نکرده مولدسازی نیز چنین مفهوم و معنایی در جامعه ایرانی پیدا نکند. اقتصاد ایران با پیروزی انقلاب اسلامی دچار مشکل خروج سرمایه و ارز از کشور و با التهاب در سیاست خارجی مانند تصرف سفارت امریکا و بعد شروع جنگ تحمیلی، با رشد نقدینگی روند تورمی تشدید شد. اختلافات داخلی و توطئه‌های خارجی و دخالت‌های منطقه‌ای و بالاخره پرونده هسته‌ای سال به سال اثرگذاری تورمی بالایی در کشور ایجاد کرده است؛ لذا و بدون وجود شالوده محکم با این روش‌ها که مرهمی بیش نیست و به صورتی استفاده از ارزش افزوده تورمی و رانت ایجاد شده برای حل مشکلات مالی دولت است و نه مردم، مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود.

ان‌شاءالله با روشن شدن تعریف واقعی مولدسازی در مقاله بعدی به ترکیب اعضای هیات، دستگاه‌های مشمول، دبیرخانه، مجری، وظایف و اختیارات هیات، ضمانت اجرایی مصوبات، مصونیت تصمیم‌گیران و مجریان و مهلت دو ساله تعیین شده خواهیم پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین