کد خبر: ۸۳۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰

نامه رئيس قوه قضائيه به دبير کل سازمان ملل متحد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئيس قوه قضائيه در نامه‌ای به دبير کل سازمان ملل متحد با محکوم کردن جنايات رژيم اشغالگر قدس، خواستار مداخله جدی و فوری سازمان ملل برای جلوگيری از کشتار وحشيانه مردم غزه و پاسخ به انتظار جهانيان برای تحقق عدالت بين المللی در اين منطقه شد.
 
به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، وی دربخش ديگری از اين نامه آورده است: «هم اکنون اين سوال مطرح است که شورای امنيت در ارتباط با موضوعی که نه محتملاً بلکه قطعاً نقض آشکار صلح و امنيت بين‌المللی است چرا عاجلاً تصميم لازم را نمی‌گيرد؟ آيا موضوع غزه تنها به دليل تعارض منافع يک يا چند دولت عضو دايمی شورای امنيت بايد بدون اقدام بماند؟ 

همچنين رئيس قوه قضائيه در نامه خود افزوده است: «لازم است شورای امنيت برای روشن شدن موضوع جنايات ارتکابی رژيم اشغالگر در روزهای اخير در غزه کميته حقيقت يابی تشکيل داده و اين کميته را مسئول بررسی وقايع و حقايق آن کند». 

متن کامل نامه آيت الله هاشمی شاهرودی به بان کی مون به اين شرح است: 

جناب آقای بان کی مون دبير کل محترم سازمان ملل متحد
در منشور سازمان ملل متحد، حقوق بنيادين بشری که در شان تمامی انسان ها باشد، حتی اگر متعلق به ملتی کوچک باشد مورد تاکيد قرار گرفته و يکی از اهداف منشور، متفق کردن تلاش ها برای حفظ صلح و امنيت بين المللی است. 

منشور سازمان ملل متحد مسئوليت اوليه حفظ صلح و امنيت بين‌المللی را بر عهده شورای امنيت قرار داده و آن شورا را به رعايت اهداف و اصول ملل متحد ملتزم می‌کند.
 
برای اين منظور شورای امنيت مکلف شده است تا در صورت بروز اختلافی که محتملاً صلح و امنيت بين‌المللی را به خطر می اندازد از طريق راه‌های مسالمت آميز غيرقضايی و قضايی، آنرا حل و فصل کرده و نيز تهديد و نقض صلح و امنيت بين‌المللی را احراز و برای حفظ و اعاده صلح اقداماتی را بعمل آورد. 

وضعيتی که هم اکنون در غزه اتفاق افتاده است بسيار تلخ و دردناک است. کشته شدن صدها نفر انسان بی دفاع و بيگناه غيرنظامی توسط نيروهای مسلح ارتش رژيم اشغالگر و نيز حمله و بمباران مناطق مسکوني، بيمارستان ها و اماکن مذهبي، علمی و فرهنگی، نقض مسلم و آشکار قوانين و اصول شناخته شده بين المللی است. 

کنوانسيون های 1949 ژنو بر حمايت از افراد غيرنظامی و بی دفاع و خودداری از حمله به اماکن مسکونی و علمی و فرهنگی تاکيد فراوان کرده است، اقدامات رژيم اشغالگر در بمباران مناطق مسکونی غزه و کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع، نقض آشکار و مسلم اين کنوانسيون هاست. 

اقدامات وحشيانه رژيم اشغالگر بر عليه مردم مظلوم فلسطين در غزه و گروه حماس از مصاديق بارز نسل کشی است که خود يک جرم بين المللی است.
 
وضعيت فلسطين و مشخصاً غزه امروزه دل هر انسانی را به درد آورده است و مسلمانان جهان هم اکنون برای دفاع از مردم مظلوم غزه و دفاع از قدس شريف به عنوان نخستين قبله مسلمانان و مکانی مقدس برای هر مسلمان با هر مذهب در جوش و خروش قرار دارند. 

دولت های اسلامی در جهت تکاليف قانونی و شرعی خود و در جهت خواست مردم مسلمان منطقه در تلاش برای اقدام عملی در راستای حمايت از مردم غزه هستند و اين امکان و احتمال وجود دارد که منطقه به دليل خشونت های مذکور با وضعيتی بحرانی که صلح و امنيت بين المللی را به مخاطره اندازد، مواجه شود. 

هم اکنون اين سوال مطرح است که شورای امنيت در ارتباط با موضوعی که نه متحملاً بلکه قطعاً نقض آشکار صلح و امنيت بين المللی است چرا عاجلاً تصميم لازم را نمی گيرد؟ آيا موضوع غزه تنها به دليل تعارض منافع يک يا چند دولت عضو دايمی شورای امنيت بايد بدون اقدام بماند؟ 

شورای امنيت موظف است که به منظور حفظ صلح و امنيت بين المللی موضوع غزه را به دقت مورد بررسی قرار داده و در اسرع وقت نسبت به توقف اقدامات خشونت آميز عليه مردم مظلوم فلسطين در غزه اقدام کند. 

پاسخ اقدامات وحشيانه اين رژيم، تنها ارائه چند توصيه غيرجدی نيست. لازم است شورای امنيت برای روشن شدن موضوع جنايات ارتکابی رژيم اشغالگر در روزهای اخير در غزه کميته حقيقت يابی تشکيل داده و اين کميته را مسئول بررسی وقايع و حقايق آن کند. 

شورای امنيت بايد براساس يافته‌های اين کميته اقدامات بعدی از جمله ارجاع وضعيت به دادستان ديوان بين المللی کيفری را مد نظر قرار دهد. شورای امنيت در وقايعی به مراتب ساده تر و کم اهميت تر تشکيل دادگاه های بين المللی را مورد توجه قرار داده است انتظار جهانيان از شورای امنيت اتخاذ تدابير و اقدامات جدی برای مقابله با رژيم اشغالگر است و قطعا هر اقدام اين شورا در آينده آن سازمان و مهمتر از همه عدالت بين المللی موثر است. 

رويه ناعادلانه فعلی شورای امنيت تا چه زمانی ادامه می‌يابد؟ منتظر وقوع چه جنايت ديگری بايد بود؟ تاييد می‌کنيد در صورتی که شورای امنيت نتواند به مسئوليت اوليه و نه انحصاری خود در حفظ صلح و امنيت بين المللی در ارتباط با منطقه خاورميانه عمل کند، مجمع عمومی ملل متحد در جهت قطعنامه اتحاد برای صلح و مبتنی بر سابقه‌ای که وجود دارد، جايگزين شورای امنيت شده و در اين زمينه اقدام می‌کند. 

از آن جناب به عنوان عالی ترين مقام اداری سازمان ملل متحد انتظار می‌رود که با در نظر داشتن اخبار و اطلاعات موجود، فجايع و جناياتی که عليه مردم مظلوم فلسطين در غزه ارتکاب می‌يابد، حساسيت اعضای جامعه بين المللی، تامين استقلال ملل متحد و رفع نگرانی‌هايی که در اين زمينه وجود دارد نظر شورای امنيت را به اين وضعيت جلب نماييد و در صورتی که از اين رکن اقدام موثری انجام نگرديد و يا احتمال اقدام موثر را ناممکن دانستيد مقدمات اجرای قطعنامه اتحاد برای صلح را فراهم آوريد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین