کد خبر: ۸۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۱
در افتتاحیه میزگرد دین و روابط بین‌الملل بیان شد:

روحانی: دین برترین قدرت بسیج کننده را دارد

اسراییل قطعاً شکست می‌خورد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی گفت: «اگر زمانی گفته می‌شد که برای آزادی و استقلال باید به دنبال ناسیونالیسم و سوسیالیسم رفت و این اندیشه‌ها هستند که قدرت بسیج و مشارکت مردمی را دارند اما امروز روشن است که دین برترین قدرت بسیج‌کننده را دارد و نمی‌توان قدرتی که توان بسیج ملتها را دارد عنصر فراموش شده‌ در روابط بین‌الملل باشد».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی که در افتتاحیه میزگرد دین و روابط بین‌الملل سخن می‌گفت، اظهار کرد: «امروز غزه با انگیزه‌های دینی در مقابل اسرائیل ایستاده و مقاومت می‌کند. اگر حکومت مصر در شرایط فعلی تصمیمی به نفع اسرائیل می‌گیرد مردم، آن حکومت را دچار تزلزل می‌کنند چرا که بحث غزه موضوع مقابله قوم عرب با یهود صهیونیست نیست. بلکه تقابل انگیزه‌های دینی با سلاح و قدرتهای استکباری است».

وی افزود:‌ «حزب‌ا... در جنگ اسرائیل با حزب‌ا... در کشور دیگری قرار داشت ولی اینها داخل سرزمین فلسطین اشغالی هستند که از همه طرف در محاصره‌اند. هواپیما، ‌هلی‌کوپتر، تانک و ابزار نظامی در یک جنگ تمام عیار بر سر مردم بمب و گلوله می‌ریزد و می‌بیند که آنها چطور با دست خالی ایستاده‌اند».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: «قطعا اسرائیل در این جنگ شکست می‌خورد و مفتضحانه از غزه بیرون می‌رود و پس از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه مقابل حزب‌ا... این دومین شکست اسرائیل در دو سال اخیر خواهد بود که ابهت این رژیم غاصب را در صحنه جهانی از بین خواهد برد».

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «اگر بخواهیم موضوع دین و روابط بین‌الملل را در یک جمله تبیین کنیم شاید بتوان گفت نقش باورها و اعتقادهای دینی در شکل‌گیری افکار سیاسی و محرکه‌های عمل سیاسی از جانب شهروندان، سازمانها، دولتها و رهبران در سطح روابط بین‌الملل است».

روحانی یادآور شد: «غرب از قرن 17 و 18 که در واقع دوران بورژوازی و رشد اقتصادی بوده تاثیرات شگرفی در زندگی مردم داشته است و به‌دنبال این تاثیرات در بعد رفاه و تحول در زندگی مردم آثار و پیامدهایی را در بعد سیاسی و اجتماعی به جای گذاشته است که یکی از آنها سکولاریسم است».

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: «رشد علم از یک سو و طرح فلسفه اثبات‌گرایی از سویی دیگر دامنه شناخت انسان غربی را محدود به محسوسات و آنچه که قابل کمی شدن است کرد. در این شرایط با تحولاتی که در قرن 18 نسبت به حکومت به وجود آمد و در واقع حکومت ملی به عنوان مبنای رایج فلسفه حکومت در جوامع غربی مطرح شد، یکی از پایه‌های ثابت این اندیشه سکولاریسم بود».

دکتر روحانی ادامه داد: «در واقع غربی که در قرون وسطی دین در زندگی مردم آن حکومت و شکل‌دهی افکار نقش موثری داشت به تدریج از صحنه اجتماعی و سیاسی کنار گذاشته شد و سکولاریسم به معنای کاهش نقش دین در حیات اجتماعی و سیاسی و بتدریج به انزوا کشیدن دین رایج شد».

وی افزود: «غرب خواست که انسان را به جای خدا و عقل و علم را به جای وحی بنشاند و با این تفکر و اندیشه شرایط خاصی در جوامع غربی به وجود آمد. بحث فردگرایی و انتخاب عقلائی طرح شد و دین کم‌کم از صحنه سیاست و جامعه و حتی خانواده کنار رفت و به تصمیم و خواست فرد منحصر شد. این شرایطی بود که غرب در آن قرنها با آن مواجه شد و در قرن 18 و اوایل قرن 19 سکولاریسم نه تنها در غرب بلکه در خاومیانه و کشورهای آفریقایی و آسیایی نهادینه شد و به جایی رسید که آن را پایان دوران دین و مرگ دین خواندند».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: «بنا به نظر آنها می‌بایست چیزی به نام دین که عاملی تاثیرگذار در مسائل مختلف است را حذف کرد و کنار گذاشت چرا که دوران، دوران علم است و دین با تفکر فلسفی اثبات‌گرایی قابل کمی شدن نیست و چیزی که قابل کمی شدن نیست را نمی‌توان در حیطه علم وارد کرد این وضع تا اواسط قرن 20 و دهه‌های 60 و 70 ادامه پیدا کرد تا اینکه کم‌کم شرایط اقتصادگرایی، فردگرایی، عقلانیت ابزاری و محدود شدن زندگی به زندگی مادی و رفاه مادی تغییر کرد».

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین یادآور شد: «در دورانی غربی‌ها دیدند که کاملا تک بعدی شدند و از معنویت اخلاق و عواطف خبری نیست و اینجا بود که شرایط جدیدی آغاز شد حتی در آمریکا هجوم به کلیساها شروع شد و ادیان شرقی و آسیایی جای پای محکمی در غرب و آمریکا پیدا کرد و مردم کم‌کم به دنبال «آرامش و دوری از هیاهوی صنعتی» و حتی تمایل به دین صوفیانه رفتند».

رئیس کمیسیون سیاسی-‌دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «البته در شرق شرایط متفاوت بود در همان زمان که تجدد شکل گرفت، در این پارادایم تجدد شرق شرایط دیگری یافت و به دلیل اینکه این موضوع با مداخلات غرب در زندگی مردم همراه شد عکس‌العمل‌ها نیز آغاز و به نهضت‌ها و انقلابهای استقلال و آزادی‌بخش تبدیل شد. مثلا در کشوری مثل ایران دین همواره جایگاه خود را داشته و در همان ابتدای قرن 20 و اواخر قرن 19 که پایان دین تصور می‌شد می‌بینید که نقش حوزه‌ها و علما تا چه حد زیاد است در شرایطی که آنها فکر می‌کردند دین کاملا مرده، دین و انگیزه‌های دینی به شکلی است که می‌تواند در چندین جبهه همزمان وارد مبارزه شود».

روحانی اظهار داشت: « انقلاب ایران هم که در مبارزه با استعمار اوج گرفت سه مرحله دارد یک مرحله سال 41 بود که مبارزه با انجمن‌های ایالتی و ولایتی انجام شد و این حرکت طی چند ماه خاتمه یافت. مرحله دوم در دی ماه سال 41 و مبارزه با لوایح شش‌گانه بود که منجر به حادثه فیضیه، محرم آن سال ودستگیری امام(ره) در 15 خرداد شد که نهایتا در فرودین 43 به آزادی امام انجامید بعد از آن می‌بینید که این حرکت تقریبا پایان یافته، مرحله سوم آن در آبان سال 43 و از ماجرای کاپیتولاسیون آغاز می‌شود که اواخر مهر در مجلس شورای ملی مخفیانه به تصویب رسید و امام با مطلع شدن از آن در اوایل آبان اعلامیه‌ای صادر کرد و چهارم آبان سخنرانی مهمی در قم ایراد کرد که آن سخنرانی و تلاش‌های بعدی به دستگیری امام و تبعید ایشان به ترکیه منجر شد».

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران افزود: «در واقع مرحله سوم مبارزه با آمریکا است و انقلاب از اینجا شروع می‌شود درست است که پیش از این مبارزه با استکبار وجود داشت اما مبارزه با استعمار از این مرحله پررنگ می‌شود و انقلاب در عرصه بین‌المللی هم آثار خود را به جای می‌گذارد».

روحانی ادامه داد: «می‌بینیم که در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 دین نقش بسیار تاثیرگذاری نه تنها در خاورمیانه و ایران بلکه در کشورهای دیگر پیدا می‌کند. بوش در انتخابات دور دوم خود روی سازمانهای دینی کار کرده و تلاش می‌کند از طریق کلیسا وارد شود و چهارمیلیون رای را از این طریق به دست می‌آورد؛ پس نه تنها دین در انزوا نیست بلکه در صحنه است حتی غرب هم معترف به نقش و آثار دین در مسائل مهم بین‌المللی است تا جایی که هانتینگتون به صراحت اسلام را بزرگترین قدرت تقابل با فرهنگ غربی می‌خواند پس این شرایطی است که غرب هم آن را لمس می‌کند».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها دین نقش اول را در تشکیل و سرنگونی حکومتها دارد اضافه کرد: «امروزه نه تنها در خاورمیانه بلکه در آمریکای لاتین هم در مقابله با آمریکا بحث «الهیات آزادی‌بخش» مطرح می‌شود و امروز دین در همه جا نقش دارد و تاثیرگذار است حتی مذاهب مختلف مسیحیت هم حضور پیدا می‌کنند و امروزه دین در قوانین جزایی آموزشی، خانواده و حتی سیاست خارجی در کشور آمریکا، اثرات گسترده بجای گذاشته است».

دکتر روحانی تاکید کرد: «آنچه امروز نقش اصلی را در جهان و صحنه بین‌الملل دارد اسلام است و به همین دلیل و همچنین مرکزیت ایران به عنوان حکومت دینی حساسیتی نسبت به این دین وجود دارد اما به هر حال امروز در سراسر دنیای اسلام و دنیای غیراسلام دین به عنوان یک واقعیت حضور و تاثیر دارد».

وی در پایان گفت: «امروز باید به ساختن فکر و اندیشه دینی، هماهنگی‌های لازم، نحوه طرح دین در سطح جهان و همچنین آسیب‌شناسی و به ویژه نقش دین در روابط بین‌الملل بپردازیم و آثار آن را در کشور خود، منطقه و سطح جهان ارزیابی کنیم تا ببینیم دین چقدر می‌تواند در این مسائل مهم جهانی نقش داشته باشد و نحوه تعامل آن با سازمانها و قدرتهای جهانی باید چگونه باشد».
{$old_album_83108}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین