کد خبر: ۸۳۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۳:۵۶
بر اساس اعلام معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور

بودجه 88 هم کسری ندارد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت همچون سه سال گذشته در هنگام تشریح بودجه اعلام کرد که بودجه 88 نیز کسری ندارد! این درحالی است که کسری بودجه سالهای 86 و 85 در حالی که روند صعودی قیمت نفت ادامه داشت با چندین متمم و اصلاحیه جبران شد. کارشناسان معتقدند که باوجود ارائه اصلاحیه بودجه 87 کسری واقعی این بودجه که قابل توجه خواهد بود نیز با نزدیک شدن به پایان سال شفاف‌تر خواهد شد. از سوی دیگر معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور درمورد بودجه 88 که ارقام و ارعداد عجیب و تردید برانگیزی همچون درآمد حاصل از حذف یارانه‌حامل‌های انرژی و حذف رقم بزرگ مربوط به این حامل‌ها ازستون هزینه‌ها، درآمدهای مالیاتی و غیر نفتی در آن گنجانده شده معتقد است که در صورت فروش نفت با قیمت متوسط هر بشکه 37.5 دلار مابقی اختلاف آن تا 37 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت خواهد شد. حسابی که هنوز موجودی واقعی آن فاش نشده اما مصرف دلارهای بادآورده نفتی پیش از کاهش قیمت نفت و همچنین آمارهای غیر رسمی حکایت از غیر قابل اتکا بودن یا موجودی اندک آن دارد.  

بخشی از اظهارات رحیم ممبینی،‌ معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور که پس از جلسه تشریح بودجه در جمع خبرنگاران مطرح شد در پی آمده است: 

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب به نقل از ایسنا رحیم ممبینی گفت: «اگر در سال آینده 2/2 میلیون بشکه نفت در روز با احتساب قیمت 37.5 دلار و ارز 950 تومانی صادر کنیم درآمد نفتی حدود 30 میلیارد دلار خواهد شد که مابقی اختلاف آن تا 37 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشته می‌شود».

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه مصارف ارزی ما در بودجه‌ 88، 37 میلیارد دلار است این رقم را در بودجه‌ سال جاری پس از اصلاحیه 48 میلیارد دلار عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 30 درصد منابع درآمدی غیر نفتی در بودجه‌ 88 از مالیات تامین شده اما بقیه‌ منابع غیر نفتی از کجا تامین خواهد شد؟ گفت: «30 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه 88 گنجانده شده است که نسبت به عملکرد 87 ، 25 درصد افزایش خواهد داشت».

واگذاری شرکت‌ها و مالیات منبع غیر نفتی بودجه
وی ادامه داد: «معمولا برای ارزیابی بودجه‌های سنواتی منابع غیر نفتی را با مصارف جاری می‌سنجد که حدود 93 درصد مصارف هزینه‌ای ما را منابع غیر نفتی تامین می‌کند. این در واقع تحقق ماده‌ 2 قانون برنامه چهارم است. بنابراین علاوه بر 30 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مالیات بخشی نیز به سایر درآمدها اختصاص دارد که این رغم معادل 10 هزار و 800 میلیارد تومان است و از طریق سود سهام نفت یا واگذاری‌های اموال منقول و غیر منتقول و نیز فروش شرکت‌های دولتی تامین خواهد شد».

ممبینی ادامه داد: «در سال 87 چهار هزار و 600 میلیارد تومان واگذاری انجام شده و در سال آینده این رقم به پنج هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. ضمن اینکه میزان منابع محقق شده از این طریق در سال جاری بیش از میزان مصوب است و حتی اگر میزان پیش‌بینی شده محقق نشود از محل‌های دیگر می‌توان آن را پوشش داد. در ضمن تعداد واگذاری‌ها در سال 88 هنوز مشخص نیست و این رقم در شورای عالی واگذاری مشخص می‌شود».

وابستگی بودجه به لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی اختصاص یارانه‌ها در بودجه‌ 88 که بر اساس لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها تنظیم شده است گفت: «یارانه‌ کالاهای اساسی در سال آینده هفت هزار و 100 میلیارد تومان است که نسبت به امسال تقویت هم شده است اما یارانه‌ حامل‌های انرژی که سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به واردات بنزین و گازوئیل و نیز 15 هزار و 200 میلیارد تومان آن مربوط به شفاف‌سازی است در بودجه 88 حذف شده است».

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه‌ بر هدفمند شدن یارانه‌ها تاکید دارد اما در نحوه‌ اجرا سوالاتی مطرح است گفت: «به نظر من لایحه در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با فضای مثبتی روبروست ضمن اینکه لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه به رای قاطع تصویب شده است و ما امیدواریم که لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها به تصویب مجلس برسد چرا که خیر و صلاح مملکت در اجرای آن است».

ممبینی گفت: «حتی اگر در این مرحله درباره‌ بنزین و گازوئیل تصمیمی گرفته نشود قوانینی وجود دارد که برای سال 88 وضعیت بنزین و گازوئیل را مشخص می‌کند. ضمن اینکه در طرح تحول اقتصادی پیش‌بینی شده که 60 درصد منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها باز توزیع شود، 15 درصد آن صرف فعالیت‌های اقتصادی و نیز 25 درصد به بودجه‌ عمومی کشور و بخش‌هایی که از اجرای طرح تحول متاثر می‌شود تخصیص یابد».

او در پاسخ به این سوال که اگر لایحه‌ هدفمندشدن یارانه‌ها به مجلس به تصویب نرسد؛ سرنوشت بودجه چه خواهد شد؟ گفت: «در کنار حذف یارانه‌ها در بودجه سال آینده مصارفی نیز تعیین شده است که اگر لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها در مجلس تصویب نشود مصارف تعریف شده برای آن نیز حذف می‌شود و این ناشی از انعطاف پذیری بودجه‌ تدوین شده است».

تورم در سال آینده کاهش می‌یابد
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تدابیر اندیشیده شده برای مهار تورم ناشی از بحران اقتصادی جهانی توضیح داد: «اقدام اساسی ما کاهش مصارف ارزی است چرا که مصارف ارزی نقش مهمی در کشور ما دارند. بانک مرکزی تا سقف معینی می‌تواند ارز را به ریال تبدیل کند و اگر از این میزان بیشتر باشد برای اقتصاد ما مضرر است. مصارف ارزی از 64 میلیارد دلار در سال جاری به 37 میلیارد دلار در بودجه 87 رسیده است که این رقم زیر رقم سقف مجاز بانک مرکزی است و می‌تواند تورم و نقدینگی را کنترل کند».

او در توضیح شاخص‌های کلان لایحه بودجه 88 با تاکید بر اینکه بر اساس مبانی فرض شده در تهیه لایحه تورم قطعا در سال آینده کاهش می‌یابد گفت: «اقتصاد ما از اقتصاد جهانی جدایی ناپذیر است و به نظر من نرخ رشد اقتصادی یا در سطح موجود ثابت می‌ماند و یا حرکت آن به کندی صورت می‌گیرد همچنین با توجه به اقداماتی که در ارتباط با زیرساخت‌های صنعتی داشته‌ایم نرخ بیکاری در سال آینده در حد مناسبی نگه داشته شده و یا کاهش خواهد یافت».

14 میلیارد دلار برداشت از حساب ذخیره ارزی
وی در ادامه میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی براساس پیش‌بینی لایحه بودجه سال آینده را 14 میلیارد دلار عنوان کرد و درباره پیش‌بینی این لایحه در زمینه صادرات غیر نفتی گفت: «رقم دقیق صادرات غیر نفتی در بودجه نمی‌آید».

ممبینی با تاکید بر اینکه ظرفیت مناسبی برای وصول مالیات در کشور وجود دارد اما فضای فرار مالیاتی نیز در کشور با سازوکارهای موجود مهیاست گفت: «ما تاکنون 100 میلیارد تومان برای بهبود سازوکارهای وصول مالیات هزینه کرده‌ایم و مکانیزه کردن فرآیند دریافت مالیات بر افزایش درآمدهای مالیاتی کمک می‌کند در بودجه‌ امسال 21 هزار و 700 میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده بود که به نظر ما این رقم تا پایان سال به 24 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد».

بودجه‌ 88 کسری ندارد
معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تغییرات لایحه‌ بودجه در مجلس بیش از دو تا سه درصد نباشد گفت: «برخی انتقاداتی به لایحه‌ بودجه دارند و اعلام کرده‌اند بودجه 88 با 25 هزار میلیارد تومان کسری روبه رو می‌شوند. من می‌پرسیم که این کسری کجاست؟ کسری باید در مصارف روی بدهد ولی ما کسری بودجه‌ای را پیش بینی نمی‌کنیم. پنج هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری پیش‌بینی کرده‌ایم و اگر تکلیف جدیدی به بودجه اضافه نشود بودجه‌ سال آینده کسری نخواهد داشت. ما حتی کسری‌های بودجه سال 87 را نیز در بودجه سال آینده گنجانده‌ایم و در مصارف ما خلاء کسری وجود ندارد. در مورد منابع هم خوش‌بین هستیم که محقق شوند».

اگر یاران انرژی شفاف شود بودجه شفاف می‌شود
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا درآمدهای حاصل از فروش یا صادرات گاز در بودجه گنجانده نشده است؟ گفت: «منابع حاصل از صادارت گاز در بودجه 88 نیامده است ضمن اینکه درآمدهای حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی و میعانات نیز در بودجه‌ عمومی گنجانده نشده است».

او افزود: «این به موضوع رابطه‌ مالی دولت و شرکت نفت بر می‌گردد و از جمله تغییرات لایحه بودجه 88 نسبت به بودجه‌ 87 است. در واقع یکی از زوایای طرح تحول اقتصادی همین موضوع است که اگر یارانه حامل‌های انرژی شفاف شود موضوع صادرات فرآورده‌های نفتی و توزیع آن در داخل بودجه گنجانده می‌شود و شفاف‌سازی صورت خواهد گرفت».

بودجه احتیاطی یعنی افزایش قیمت نفت تا 45 دلار
او در تشریح عبارت بودجه احتیاطی نیز گفت: «این در واقع همان شش هزار و 100 میلیارد تومانی است که اگر قیمت نفت تا سقف 45 دلار افزایش یابد دولت اجازه خواهد داشت آن را در طرح‌های عمرانی صرف کند».

وی با بیان اینکه دولت جداولی همراه با لایحه‌ هدفمند شدن یارانه‌ها به مجلس تقدیم کرده و برای قیمت بنزین و گازئیل پیشنهاداتی را ارائه کرده است گفت: «بزودی این موضوع در مجلس بررسی می‌شود اما قیمت بنزین و گازوئیل هنوز در سال آینده مشخص نیست».

وی در پایان با بیان اینکه در صورت اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز طرح تحول اقتصادی متوسط افزایش حقوق کارمندان در سال آینده 25 تا 30 درصد خواهد بود گفت: «میزان بهره‌مندی کارمندان از این افزایش حقوق متفاوت است و کسانی که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند افزایش حقوق کمتری خواهند داشت».

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره‌ افزایش بودجه‌ موسساتی مانند موسسه آینده روشن، پژوهشکده مهدویت و نیز بنیاد فرهنگی مولانا پرسید و جایگاه این موسسات در کمک به منابع ملی را جویا شد اظهارداشت: «بدون تردید کشور ماهر چه دارد از امام زمان (عج) دارد بنابراین کمک کردن به چنین موسساتی غیر قابل قبول نیست ضمن اینکه ما در تخصیص بودجه‌ها براساس عملکرد تصمیم گرفته‌ایم. ضمن اینکه برخی موسسات مانند سازمان‌های نظام مهندسی حتی از کاهش بودجه نیز برخوردار بوده‌اند چرا که ما بر اساس عملکرد آنها بودجه سال جدید را تخصیص داده‌ایم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین