کد خبر: ۸۲۴۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۱
دکتر لاریجانی:

‌شهيد مفتح هدف گرا و دارای مبانی عقلانی بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ «رئيس مجلس با بيان اينكه حضور مردم در صحنه تداوم انقلاب اسلامی‌را تضمين كرد، گفت: « در غائله 18 تير سال 1378 وقتی مردم در 23 تير به صحن آمدند، غائله‌ای كه آمريكا نيز برای حمايت از آن بيانيه صادر كرده بود خنثی شد و نقشه‌های دشمنان را در غائله 18 تير ناكام گذاشت».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی ‌شب گذشته طی سخنانی در مراسم بزرگداشت شهادت شهيد آيت الله مفتح كه در مسجد قبای تهران برگزار شد با اشاره به برگزاری چنين جلساتی در گراميداشت ياد و خاطره شهدای عظيم شان انقلاب اسلامی‌گفت: «برگزاری چنين جلساتی سنت حسنه‌ای است كه هر سال به مناسبت شهادت اين عزيزان و بزرگواران برگزار می‌شود. كه هم تقدير است و هم برای همه ما كه در آن شركت می‌كنيم فوايد بسياری دارد». 

وی افزود: «‌اين جلسات باعث ايجاد بيداری و توجه عقلانی می‌شود و نقش اين جلسات اين است كه انسان راه طی شده را می‌تواند در اين جلسات بار ديگر ببيند». 

رئيس مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به فوايد سلوک با شهيدانی همچون شهيد آيت الله مفتح گفت: «‌شهيد آيت الله مفتح و دوستان او يک گروه ممتاز در عهد خود بودند و كارهای بزرگی انجام دادند و حلقه بزرگ روحانيت كه بر عهده شهيد آيت الله مفتح و شهيدانی همچون شهيد آيت الله بهشتي، شهيد باهنر و حضرت آيت الله خامنه‌ای بود پيگر قضايای روز خود بودند و يک نظام استبدادی را با بسيج همگانی مردم از راه برداشتند و با آمريكا و انگليس و با كشورهای استعمارگر مبارزه كردند». 

لاريجانی در ادامه افزود: «كارهای بزرگی كه اين عزيزان انجام دادند نشان دهنده يک بيداری در جامعه بود و حمايت آنها از مردم مظلوم فلسطين در حالی كه خودشان دچار مشكلات فراوانی بودند نشان از بلوغ فكری بود كه چنين بلوغ فكری در همه كشورهای اسلامی ‌ديده نمی‌شود». 

رئيس مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به وجود جريان های مختلف در آن زمان، گفت: «‌در زمان انقلاب جريان‌های مختلفی همچون جريان ليبراليستی در جامعه وجود داشتند كه اين جريان بعد از نهضت مشروطه در كشور آغاز شد و در زمان شهيد مفتح و علمای آن زمان اين جريان ها از افراد تندرويی همچون كسروی كه ضد تفكر اسلامی‌بود و همين ضديت او حساسيت زيادی را در كشور به وجود آورد تا مصدق وجود داشتند اما مصدق گرايشات كسروی را نداشت اما وقتی اختلافات او با شهيد نواب صفوی زياد شد او نيز چشمه هايی از اين تفكر را از خود نشان داد». 

لاريجانی در ادامه تصريح كرد: «‌يكی از كارهای مهم شخصيت‌های آن زمان همچون شهيد آيت الله مفتح ايجاد يک جريان فكری بالنده اسلامی‌ بود». 

وی با اشاره به وجود جريان های كمونيستی، حزب توده و فدائيان خلق در زمان شهيد آيت الله مفتح گفت: «در آن زمان يكی از نگرانی‌های مهم آيت الله كاشانی و شهيد نواب صفوی ميتينگ‌های بود كه حزب توده برگزار می‌كرد و در آن شعارهايی هم می‌داد و اين جريان در زمان شهيد مفتح و شهيد بهشتی حيات داشت و اين جريان در دانشگاه‌ها جريان عميقی بود كه بسياری از افراد به سمت تفكر ماركسيستی رفتند اما اين تفكر در ميان توده‌های مردم كه تابع مرجعيت بودند تاثيری نداشت». 

رئيس مجلس شورای اسلامی‌ در ادامه اظهار داشت: «جريان‌هايی كه بزرگان ما بايد با آن مقابله می‌كردند همين جريان‌های ماركسيستی، كمونيستی و توده‌ای‌ها بودند و هر كدام از رهبران دينی ما مانند شهيد آيت الله مفتح و شهيد آيت الله بهشتی بيشتر وقت خود را صرف مبارزه با اين جريان‌ها كردند و شهيد مفتح بيشتر ظرفيت فكری خود را در مبارزه اين جريان‌ها صرف كرد». 

لاريجانی با بيان اينكه گروه فرقان مهمترين جريان التقاطی آن زمان بود گفت: «‌از دغدغه های شهيد آيت الله مفتح مبارزه با گروه فرقان بود كه وی به دست همين گروه نيز به شهادت رسيد و اين گروه نگاه سطحی به آيات قرآن داشت و حتی فكر عميق فلسفی و عرفانی هم در آنها وجود نداشت». 

وی در ادامه تصريح كرد: «‌بسياری از جريان حاضر در دانشگاه‌ها حرف‌های شهيد بهشتی و مفتح را نمی‌پذيرفتند چرا كه فضای آن زمان بسيار مسموم بود اما اين افراد مشام بسيار تيزی داشتند و تيز بين بودند چرا كه توانستند اهداف اين افراد را بشناسند و با آنها مبارزه كنند».

رئيس مجلس شورای اسلامی ‌با بيان اينكه تفكر التقاطی در آن زمان تفكرات سطح پايين نبود تفكرات التقاقی گروه‌های مختلف در آن زمان دسته پائين نبود و حيات داشت و اين گروه‌ها دارای سازمان‌های سياسی، اقتصادی و فرهنگی بودند و در چنين شرايطی شهيد آيت الله مفتح حيات سياسی، اقتصادی و فرهنگی داشت و زمان زيادی از وقت خود را صرف مبارزه با اين تفكرات گمراه كننده می‌كرد».

لاريجانی در ادامه اظهار داشت: «‌« شهيد مفتح مجبور بود در يک زمان با شاه خائن، كشورهای استعمار گر و تفكرات ماركسيستی مبارزه كند لذا فكر او تک ساحتی نبود و علت ماندگاری تفكر و راه شهيد مفتح تک ساحتی نبودن فكر او نسبت به تفكرات انحرافی احساس تكليف می‌كرد و با آنها مواجه می‌شد چرا كه احساس مسئوليت داشت». 

وی با اشاره به راه شهيد آيت الله مفتح گفت اگر راه شهيد مفتح موفق است و در راه خود توفيقات بسياری را داشت به خاطر اين بود كه افرادی همچون شهيد آيت الله مفتح با رهبری امام راحل راه مشخصی را برای مردم و جريان‌های مردمی‌به وجود آوردند. 

رئيس مجلس شورای اسلامی‌با بيان اينكه بعد از مشروطه فرصت‌های خوبی را از دست داديم، گفت: «‌از دست رفتن اين فرصت‌ها به خاطر اين بود كه رهبران آن زمان از فرصت‌ها به خوبی استفاده نمی‌كردند و در آن زمان كودتای 28 مرداد به همين دليل موفق شد چرا كه خيلی‌ها در مقابل آن سكوت كردند و به خوبی برای مقابله با آن عمل نكردند». 

لاريجانی در ادامه اظهار داشت: «‌در آن زمان بين مصدق و كاشانی اختلافات زياد شد و بيش از 50 نفر از نمايندگان مجلس آن زمان كه حامی‌ مصدق بودند از مجلس استعفا دادند و مصدق تقاضای رفراندم كرد و اين يک حركت ضد ملی از سوی مصدق بود كه كشور را بدون مجلس گذاشت و شاه هم از اين شرايط با كمک غربی های سوء استفاده كرد».

وی با بيان اينكه امام (ره) بر حضور مجلس تاكيد داشتند، گفت: «‌آنچه كه بعد از انقلاب اسلامی‌ايران به آن تاكيد شد حضور مجلس بود و در شرايط بسيار سخت امام خمينی (ره) تاكيد می‌كردند كه بايد انتخابات برگزار شود و مجلس تشكيل شود چرا كه راه مبارزه با بروز ديكتاتوری را حضور مجلس می‌دانستند». 

رئيس مجلس شورای اسلامی ‌افزود: «‌چالش‌های كه پس از انقلاب با آن مواجه بوديم بيش از گذشته بود اما نتوانست شرايط ما را تغيير دهد و علت آن وجود رهبری داهيانه حضرت امام بود». 

لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به كتاب «اسرائيل و جنگ تمدن‌ها» گفت: «‌در اين كتاب آمده است كه آمريكا در چند مرحله قصد حذف جمهوری اسلامی‌ايران را داشت كه يكی از آنها جنگ عراق با ايران بود كه با دادن سلاح‌های شيميايی و موشک‌های دور برد به عراق قصد اين را داشت كه بر عليه انقلاب اسلامی‌ايران يک اجماع جهانی درست كند اما امام خمينی (ره) و مردم جلوی آنها ايستادند و اجازه پيش روی به آنها برای رسيدن به اهدافشان را ندادند». 

وی در ادامه افزود: «‌زمانی كه آمريكا به كشور عراق حمله كرد قصد داشت تا با بهانه جويی از ايران در زمينه مسائل هسته‌ای ايران را تحت فشار بين المللی قرار دهد و عليه ايران اقدام كند». 

رئيس مجلس شورای اسلامی ‌در ادامه اظهار داشت: «‌امروز آمريكا آنچنان بر عراق در گل مانده است كه ديگر هوس حمله به ايران از سر او افتاده و فهميده است كه نمی‌تواند به اين راحتی‌ها به يک كشور اسلامی‌ حمله كند». 

لاريجانی با بيان اينكه ايران در منطقه بيداری را ايجاد كرد گفت: «‌بيداری كه امروز در بين كشورهای منطقه و كشورهای اسلامی ‌ايجاد شده است باعث شد كه برج دموكراسی كه آمريكا قصد ايجاد آن را در عراق داشت محقق نشود و امروز امريكا در چاهی افتاده است كه بايد چند مقنی او را از اين چاه خارج كنند». 

وی با اشاره به حمله اسرائيل به لبنان و پيروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روز با رژيم صهيونيستی گفت: «‌زمانی كه آمريكايی‌ها به اسرائيل موشک‌های 10 تنی داده بودند و رژيم صهيونيستی اين بمب‌ها را در مناطق مختلف لبنان استفاده می‌كرد مقام معظم رهبری فرمودند زمان مقاومت در مقابل دشمنان است و ملاحظه كرديم كه فرمايشات ايشان محقق شد و حزب الله با مقاومت توانست رژيم صهيونيستی تا بن دندان مسلح را شكست دهد». 

رئيس مجلس شورای اسلامی ‌با بيان اينكه رهبران صدر انقلاب فكر معقولی داشتند اضهار داشت: «‌رهبران ما در صدر انقلاب با اصالت فكری رفتار می‌كردند و اين فكر باعث شد تا با پديده‌های مختلف به خوبی مواجه شوند و آنها مبانی عقلی برای مسائل مختلف كشور داشتند». 

لاريجانی نقش رهبران صدر انقلاب را بسيار خوب و گسترده توصيف كرد و اظهار داشت: «‌حركت‌هايی كه شهيد آيت الله مفتح در اين مسجد پايه‌گذاری كرد كمر رژيم سلطنت را در آن زمان شكست و سخنرانی‌های او ضربه‌های مهلكی را در پيكره رژيم سلطنتی آن زمان وارد ساخت و شرايط انقلاب را به خوبی تعريف كرد». 

وی افزود: «‌كشور ما از وضعيتی كه مستشاران امريكايی در آن داشتند به شرايط امروز رسيد كه دشمنان اعتراف می‌كنند با كشوری قدرتمند مواجه‌اند و نوع رهبری رهبران انقلاب باعث وجود چنين شرايطی شد». 

لاريجانی با اشاره به ويژگی‌های شهيد آيت‌الله مفتح گفت: «‌شهيد مفتح هدف گرا و دارای مبانی عقلانی بود، اهل شعار نبود با خدای خود معامله كرده‌ بود و زمانی كه پای اسلام در ميان بود با تمام وجود خود به ميدان می‌آمد و پای تفكر اصيل اسلامی ‌ايستادگی می‌كرد». 

وی با بيان اينكه اداره كشور بايد از يک عقلانيت برخوردار باشد گفت: «‌دليل اينكه كشور ما از اين بحران ها به سلامت عبور كرد به خاطر وجود عقلانيت و حضور مردم در صحنه بود كه به وسيله افرادی همچون شهيد آيت الله مطهری، شهيد آيت الله بهشتی و شهيد آيت الله مفتح ايجاد می‌شد و كمر شاه خائن را همين عقلانيت و حضور مردم شكست و نابود كرد». 

رئيس مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به غائله 18 تير 1378 گفت: «‌در غائله 18 تير سال 1378 وقتی مردم در 23 تير به صحن آمدند اين غائله نا كام ماند، غائله‌ای كه آمريكا نيز برای حمايت از آن بيانيه صادر كرده بود اما حضور مردم در صحنه نقشه‌های دشمنان را در غائله 18 تير خنثی كرد و اين حضور تداوم انقلاب اسلامی ‌را تضمين كرد». 

لاريجانی با بيان اينكه افرادی همچون شهيد مفتح با كفار و استكبار جهانی ستيز داشتند گفت: «‌همه شهدای صدر انقلاب اسلامی‌ در خصوص فلسطين سخن می‌گفتند و از مبارزه آنها حمايت می‌كردند و در مقابل دشمن و استكبار جهانی با قدرت می‌ايستادند اما با افراد و گروه‌ها و گروه‌های خودی هيچ وقت زاويه ايجاد نمی‌كردند و در مقابله با آنهه سعه صدر داشتند».
 
وی در ادامه اظهار داشت: «‌ما امروز در برخی از مواقع با حركت‌های افراطی مواجه هستيم كه تفرقه را در كشور دامن می‌زند و امروز ما نيازمند سعه صدر در جامعه هستيم و وجود حركت‌های تندروانه مورد پسند شهيد مفتح و ديگر شهيدان نيست و اين رفتارهای افراطی نشان می‌دهد كه عمق اطلاعات افراد از اسلام كم است و كم سواد هستند».

رئيس مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به اينكه افرادی همچون شهيد آيت‌الله مفتح پايه‌های محكمی‌را در جامعه قرار دادند گفت: «‌آنچه كه بايد از اين شهدا بياموزيم اين است كه آنها پايه‌های محكم و استواری را در جامعه قرار دادند كه يک بعد آن دينی و يک بعد آن مسائل حكومتی و حساسيت نسبت به مسائل فرهنگی سياسی و اداره كشور است و اگر امروز نابسامانی‌هايی را در كشور مشاهد می‌كنيم به خاطر عبور از اين مسائل مهم است». 

لاريجانی در پايان با اشاره به راهكارهای كاهش تورم در كشور، گفت: «‌برای كاهش تورم بايد نگاه علمی‌به مسائل مختلف داشته باشيم و ويژگی شهدای انقلاب اين بود كه حكيم و عقلگرا بودند و اداره امور را در پناه يک عقلانيت می‌دانستند و اگر اين چنين نشود مشكلات بسياری در كشور به وجود می‌آيد».

در مراسم گراميداشت سالروز شهادت شهيد آيت الله مفتح خانواده شهيد آيت الله مفتح، فرزند شهيد آيت الله بهشتی، حسينی وزير اقتصاد و دارايی، منوچهر متكی وزير امور خارجه، مهدی كروبی رئيس حزب اعتماد ملی، فرشيدی اولين وزير آموزش و پرورش دولت نهم، جمعی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، محمدی گيلانی عضو جامعه روحانيت مبارز، جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین