کد خبر: ۸۳۸۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱

پاتریوت‌های آمریکا در اوکراین فعال شدند/ اولین موشک هایپرسونیک روسیه سرنگون شد

اوکراین برای اولین بار، یک موشک مافوق صوت روسیه را با استفاده از سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا سرنگون کرد.
پاتریوت‌های آمریکا در اوکراین فعال شدند/ اولین موشک هایپرسونیک روسیه سرنگون شد
آفتاب‌‌نیوز :

اوکراین برای اولین بار، یک موشک مافوق صوت روسیه را با استفاده از سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا سرنگون کرد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، نیروی هوایی اوکراین روز شنبه مدعی شد که یک موشک مافوق صوت روسیه را با استفاده از سامانه‌های دفاعی تازه به کار گرفته شده آمریکایی پاتریوت بر فراز کیف سرنگون کرده است. این اولین باری است که این کشور توانسته یکی از مدرن‌ترین موشک‌های مسکو را رهگیری کند.

میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی در یک پست تلگرامی اعلام کرد که موشک بالستیک از نوع کینزال در حمله شبانه به پایتخت اوکراین در اوایل هفته جاری رهگیری شده است. این اولین باری بود که اوکراین از سامانه‌های دفاعی پاتریوت استفاده می‌کرد.

کینژال یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های روسی است. ارتش روسیه می‌گوید موشک بالستیک پرتاب شده از هوا تا ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد و با سرعت ۱۰ برابر صوت پرواز می‌کند و رهگیری آن را سخت می‌کند.

ترکیبی از سرعت مافوق صوت و کلاهک سنگین به کینژال این امکان را می‌دهد تا اهداف به شدت مستحکم مانند پناهگاه‌های زیرزمینی یا تونل‌های کوهستانی را نابود کند.

ارتش اوکراین قبلاً اعتراف کرده بود که فاقد توانایی رهگیری کینزال است. یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی در کانال ۲۴ تلویزیون اوکراین گفت: «آن‌ها می‌گفتند که پاتریوت یک سلاح قدیمی آمریکایی است و سلاح‌های روسی بهترین در جهان هستند. خب این تاییدی است بر کارآمدی موثر آن‌ها علیه موشک‌های مافوق صوت». او گفت که رهگیری موفقیت آمیز کینژال «سیلی به صورت روسیه است».

اوکراین اولین موشک‌های پاتریوت را در اواخر آوریل دریافت کرد. اما مشخص نیست که چه تعداد از این سیستم‌ها را دریافت یا در کجا مستقر شده‌اند، اما مشخص است که توسط ایالات متحده، آلمان و هلند ارائه شده‌اند. آلمان و ایالات متحده هرکدام حداقل یک سیستم را ارسال کرده اند و هلند گفته است که دو سیستم را ارائه کرده است، اگرچه مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها در حال حاضر فعال هستند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع گفت که برای اولین بار هنگام بازدید از ایالات متحده در آگوست ۲۰۲۱ -ما‌ه‌ها قبل از تهاجم تمام‌عیار روسیه و البته هفت سال پس از ضمیمه غیرقانونی شبه جزیره کریمه اوکراین توسط روسیه- درخواست سیستم‌های پاتریوت کرد. او در آن زمان داشتن این سیستم را «یک رویا» توصیف کرد، اما در آن زمان ایالات متحده این مسئله را غیرممکن دانست.

سامانه پاتریوت اولین بار توسط ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰ به کار گرفته شد. به گفته تحلیلگران، این سیستم تقریباً ۴ میلیون دلار برای هر موشک هزینه دارد و پرتابگر‌ها هر کدام حدود ۱۰ میلیون دلار قیمت دارند. با چنین هزینه‌هایی، تصور می‌شود که اوکراین فقط از پاتریوت‌ها علیه هواپیما‌های روسیه یا موشک‌های مافوق صوت استفاده کند.

منبع: اکوایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین