کد خبر: ۸۲۹۲۴۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
حمید ابوطالبی، مشاور سابق روحانی تشریح کرد؛

بازگشت به عقلانیتِ دوران اصلاحات و اعتدال؛ توافق ایران و عربستان چه تاثیری بر پرونده "برجام" دارد؟

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی ریاست‌جمهوری در دولت روحانی در رشته توئیتی در واکنش به توافق ایران و عربستان نوشت: اگر این بار هم فقط به امضا و بازگشایی سفارتخانه‌ها بسنده شود، به زودی شاهد بحرانی شدن دوباره روابط فیمابین خواهیم بود.
بازگشت به عقلانیتِ دوران اصلاحات و اعتدال؛ توافق ایران و عربستان چه تاثیری بر پرونده
آفتاب‌‌نیوز :

حمید ابوطالبی در رشته توئیتی نوشت: وفق توافق درپکن، روابط ایران وعربستان قراراست به زودی برقرارشود؛ اساس بیانیه پکن، تفاهم بر موافقتنامه‌های بیش ازبیست سال پیش است. آنچه به معنای بازگشت به توافق امنیتی سال ۱۳۸۰ و همکاریهای۱۳۷۷ دولت اصلاحات است. مذاکره‌کنندگان این دو‌توافق، روسای جمهور پیشین، خاتمی و‌روحانی، بودند.

‏بازگشت به عقلانیّتِ دوران اصلاحات و اعتدال، و برقراری رابطه با عربستان اگرچه دیرهنگام، ولی بسیار خوشحال کننده است؛ بویژه آنکه نزدیک دو سال مذاکره‌ی این دولت، از طریق واسطه‌ها، برای رسیدن به تفاهم بیست سال پیش بوده است! آنچه که باید دراسرع وقت در دیگرموارد هم موثر وراهگشا باشد.

‏افزون براین، باید این امید نیز پدیدآیدکه این بازگشت به عقلانیّت و اعتدال، و فاصله‌گیری ازتندروی و شعارمحوری، به حل مشکلات برجام وعضویت FATF و برقراری رابطه باآمریکا انجامیده، و با جلوگیری از تخریب بیشتر رابطه با اروپا، روابط با غرب هم به دوران اصلاحات و اعتدال بازگردانده شود.

ازسوی دیگر، چین باموضعی که درقبال یکپارچگی سرزمینی ایران گرفت نشان داد در سیاست‌های خود اصول چندانی نداشته و ضعف سیاست خارجی وتحت تحریم بودن ایران رابرای این واسطه‌گری به عنوان اهرم مورد بهره‌برداری قرارداده است! لذا شرایط ضامن بیطرف رانداشته وایران رابیش ازپیش اسیرخود خواهدکرد.

‏اما رابطه ایران و عربستان هم فقط برقراری ارتباطات دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها نیست؛ بلکه مهم‌تر از برقراری و بازگشایی، حفاظت از آن و تامین منافع ملی از طریق ایجاد مسیری نوین و متفاوت از گذشته است؛ اینکه ‏موافقتنامه همکاری‌های امنیتی که سال ۱۳۸۰ امضا شد موافقتنامه‌ای کامل و مورد رضایت طرفین بود؛ ولی افراط‌گرایان و تندروان و شعارمحوران اجازه اجرای آن را ندادند.

اگر این بار هم فقط به امضا و بازگشایی سفارتخانه‌ها بسنده شود، به زودی شاهد بحرانی شدن دوباره روابط فیمابین خواهیم بود.

‏افراط‌گرایی در دو کشور همواره سدّ راه توسعه روابط بوده است؛ اگرچه در این زمینه، چین فقط یک واسطه نخواهد بود و احتمالا ضامن دو موضوع درمذاکرات میباشد: عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر وفق سخنان شی جین پینگ در ریاض و پکن؛ و پذیرش نقش عربستان در مذاکرات هسته‌ای بااطمینان بخشی چین؛ لذا و ازسوی دیگر، افزایش روزافزون نقش چین در تحولات منطقه‌ای به اهرمی برای تامین منافع آن کشور وبه ضرر ایران تبدیل خواهد شد. به گونه‌ای که نخستین نگرانی آن در این زمینه در دوقطبی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ نقش خواهد بست؛ اینکه:‏۹) تشکیل دوجناح (روسیه، چین، ایران) دریکسوو (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، و EU) درسوی دیگر وقطبی شدنِ (۵+۱) دربرجام، نه تنهامنافع ایران راتامین نمیکندبلکه ایران را وجه‌المصالحه نزاع استراتژیک «ناتو وشرق» دراوکراین وتایوان مینماید.

آیا نخستین حاصل این دوقطبی، فعال‌شدن مکانیسم‌ماشه نیست؟

رابطه موجود غیررسمی عربستان و اسرائیل و آنچه تا کنون بر دو‌کشور گذشته است هم احتمالا با واسطه‌گری چین به زودی توسعه یافته، و تغییر صورت خواهد داد.

با این رابطه‌ی دوسویه با ایران و اسرائیل، عربستان به بازیگر اصلی و مهم در منطقه تبدیل شده و صورت بندی تازه‌ای پدید خواهد آمد.

صورت‌بندی‌ای که باآن: راه برای توسعه اقتصاد و صنعت و تاسیسات هسته‌ای عربستان با چین هموار خواهد شد.
بحران یمن کاهش یافته، امنیت جنوب عربستان تامین، و حمله به نقاط درون سرزمینی عربستان متوقف خواهد شد، توافق همکاری امنیتی سال ۱۳۸۰ ونقش چین در بازسازی یمن بنای این امر میباشند؛ ‏۱۲) واینکه رابطه باسرزمین وحی بایدالهامی برای تلاش جهت نزدیکی مذهبیِ درون دینی باشد؛ اتفاقی که حتی باوجود توافق همکاری‌های امنیتی هم بعید بوده و اختلافات مذهبی ومسئله حج احتمالا پاشنه آشیل اصلی بازگشت به حالت پیشین خواهد شد.

آنچه در تبلیغات بیرونی عربستان و مواضع ایران نمایش دارد.

وضعیت روابط خارجی ایران هم سبب میشود تادیگر کشور‌ها نسبت به این تحول کماکان احتیاط پیشه کنند تحریمهاهم جلوی هرگونه ارتباط پولی، بانکی، تجاری، و…با عربستان وتفاهم۱۳۷۷را میگیرد؛ لذا از این تحول، اگرچه مهم، بازگرداندن ایران به عرصه بین‌الملل، بدون برجام ورابطه با آمریکا، حاصل نخواهدشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
2
17
تحلیل درستیه. فعلا" دنبال شوک درمانی اند. ولی آثار بلند مدت نخواهد داشت. نزدیک به 20 ساله با چینیا کار کرده ایم، نخبه هاشون افراد زیرک و بسیار منفعت طلبی اند.
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
18
6
شما دیگه خیلی پررو هستین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
2
14
برای مردم
مهم نیست کدام ریس جمهور مهم رسیدن به توافق با جهان است اگر اینان برسند به توافق جهانی وتعامل خدا را شکر
اینکه مسولین اینکشور سالها به خاطر منیت خود و گروه به اصطلاح سیاسی با هم سر سفره جنگ دارند بر کسی از مردم پوشیده نیست
اینکه تا کنون هیچ گروهی به منافع مردم و وطن اهمیت نداده الا خود بر کسی پوشیده نیست
حال هستند انگشت شمار مسولینی که خواهان پیشرفت مردم هستند اما گروها ی منفعت طلب اقتصادی فرهنگی و....نمی گذارند چراش هم بر مردم پوشیده نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
25
8
شما ۸ سال وقت داشتی نظرات خودتون پیاده کنید الان نمی‌خواد پیشنهاد بدین نتیجه اون ۸ سال تاریک دیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
1
14
حسن رابطه با سایر کشورها ، بنفع مردم ایران است و بسیار کار خوبی است . انشاالله مسئولین کشور با استفاده از عقلانیت و خرد جمعی باسایر کشورها بویژه همه همسایگان ایران ، رابطه حسنه و تعامل مثبت برقرار نمایند تا مردم ایران نیز مانند سایر ملل دنیا زندگی نرمال بدست آورند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
1
14
خدا را شکر به عقل آمدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
23
5
حتی عربستان گاو شیرده آمریکا هم فهمیده که قدرت در دنیا در حال انتقال از شرق به غرب است و با دو رقیب اصلی آمریکا یعنی ایران و چین به توافق رسید اونوقت اصلاح طلبان میگن امیدواریم این توافقات به ارتباط با آمریکا بی انجامد. چقدر ساده لوحی آخه؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
0
12
حالا شد عقلانیت؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
1
9
آقای ابوطالبی درست گفته. رسانه های خارجی هم نوشتند :
چین برای رسیدن به توافق به هر دو طرف اعلام کرده که به دنبال دستاوردی برای خود است و از آن‌جایی که هم ایران و هم عربستان سعودی به چین نیاز دارند، این توافقنامه امضا شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
22
5
اصلاحاتیها فقط خواب رابطه با آمریکا را می بینند خود آمریکا قبول کرده دیگه ازقدرت اول به رده های بعدی داره میره ولی اصلاحاتیها نمی خواهند قبول کنند قدرت دنیا از این به بعد در آسیا متمرکز می شود که يکی آز ارکان قدرت آینده ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
بزک نمیر بهار میاد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
1
17
رابطه با عربستان مشکل حج رفتن رو حل می‌کنه و اگه منفعت اقتصادی داشته باشه برای عربستانه!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین