کد خبر: ۸۳۹۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
لزوم سخت گیرانه‌تر شدن تست ترمز وانت‌های باری

حدود مجاز آلایندگی خودروی تهرانی‌ها تغییر کند

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران پیشنهاد داد که حدود مجاز آلایندگی خودرو‌های تردد کننده در تهران و حدود مجاز تست ترمز وانت‌های باری تغییر و سخت گیرانه‌تر شود.
حدود مجاز آلایندگی خودروی تهرانی‌ها تغییر کند
آفتاب‌‌نیوز :

شادی مالکی با بیان اینکه براساس ماده ۶ قانون هوای پاک به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو‌ها از نظر آلایندگی، صوت، ایمنی و... کلیه وسایط نقلیه موتوری اعم از خودرو، موتور سیکلت و... که توسط اشخاص حقیقی، حقوقی و عمومی به کار گرفته می‌شود، باید در دوره‌های زمانی منظم برای اخذ گواهی مربوطه مراجعه کنند، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۶ درصد خودرو‌هایی که به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند به جهت نواقص در سیستم فنی و ایمنی موفق به اخذ معاینه فنی نشدند و به مراکز تعمیراتی برای رفع ایرادات هدایت شدند تا پس از رفع نواقص مجدد برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند.در سیاهه انتشار آلایندگی هوای تهران آمده است که ۶۰ درصد ذرات معلق مربوط به منابع متحرک است که یک بخش هم به خودرو‌های دیزلی همچون کامیون‌ها مربوط می‌شود و به همین دلیل کنترل دقیق و پایش مستمر آن‌ها مهم است.

مالکی گفت: خودرو‌های نیسان و وانت پیکان نیز به دلیل تردد فراوان در راستای جابجایی کالا، نقش زیادی در آلایندگی هوا دارند. بگونه‌ای که تحلیل اطلاعات خودرو‌های مورد آزمون قرار گرفته نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ درصد مردودی در آزمون شتاب ترمزگیری بعد از گذشت حدود ده سال به شدت افزایش یافته و این نشان می‌دهد که عبور از سن ده سال آغاز تشدید خرابی در سیستم ترمزگیری بوده و این زمان یک نقطه برای تصمیم گیری در خصوص تشدید بازدید و یا نحوه پایش است، البته این موضوع دور از ذهن نیست که با افزایش سن خودرو، شرایط نگهداری خودرو ضعیف‌تر می‌شود و قطعات نیز مستهلک می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با این شرایط می‌توان پیشنهاد داد که خودروی با عمر کمتر از ده سال با استاندارد‌های ویژه تری پایش شود، ادامه داد: قبولی خودرو به طور متولی با شرایط سخت گیرانه می‌تواند در حفظ شرایط حداقلی ایمنی تا چند سال موثر باشد، یعنی خودرویی که شرایط نگهداری بهتری دارد وقتی به سن ده سالگی می‌رسد بازده زمانی که به مرحله استهلاک می‌رسد، کاهش می‌یابد؛ البته دقت داشته باشید که پایش متوالی خودرو‌ها تنها می‌تواند دو تا سه سال زمان استهلاک را به عقب بیندازد.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران افزود: چنانچه دفعات سالانه معاینه فنی بعد از گذشت ده سال افزایش یابد مثلا همچون خودرو‌های عمومی، خودرو‌های شخصی نیز ملزم شوند که سالانه دومرتبه معاینه فنی را پاس کنند، موجب پایش بهتر خودرو‌ها می‌شود.

مالکی با بیان اینکه در مورد خودرو‌های تجاری همچون وانت‌ها باید به طور خاص برای پایش سیستم ترمز اقداماتی پیش بینی شود، گفت: به عنوان مثال بررسی وضعیت ترمز چهار خودروی تجاری وانت پیکان، وانت ساپیا، وانت مزدا و وانت نیسان بررسی شد و مطالعات ما نشان داد که میزان بارگذاری به چه میزان می‌تواند در کاهش شتاب ترمز و افزایش مسافت توقف خودروی باری و بالا بردن ریسک تصادفات، موثر باشد و از آنجایی که اکثر این خودرو‌ها علاوه بر بار مجاز، بار مازاد حمل می‌کنند به طور مشخص پیشنهاد می‌کنیم که حدود مجاز این خودرو‌ها در مورد ترمز سخت گیرانه‌تر شود و مطمئن باشیم که با وجود بار مازاد، سیستم ترمزشان درست عمل می‌کند.

افزایش ۵ درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی

به گفته وی، از ابتدای سال تا ۱۷ اردیبهشت ماه جاری، حدود ۲۸۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که در مقایسه با سال گذشته خوشبختانه ۵ درصد افزایش داشتیم و از آمار اعلامی، ۲۲۷ هزار خودرو مراجعه اول بودند و نقص مربوط به آلایندگی ۲۵ هزار، هم راستایی ۱۳ هزار، کمک فنر ۷هزار و تست ترمز ۱۸ هزار و وضعیت ظاهری ۲۹ هزار دستگاه خودروی مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی را شناسایی کرده و به وضوح مشخص است که نواقص مربوط به مسائل ایمنی و فنی بیشترین علت مردودی را در مراجعه‌ها داشتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۷ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده گفت: از این میان، ۴۲ هزار درخواست گواهی معاینه فنی، مربوط به معاینه فنی برتر بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۱ درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز از تست آلایندگی مردود شدند، گفت: به عبارتی دیگر از سه و نیم میلیون خودروی مشمول معاینه فنی، مراکز ما توانستند ۳۸۵ هزار دستگاه که دارای وضعیت آلاینده نامطلوب بودند را شناسایی کرده و برای این خودروها، بعد از رفع ایراد، معاینه فنی صادر می‌شود و پایش این حجم از خودرو‌های آلاینده در شهر و رفع نواقص قطعا می‌تواند به بهبود شرایط آلایندگی کمک کند و در مورد تست ترمز نیز درصد مردودی۸ درصد است که با انجام معاینه فنی، ایراد و نواقص حداقل ۲۸۰ هزار خودرو قابل شناسایی و رفع است.

مالکی با بیان اینکه به حهت افزایش اثربخشی معاینه فنی در حوزه ایمنی و آلایندگی نیازمند به روزرسانی رویه‌های انجام معاینه فنی هستیم که بخشی از آن قاعدتا در قوانین و بخشی دیگر در آئین نامه‌های هیات دولت مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد، گفت: ستاد معاینه فنی شهر تهران به پشتوانه اطلاعات و داده‌های علمی نشأت گرفته از آزمون خودرو‌ها است و این آمادگی را دارد که با سازمان‌ها و نهاد‌های مسئول در تعیین حدود مجاز آلایندگی همکاری کند چراکه شاید لازم باشد برای تهران با توجه به شرایط خاصش و میزان آلایندگی هوا، حدود مجاز آلایندگی خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین