کد خبر: ۸۴۲۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
پیامد‌های ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه

دیوار مرزی ایران و ترکیه به اتمام رسید؟

دیوار مرزی ایران و ترکیه قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد. در این مرز دیوار‌های بتنی، سیم خاردار و خندق ساخته شده است تا از ورود مهاجران جلوگیری شود.
دیوار مرزی ایران و ترکیه به اتمام رسید؟
آفتاب‌‌نیوز :

آنطور که امروز در خبر‌ها آمده است دیوارکشی در مرز ایران و ترکیه هنوز ادامه‌دار است. البته به گفته مسئولان تا پایان سال ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید. تاکنون ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی ایران و ترکیه تکمیل شده است.

ترکیه این دیوار بتنی را به منظور جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران می‌سازد. دیوار قرار است مجهز به دوربین‌های ویژه و سامانه‌های رصدی باشد. طبق گزارشی که به کمیسیون فرعی مهاجرت ترکیه داده شده، فرآیند ساخت این دیوار تقریبا به اتمام رسیده است. وزیر کشور ترکیه پیش‌تر گفت که ساخت این دیوار در پایان سال میلادی ۲۰۲۳ تمام می‌شود. ایران و ترکیه حدود ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک دارند.

براساس گزارش وبسایت روزنامه حریت ترکیه، اکثراً افغان‌ها و پاکستانی‌ها از طریق این مرز‌ها و با پای پیاده وارد ترکیه می‌شوند. ترک‌ها می‌گویند که ورود تعداد بالای پناهجو، اقتصاد آن‌ها را دچار مشکل کرده است.

رسانه‌های ایران از پیامد‌های احداث این دیوار گفته‌اند. خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید که احداث این دیوار در منطقه بورالان ماکو به علت دیوارکشی نامناسب و سرازیری سیلاب ناشی از این دیوار، مشکلات بسیار زیادی را برای اهالی منطقه ایجاد می‌کند. از جمله این خسارت‌ها تخریب جاده و محیط زیست و تلف شدن احشام دامداران بر اثر جریان سیل به علت احداث نامناسب و غیر اصولی دیوار مرزی است. انسداد برخی آبراهه‌ها در مرز مشترک دو کشور بر اثر احداث دیوار مرزی ایران و ترکیه می‌تواند از پیامد‌های منفی این اقدام باشد.

ایران، اولین همسایه ترکیه نیست که دیوار‌های بتنی و سیم خاردار در مرز آن نصب شده‌اند. چند سال پیش هم پس از شروع جنگ داخلی سوریه این کشور بین خود و سوریه دیوار کشید. دیوار مرزی سوریه و ترکیه ۸۳۲ کیلومتر طول دارد. ساخت دیوار‌های مرزی در تعدادی از کشور‌های جهان از جمله پاکستان، عربستان سعودی، هند و بنگلادش نیز جریان دارد.

استاندار پیشین وان، شهر هم‌مرز با ایران، در کنفرانس کمیسیون فرعی مهاجرت گفت که ما با حفظ تدابیر امنیتی در سطح بالا، قصد داریم به دنیا نشان دهیم که نمی‌توان از مرز ترکیه به راحتی عبور کرد.

او همچنین گفت که ساخت ۵۶۰ کیلومتر دیوار و برج‌های نگهبانی از استان آغری و حکاری ادامه دارد. ساخت ۱۰۳ کیلومتر سیم خاردار و حفر ۱۸۲ کیلومتر خندق تقریبا به اتمام رسیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تازه‌تر درباره دیوار مرزی ایران و ترکیه به لینک زیر مراجعه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین