کد خبر: ۸۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۰

23 تن ماهی در آبهای جنوب ایران تلف شدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: «تاکنون 23 تن ماهی درحوزه آبهای بوشهر و بندرعباس درپی بروز پدیده شکوفایی جلبک یا کشند قرمز از بین رفته است».

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، عباسعلی مطلبی امروز در نشستی خبری افزود: «پدیده شکوفایی جلبک قرمز یا شکوفایی پلانکتونی در خلیج فارس و دریای عمان از اواخر شهریور در دریای عمان اغاز و تا مهر ماه به خلیج فارس نیز کشیده شد».

وی با بیان اینکه این جلبک غیربومی است و به طور معمول در آبهای آسیای جنوب شرقی وجود دارد ، گفت: «نمونه برداری‌ها نشان می‌دهد که این جلبک غیر سمی است».

مطلبی با بیان اشاره به چگونگی ورود این جلبک به آبهای خلیج فارس و دریای عمان گفت: «این جلبک چسبنده است و احتمال دارد به بدنه کشتیها چسبیده باشد یا از طریق تخلیه آب توازن کشتیها وارد آبهای کشورمان شده باشد».

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: «این جلبک به سرعت تکثیر می‌شود و خود را کاملاً با شرایط دمایی و محیطی سازگار می‌کند و در دمای بیش از 25 درجه رشد آن 2 برابر می‌شود».

وی گفت: «رشد این جلبک مانع از رسیدن اکسیژن به لایه‌های پایین آب و آبزیان می‌شود و مرگ آبزیان، مرجانهای دریایی، صدفها و دیگر نتایج غذایی را در پی دارد».

رئیس موسسه تحقیقات شیلات از تدوین طرح جامع مقابله با جلبک قرمز یا کشند قرمز خبر داد و افزود: «این طرح به معاونت اجرای نهاد ریاست جمهوری برای اختصاص اعتبار ارائه شده است که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد».

مطلبی گفت: «کمیته‌های فنی و علمی برای پایش و نمونه‌برداری از این جلبک قرمز در استانهای هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان تشکیل شده است».

وی تشکیل کمیته ملی مقابله با جلبک قرمز را در آبهای جنوب کشور از دیگر اقدامات دانست و افزود: «این کمیته ملی قرار است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست طرحهای مقابله با این جلبک را اجرا کند».

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از عملیات صید و نجات ماهیان نیمه جان در آب های خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و تاکید کرد: «مهمترین مشکل ماهیان کمبود اکسیژن بود که پس از یک تا دو روز به حالت طبیعی برگشتند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین