کد خبر: ۸۳۰۸۶۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
"نگرانی‌ درباره هرگونه تهدید از ناحیه رژیم صهیونیستی از خاک امارات را بیان کردیم"

امیرعبداللهیان: با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد/ توضیح درباره سفرهای شمخانی

وزیر امور خارجه گفت: در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد تا این لحظه توافق داریم بر سر اینکه هیئت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه‌ها را فراهم کنند کنیم.ما در دولت آقای رییسی همچنان در تلاش برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها هستیم.
امیرعبداللهیان: با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد/ توضیح درباره سفرهای شمخانی
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان در سومین کنفرانس خبری اش با خبرنگاران داخلی و خارجی در سال جاری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی‌ در پاسخ به اینکه برخی فکرمی کردند بدون برجام امکان توفیق در سیاست خارجی نیست، اما اخیرا جلوه هایی از موفقیت مثل توافق ایران و عربستان را شاهد بودیم، گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادل تجاری هستیم. در دو کشور همسایه حجم تبادل تجاری بالغ بر ۱۴ و ۲۲ میلیارد دلار است. در مناسبات سیاسی روابط دو کشور امارات و کویت به سطح سفیر ارتقاء یافت و شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی بودیم.

در آینده نزدیک با وزیر خارجه سعودی دیدار خواهیم کرد

وی با اشاره به سفر امیر شمخانی همراه تیمی امنیتی نظامی به عربستان در عین حال گفت: در موضوع عربستان در آینده نزدیک با وزیر خارجه سعودی دیدار خواهیم کرد و توافق داریم که هیات های فنی دو طرف از سفارت خانه ها و کنسولگری ها بازدید کنند و مقدمات کار را فراهم کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: پنج دور مذاکره امنیتی با سعودی در بغداد داشتیم و در جریان سفر آقای شمخانی به پکن ابتکار چین مورد موافقت سران دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت. در سفر بهمن رییس جمهور آخرین صحبت ها شد و پیشنهاد بود که مدیران کل وزارت خارجه های دو کشور گفتگو هایی را داشته باشند؛ در رفت و برگشت پیام ها پیشنهاد طرف سعودی این بود که هنوز نیازمند مذاکرات سطح بالا هستند.

وی‌ درباره کمک توافق ایران و عربستان برای حل مساله یمن، گفت: آنچه در گفت‌وگوهای چند روز ایران و عربستان در پکن انجام شد اصول اساسی اش در بیانیه منتشر شد. ما یمن را مساله ای مرتبط با جهات یمنی می دانیم و آنها باید تصمیم بگیرند؛ البته ما همواره بر صلح پایدار در منطقه تاکید داریم و از نکات مورد توافق تهران ریاض بوده است.

وی تاکید کرد: در مساله مناسبات تهران ریاض توافق داریم روابط به حالت طبیعی خودش برگردد و ما از طریق سوییس در ده روز گذشته پیام هایی را دریافت و منتقل می کنیم و آخرین پیام در ۲۴ ساعته گذشته اعلام آمادگی تهران برای برگزاری دیدار وزیران خارجه دو طرف و پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بوده است. ان‌شاءالله اقدام عملی برای بازگشایی سفارت خانه ها و سر کنسولگری های دو کشور به زودی رقم می خورد.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه انتقادات بسیاری در فضای مجازی درباره موازی کاری در سیاست خارجی و دخالت نهادهای دیگر به خصوص در بحث توافق ایران و عربستان مطرح است پاسخ شما به عنوان رییس مسوول دستگاه دیپلماسی به این موضوع چیست؟ اظهار کرد: برخی از طرف ها در کشور دائما دنبال این هستند که دو قطبی های جدیدی را تولید کنند.

وجه غالب سفرهای آقای شمخانی، بعد امنیتی دارد

وی ادامه داد: آنچه در حوزه سیاست خارجی اتفاق افتاده در هماهنگی کامل با مقامات عالی نظام و شخص رییس جمهور، وزارت خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش هایی که به نحوی در سیاست خارجی‌ وظایف ذاتی دارند در هماهنگی با وزارت خارجه این کار انجام می شود. اگر اشاره شما به سفرهای اقای شمخانی است باید بگویم وجه غالب سفرهای آقای شمخانی که این روزها تصادفا قدری متراکم شده، بعد امنیتی دارد. در موضوع ایران و عربستان به دلیل پیشنهاد طرف سعودی ما پذیرفتیم یک دور پایانی مذاکرات سطح بالای امنیتی انجام شود و متناسب با مقام امنیتی که طرف سعودی معرفی کرد طرف خودمان را معرفی کردیم.

وی افزود: در موضوع امارات ما مسایلی امنیتی با این کشور داریم و هم در سفر بنده به امارات دغدغه های امنیتی خودمان را از جمله درباره هرگونه تهدید از ناحیه رژیم صهیونیستی از خاک امارات بیان کردیم. سفر آقای شمخانی به امارات و عراق از چهار ماه پیش هماهنگ شده بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر شمخانی به عراق تصریح کرد: برای چندمین بار در مدت گذشته تهدیداتی از اقلیم عراق داشتیم و به صراحت اعلام شد به مقامات اقلیم و در دولت مرکزی که جمهوری اسلامی ایران از این به بعد به هیچ وجه تهدید علیه امنیت ملی ایران از مبدا کشور همسایه دوست و برادر عراق را تحمل نخواهد کرد و سپاه مراکز گروهک های تروریستی از مبدا شمال اقلیم عراق را هدف قرار دادند و توافق کردیم کمیته مشترک امنیتی شکل گیرد و یک دور مذاکرات در بغداد در اقلیم توسط وزیر خارجه عراق انجام شد و دور بعد در تهران این گفتگوها را من با تیمی امنیتی در وزارت خارجه برگزار کردم و در نهایت سند توافق امنیتی را آماده کردیم که این سند برای اولین بار بین دولت ایران و عراق قرار است به امضا برسد. سفر امروز آقای شمخانی به بغداد با هدف امضای این سند مهم با حضور نخست وزیر عراق و رییس اقلیم انجام می شود.

هماهنگی کامل بین شورای عالی امنیت ملی با دستگاه سیاست خارجی وجود دارد

وزیر امور خارجه گفت: بنابراین تقسیم کار و هماهنگی کامل بین شورای عالی امنیت ملی در خصوص همه جزییات موضوعات امنیتی با دستگاه سیاست خارجی و سایر مجموعه ها وجود دارد.

آقای گروسی از نتیجه کار رضایت داشتند

دیدارهای فنی مستمر جریان دارد

وی درباره رفع احتمالی اختلاف ایران و آژانس و تاثیر آن بر مذاکرات احیای برجام گفت: پیش بینی ما این است آقای گروسی از نتیجه کار رضایت داشتند و ما در مسیر درست همکاری مشترک هستیم. یکی از توافق ها میان ایران و آژانس این بود که تیم های فنی به رفت و آمد و گفتگو برای رفع سوءتفاهم ها ادامه دهند تا این موضوعات اختلافی برای همیشه از روی میز برداشته شود. این دیدارهای فنی مستمر جریان دارد و نتیجه همکاری آژانس و سازمان در گفتگو برای رفع تحریم ها هم می‌تواند آثار ‌مثبتی داشته باشد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه به زودی شاهد آزادی آقای اسدی خواهیم بود یا نه؟ با اشاره به مواضع غیرسازنده مقامات اروپایی درباره تحولات داخلی ایران گفت: ما در موضوع استرداد محکومان توافق با بلژیک را روی میز داریم و آخرین گفتگوی ما ناظر بر این موضوع کنسولی بود و امیدواریم موانع از سوی طرف مقابل به زودی برداشته شود و شاهد آزادی آقای اسدی باشیم.

درباره احیای برجام ابتکاری روی میز است

امیدوارم در هفته های آینده اخبار نهایی درباره برجام را به اطلاع مردم برسانیم

امیرعبداللهیان درباره چشم انداز توافق هسته ای و احیای برجام در سال جدید گفت: در شرایطی که الان با شما صحبت می کنم ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به اطلاع مردم برسانیم. در سال آینده ما امید فراوان داریم به گشایش های هر چه بیشتر و ان‌شاءالله در بهار آینده در نتیجه اقداماتی که در جریان است و هنوز زمان بیان آن فرا نرسیده، حامل اخبار امیدبخش و خوشحال کننده در راستای گشایش های متنوع برای ملت بزرگ ایران باشیم. ما بسیار خوشبین هستیم و همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام قرار ندادیم، اما از همه فرصت ها برای کسب منافع حداکثری استفاده کردیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: عضویت ایران در سازمان شانگهای و نهایی شدن عضویت ایران در نشست آتی در دهلی نو یکی دیگر از دستاوردهای سال ۱۴۰۱ است. برای اولین بار در تاریخ انقلاب و قبل از آن در مجلس ۴۹ سند برای عضویت ایران در شانگهای به تصویب رسید و این اسناد علاوه بر پارلمان در دولت و شورای نگهبان نهایی شد و از اتفاقات خوب بود و همه چیز برای این عضویت فراهم است؛ البته همزمان عضویت ایران در بریکس مطرح است که اقدامات کارشناسی آن در حال انجام است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: علاوه بر این اقدامات تمرکز بر دیپلماسی پارلمانی، علمی، سلامت و انرژی هم در دستور کار دولت و سیاست خارجی است. همچنین وزارت خارجه کماکان به وظیفه ذاتی خود یعنی مذاکره برای لغو تحریم ها ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره برخی شنیده ها مبنی بر انجام دیدارهایی میان آقای باقری و انریکه مورا همزمان با سفر گروسی به تهران گفت: سه شب پیش من با آقای بورل گفتگو داشتم و آقای باقری و مورا هم در ادامه مسیری که در وین شروع شده بود تبادل پیام دارند.

وی درباره آخرین تحولات مذاکرات ایران و اوکراین بر سر موضوع پهپادها، اظهار کرد: طبق توافق با طرف اوکراینی هیات نظامی و سیاسی ما در عمان چهار ماه پیش دیدار کردند و مدارکی در مورد ادعا درباره به کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین درخواست کردیم و آنچه دریافت کردیم عکس هایی عمدتا مخدوش و مبهم و ماهواره ای بود که هیچ چیز را ثابت نمی کرد.

ما در کنار صلح هستیم از مذاکره با اوکراین حمایت می کنیم

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما به صراحت گفتیم ایران از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی کند؛ کما اینکه امروز اروپا و غرب بیش از ۱۴ میلیارد دلار سلاح در اختیار اوکراین قرار دادند که این یعنی تشویق جنگ و کشتار و آوارگی‌ هر چه بیشتر اوکراین. ما در کنار صلح هستیم و از مذاکره حمایت می کنیم. در گفتگو با آقای بورل و از مسیر دیپلماتیک به طرف اوکراینی اعلام کردم برای گفتگوهای دو جانبه منطقه ای و بین المللی هفته آینده عازم مسکو هستم و تهران آماده است برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات تلاش هایش را ادامه دهد و منتظر پاسخ طرف اوکراینی و پیشنهاد احتمالی شان هستیم.

وی اضافه کرد: ما صراحتا به مقامات اوکراین گفتیم به جای اتهام زنی به ایران و تحریک و تشدید وضعیت جنگ و منازعه در اوکراین بر گفتگو و صلح متمرکز شوند. با وجود روابط نزدیک با مسکو اما جدایی کریمه را به رسمیت نشناختیم و جدایی مناطق جدید از اوکراین را هم و به صراحت وزارت خارجه در بیانیه رسمی از تمامیت ارضی کشورها حمایت کرد.

گفتگوهایی برای تبادل زندانیان بین ما و طرف امریکایی به طور غیرمستقیم وجود دارد

امیرعبداللهیان در ادامه درباره موضوع آزادی زندانیان ایران و امریکا گفت: از مارس سال گذشته سندی را از طریق نماینده معرفی شده از سوی امریکا از کشور ثالث امضاء کردیم. ما تبادل زندانیان را موضوعی انسانی می دانیم. در هفته های اخیر گفتگوهایی برای به روز رسانی آن سند و توافق برای تبادل زندانیان بین ما و طرف امریکایی به طور غیر مستقیم وجود دارد، اما مبنای هر توافق جدیدی صورت جلسه ای است که در مارس سال گذشته به امضاء رسیده است. ما معتقدیم طرف آمریکایی باید بیش از هر چیز به ابعاد انسانی این مساله نگاه کند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره میانجی گری چین در حل اختلاف ایران و عربستان تصریح کرد: گفتگوهای تهران و ریاض با تلاش و مساعی دولت عراق آغاز شد و در بخش هایی از آن نشست هایی را هم در مسقط انجام دادند؛ یعنی پنج دور در عراق و سه دور در مسقط. ماهیت عمده این مذاکرات امنیتی بود. در جریان سفر آقای شی به عربستان گفتگوهایی بین آنها درباره منطقه و نقش ایران مطرح می شود و با توجه به اینکه در دولت روابط نیرومندی را با نگاه به آسیا و چین آغاز کردیم و همکاری های بلندمدت دو کشور در حال اجراست، رییس جمهور چین تصمیم گرفت در تکمیل این فرایند ابتکاری را روی میز قرار دهد که نتیجه ان را شاهد بودید. ما در یکسال گذشته از اروپا، امریکای لاتین و افریقا هم غفلت نکردیم و در بخش های مختلف تعاملات تجاری و اقتصادی و سیاسی داشتیم.

از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و منطقه استقبال می کنیم

امیرعبداللهیان درباره ارتقاء روابط با مصر، بحرین و اردن، اظهار کرد: سلطان عمان در جریان سفری که به منامه داشتند برای بازگشت روابط به حالت طبیعی ایده را مطرح کردند. دو ماه پیش توافق اولیه ای برای بازدید هیات های فنی دو کشور از سفارت و مراکز دیپلماتیک مطرح شد و هیات فنی مان را به منامه اعزام کردیم و هیات پارلمانی ما هم اخیرا به منامه سفر کردند. ما از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و منطقه استقبال می کنیم و امیدواریم برخی موانع برداشته شود و در این مسیر گام های مناسب را برداریم.

وی ادامه داد: در حاشیه نشست عراق ۲ با اقای سیسی گفتگوی کوتاهی داشتیم و از طریق دفتر ما در قاهره با برخی مقامات مصر کفتگوهایی برای ارتقاء روابط سیاسی تهران و قاهره انجام شد. ما مصر را درجهان عرب کشوری مهم می دانیم و از هرگونه توسعه مناسبات استقبال می کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: همچنین در نشست عراق ۲ در امان با ملک عبدالله ۴۰ دقیقه گفتگویی دوستانه انجام شد. پادشاه اردن توسعه مناسبات را مورد توجه قرار دادند و به آقای رییسی سلام رساندند و گفتند و علاقه مند به سفر به تهران در آینده نزدیک هستند و ما از این سفر و ارتقاء روابط به سطح سفارت استقبال می کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
علی
|
United States of America
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
7
1
با تشکر از دریادار شمخانی که به کمک وزارت خارجه فشل آمد و ناکارآمدی این وزارتخانه را با تدبیر مقام معظم رهبری کمک کرد. ای کاش ایشان در امر برجام هم کمک می کردند چون از این وزارت خانه فشل امید هیچ گشایشی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
1
7
چرا انقدر منت عربستان می کشید جنایات عربستان چی شد . منم منم تون چی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
1
2
هزینه اضافی است شمخانی ترتیب کار را داده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
1
9
با دلار ۳هزارتومانی از دیوار سفارت عربستان رفتید بالا با دلار ۵۰ هزارتومانی آمدید پائین ، دست از پا درازتر برای روابط . خالص خسارت برای ملت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
1
8
این است که می گویند سیاست کثیف است .تا دیروز ال سقوط وهابی خبیث و حالا دوست و برادر !!!بدبخت مردم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین