یکی از ضروریترین اقدامات برای حفظ سلامت موتور پراید، انجام سرویس دورهای شامل تعویض روغن موتور و فیلترها است. این سرویس معمولاً شامل موارد زیر میشود:
در مجموع، هزینه یک نوبت سرویس دورهای پراید حدود ۱٫۳۵۰٫۰۰۰ تومان برآورد میشود.
با توجه به کارکرد معمولی خودرو (حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار کیلومتر در سال)، توصیه میشود این سرویس دو بار در سال انجام شود. بنابراین:
هزینه سالانه سرویس دورهای پراید حدود ۲٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.
در اینجا به بررسی هزینه و زمان تعویض سالانه قطعات مصرفی پراید میپردازیم:
قطعه |
تعداد/زمان تعویض |
قیمت تقریبی |
فیلتر بنزین |
سالی یکبار |
۸۰–۱۵۰ هزار تومان |
شمع موتور (۴ عدد) |
سالی یکبار |
۱۰۰ هزار تومان (هر عدد)، جمعاً ۴۰۰–۵۷۰ هزار تومان با اجرت |
تسمه تایم |
هر ۳ سال (۶۰هزار کیلومتر) |
کل ۲۰۰–۲۳۰ هزار تومان ⇒ سالی ۷۰–۸۰ هزار تومان |
لنت ترمز (اختیاری) |
هر ۲۰–۳۰ هزار کیلومتر |
سالی ۴۰۰–۵۰۰ هزار تومان |
برای حالت پایه (بدون لنت) هزینهی سالانه قطعات مصرفی حدود ۸۰۰ هزار تومان میشود، و با لنت حدود ۱٫۲۵۷٫۰۰۰ تومان.
قیمت بیمه ماشین پراید در یک سال به صورت زیر است:
جمع بیمه و عوارض با همراه با بیمه بدنه = حدود ۸ میلیون تومان؛ بدون بدنه = حدود ۷ میلیون تومان
در نگهداری خودرو، لاستیک و باتری جزو قطعات مصرفی مهمی هستند که باید بهصورت دورهای تعویض شوند. هزینههای این بخش بهصورت میانگین به شرح زیر است:
در مجموع، هزینه سالانه نگهداری لاستیک و باتری پراید حدود ۴٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.
برای پراید با کارکرد بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر، باید سالانه حدود ۶ تا ۱۰ میلیون تومان برای تعمیرات سنگین (موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و…) کنار گذاشت.
در این قسمت جدول جمعبندی هزینههای سالانه یک پراید را به طور تقریبی آوردهایم:
حالت خودرو |
مجموع هزینه (تومان) |
سرویس دورهای (دو نوبت) |
۲٫۷۰۰٫۰۰۰ |
قطعات مصرفی |
~۸۰۰٫۰۰۰
|
بیمه + بدنه + عوارض |
~۸٫۰۰۵٫۰۰۰ |
لاستیک و باتری |
۴٫۷۰۰٫۰۰۰ |
جمع کل |
~۱۵٫۲۰۴٫۷۰۰ |
کارکرد بالا (>۱۵۰هزار): اضافه استهلاک ۶–۱۰ میلیون |
~۲۱٫۲۰۴٫۷۰۰ تا ۲۵٫۲۰۴٫۷۰۰ |
با این تحلیل دقیق و مستند، میتوانید برنامهریزی مالی بهتری برای نگهداری پراید خود در سال پیشرو داشته باشید.
اگرچه پراید لقب ارزانترین خودروی بازار را یدک میکشد، اما نگهداری اصولی آن سالانه تا ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد. با بررسی دقیق و مدیریت این هزینهها میتوان از خرابیهای پرهزینه جلوگیری کرد و از خودرویی کمهزینه، بیشترین بهره را برد.