کد خبر: ۸۳۹۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰

امام جمعه پاوه: جامعه فقیر از حیث "عقیده و فکر" دچار مشکل می‌شود

امام جمعه اهل سنت شهرستان پاوه با اشاره به آثار مخرب فقر در جامعه، یکی از راهکار‌های موثر اسلام برای مقابله با این معضل را انجام فریضه واجب زکات عنوان کرد.
امام جمعه پاوه: جامعه فقیر از حیث
آفتاب‌‌نیوز :

ماموستا ملاقادر قادری امروز (21 اردیبهشت) در همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات که با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی و نمایندگانی از مودیان، عاملین و مبلغین زکات استان کرمانشاه در محل سالن همایش دانشکده صنعتی کرمانشاه برگزار شد از زکات به عنوان فریضه واجب الهی یاد کرد و افزود: انجام این فریضه بسیار موردتاکید اسلام و پیامبر (ص) بوده و هر فردمسلمان باید نسبت به انجام این فریضه حساس باشد.

وی با اشاره به آثار پرداخت زکات در از بین بردن فقر در جامعه گفت: در زمینه فقر نظریه های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها نظریه "مقدس مآبان"، "جبریون"، "سرمایه داران"، "کمونیست ها" و "اسلام" است.

ماموستا قادری گفت: در نظریه "مقدس مآبان"، فقر خیر و هدیه الهی عنوان شده که جامعه باید به استقبال آن برود و در این نظریه نباید با فقر مقابله کرد و نباید به فقرا کمک شود.

وی افزود: نظریه دیگر نظریه "جبریون" است که در آن فقر را شر و مصیب و بلا عنوان کرده و معتقدند که فقر قضا و قدر الهی بوده و درد بی دوا و درمان است و تنها باید جامعه فقیر را به صبر و قناعت تشویق کرده و کمکی به فقرا نشود.

ماموستا قادری گفت: نظریه دیگر در زمینه فقر نظریه "سرمایه داری" است که در این نظریه نیز فقر شر و مصیب و بلا عنوان شده، اما مسئولیت فقر متوجه خود فقرا است و فرد فقیر را فرد بی عرضه و احمقی می دانند که خودش گرفتار فقر شده است، در این نظریه دولت ها باید برای رفع فقر تلاش کنند، اما حق ندارند کاری به ثروتمندان داشته و آنها را مجبور به کمک به فقرا کنند.

امام جمعه پاوه گفت: نظر دیگر درخصوص فقر نظریه "کمونیست ها" است که دراین نظریه بر ایجاد تفرقه و دشمنی میان ثروتمندان و فقرا تاکید شده تا زمینه ای ایجاد شده که فقرا به ثروتمندان حسادت کرده و زمینه را برای ابطال مالکیت خصوصی و مصادره ثروت ثروتمندان جامعه فراهم کنند.

ماموستا قادر گفت: نظریه نهایی که تمام این نظریه ها را با قاطعیت رد می کند و آنها را اشتباه می داند، نظریه "اسلام" است.

وی افزود: در دیدگاه اسلام ثروتمند و فقیر هردو جایگاه محترمی دارند، مادامی که ثروتمندان از محل صحیح کسب درآمد کرده باشند. در نظر اسلام فقیر و غنی در هرجامعه ای وجود دارد و نه فقر را شر و بلا می‌داند و نه غنی را متکلم وحده جامعه می داند.

ماموستا قادری گفت: در اسلام درکنار تاکید بر صبر و قناعت فقرا، بر رفع فقر از طریق کمک ثروتمندان تاکید شده است.

وی افزود: اسلام فقر را مذموم می داند اما فقیر را محترم می شمرد و هم حکومت ها و هم ثروتمندان را مکلف کرده که وظیفه خود در قبال فقرا و کمک به رفع فقر آنها را انجام دهند.

ماموستا قادری به آثارمخرب فقر در جامعه اشاره کرد و افزود: جامعه فقیر از حیث عقیده و فکر دچار مشکل می‌شود و اگر مسیر قناعت و صبر نباشد شاهد اثرات منفی در خانواده های فقیر خواهیم شد، همچنین اگر دولت ها و ثروتمندان برای رفع فقر اقدام نکنند، فساد و ناامنی در جامعه زیاد شده و سرقت ها افزایش می یابد.

وی افزود: در اسلام فقرا به صبر و قناعت تشویق شده و در مقابل حکومت و ثروتمندان جامعه هم باید برای رفع فقر اقدام کنند و موثرترین راه در این زمینه پرداخت زکات عنوان شده است.

ماموستا قادری گفت: اگر تمام مسلمان ها پرداخت زکات داشته باشند تا حد زیادی شاهد وجود فقر در جامعه نخواهیم بود و باتوجه به این مسئله باید برای ترویج زکات تلاش کنیم.

وی افزود: باید به مردم بگوییم انجام این فریضه چه آثار و برکاتی در جامعه دارد و باید این برکات را به مردم نشان دهیم تا همه ترغیب به پرداخت زکات شوند.

ماموستا قادری در ادامه با بیان اینکه این انقلاب را فقرا به پیروزی رسانده و دعای فقرا آن را حفظ کرده گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از نهاهای مقدس انقلاب است که گام مهمی برای تکریم فقرا و کمک به رفع فقر آنها داشته است.

وی افزود: کار این نهاد گداپروری نیست و اولویت آن مبارزه با گدایی و فقر است و همین اقدامات مقدس و خدمات به فقرا است که این نظام و انقلاب را حفظ کرده است.

ماموستا قادری گفت: اقدامات کمیته امداد در تکریم فقرا و کمک به آنها موجب شده که همواره برنامه معاندان برای شکست این نظام بی ثمر بماند و این نظام علی رغم بیش از 40 سال دسیسه دشمنان به برکت رهبری حکیمانه رهبر انقلاب، تلاش نیروهای نظامی و امنیتی، دعای فقرا و صدقات نیکوکاران با قدرت پابرجا مانده است.

شعارها در جریانات اخیر علیه نظام بی انصافی بود

امام جمعه پاوه به جریانات اخیر هم اشاره کرد و افزود: دراین جریانات شعارها و ناسزاهایی که علیه نظام مطرح می شد حقیقتا بی انصافی بود، ما نمی گوییم مشکل نیست اما نادیده گرفتن این همه خدمات و برکات نظام بی انصافی است.

ماموستا قادری گفت: در همین کردستان عراق، شهر کرکوک دومین منطقه نفت خیز جهان است اما مردم آن نفت را بشکه ای 3.5 میلیون تومان خریداری می کنند و این درحالی است که به برکت این نظام و انقلاب، مردم ایران در مرزی ترین و دورافتاده ترین نقاط هم از نعمت گاز و آب و برق و ... برخوردارند و اینها جای شکر نعمت دارد و بی انصافی است خدمات ارزشمند نظام را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه مردم اهل سنت 10 هزار شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده اند، گفت: این شهدا سند برادری ما مردمان ایران است و همواره در کنار هم با وحدت برای پیشرفت و رفع مشکلات و کمک به فقرا تلاش خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما در خدمت کمیته امداد خواهیم بود و همگی در کنار هم برای ترویج فریضه واجب زکات درجهت کاهش فقر در جامعه تلاش خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین