کد خبر: ۸۴۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۹

الزام بین‌المللی در محاکمه سران رژیم صهیونیستی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- دکتر محمدمهدی مظاهری: به رغم آتش‌بس شکننده در نوار غزه و تحرکات دیپلماتیک در منطقه برای رسیدن به صلح پایدار، با گذشت زمان هر روز آثار بیشتری از جرم و جنایت سران رژیم صهیونیستی آشکار می‌شود. به طوریکه اکثر مجامع بین‌المللی و حقوقدانان غربی بر لزوم تحقیق گسترده در زمینه نقض قوانین بین‌المللی و نسل‌کشی آشکار نیروهای این رژیم در حمله به غزه و استفاده از بمب‌های فسفری و اورانیوم ضعیف شده در تخریب اماکن و زیرساخت‌های فلسطینیان تاکید دارند. سران رژیم صهیونیستی که در حمله 23 روز نه تنها به هیچ یک از اهداف نظامی خویش نرسیده‌اند، بلکه با موج فزاینده‌ای از افکار ضد صهیونیستی مواجه‌اند از این رو برای فرار از اتهامات جنگی و ترس از محاکمه در دادگاههای بین‌المللی به توجیه بی‌اساسی اقدامات نظامی خویش پرداختند و در تازه‌ترین اقدام اولمرت نخست‌وزیر مستعفی این رژیم اعلام داشته است که اجازه نمی‌دهد فرماندهان و نیروهای نظامی این رژیم به خاطر حمله به غزه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

سوالی که اینجا مطرح است اینکه چه سازمانهایی صلاحیت رسیدگی به خشونت‌های گسترده‌ انسانی رژیم صهیونیستی را دارند؟

بی‌شک عمق فاجعه انسانی به حدی گسترده است که به رغم انعکاس گسترده رسانه‌ای هنوز ابعاد پنهان این جنایت و نسل‌کشی و پیامدهای تجاوز آشکار نگشته است چرا که تاثیر تاملات روحی و روانی این جنگ درازمدت است.

در پی ناکارآمدی شورای امنیت و حمایت‌های اتحایه اروپا و آمریکا و نیز بی‌تفاوتی برخی از سران عرب و تداوم محاصره غزه فاجعه بزرگی در حال وقوع است که واکنش جدی جهان اسلام و کشورهای مستقل را می‌طلبد در بررسی الزام محاکمه سران رژیم صهیونیستی به دلیل این ارتکاب جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی آشکار در نوار غزه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- دیوان بین‌المللی کیفری: صلاحیت دیوان منحصر است به خطیرترین جرایم مورد اهتمام مجموعه جامعه بین‌المللی به موجب اساسنامه (کنفرانس روم 1998) نسبت به جرایم زیر صلاحیت رسیدگی دارد- جنایت نسل‌کشی- جنایت علیه بشریت- جنایت جنگی- نمود عینی آن در «پیمان ورسای» نیز شناخته شده است. بطوریکه بعد از جنگ جهانی دوم برای محاکمه سران نازی به دلیل جنایت علیه بشریت دادگاهی در نورنبرگ به همت فاتحین جنگ تشکیل یافت و به جرایم آنان رسیدگی نمود. دیوان بین‌المللی کیفری برای محاکمه سران صرب در جنگ بالکان، و نیز رواندا و سیرالئون برای محکویت و مجازات مرتکبین جرائم بین‌المللی تشکیل شدند، اما تاکنون هیچ اقدامی را در جهت محکومیت و مجازات عاملین صهیونیستی انجام نداده‌اند.

2- شورای امنیت به عنوان رکن اصلی سازمان ملل متحد نقش خطیری در حفظ صلح و مجازات مرتکبین جنایت علیه بشریت و تجاوز بر عهده دارد و بر اساس فصل هفتم و بند 41 و 42 منشور خود می‌تواند ضمن رسیدگی به موضوع تصمیم‌گیری کند. متاسفانه شورای امنیت به دلیل حضور حامیان رژیم صهیونیستی هیچ اقدام بازدارنده‌ای را در قبال تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی و حمله به زنان وکودکان فلسطینی انجام نداده و تنها تحت فشار افکار عمومی سراسر جهان به صدور قطعنامه غیرالزام‌آور بر اساس فصل ششم (1860) منشور اکتفا کرده و اعتبار جهانی خویش را بیش از گذشته لکه‌دار نموده است.

3- بی‌تردید اقدامات ضد بشری و تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی در نوار غزه نقش صریح مقررات کنوانسیون‌های ژنو 1949 است. کنفرانس دولتهای عضو کنوانسیون‌های ژنو در سال 2001 برگزار شد لزوم تعهد این رژیم را در اجرای مفاد این کنوانسیونها بار دیگر یادآور شد. از این رو اقدامات جنگی رژیم صهیونیستی نقض مفاد اساسی آن و به موجب حکم ماده 147 کنوانسیون چهارم و با عنایت به صلاحیت جهانی و طبق کلیه مقررات رویه‌ها و عرف موجود در مورد مجازات جنایت جنگی قابل پیگیری و مجازات است.

4- رژیم صهیونیستی را از منظر دیگری نیز می‌توان مجرم دانست. مقدمه اعلامیه «جهانی حقوق بشر» مقرر می‌دارد که دول عضو اعلامیه متعهد شده‌اند. که احترام جهانی و رعایت واقعی حقوق بشر آرمان مشترکی برای تمام مردم و کلیه ملل باشد و با توجه به مواد 2و8و28و7 اعلامیه جهانی حقوق بشر که آزادی‌ها و حقوق ذکر شده در اعلامیه را از آن تمام مردم جهان به دور از هرگونه تبعیض می‌داند، اقدام خشونت‌آمیز این رژیم نمود عینی جنایت علیه بشریت محسوب شده و قابل پیگیری است.

5- جنایت سازمان یافته رژیم صهیونیستی در تهاجم اخیر علاوه بر بعد نظامی، بعد فرهنگی نیز داشت،‌ تخریب اماکن مذهبی مساجد و تاریخی و مراکز دانشگاهی و مدارس نمود عینی اقدامات ضد فرهنگی این رژیم محسوب می‌گردد. تئوریزه شدن فرهنگ خشونت به نوعی بود که حتی هواپیماهای جنگی این رژیم مدارس سازمان ملل را نیز هدف قرار دادند. متاسفانه در این میان سازمان یونسکو به عنوان نهاد علمی و فرهنگی واکنش جدی در قبال این تهاجمات از خود نشان نداد.

6- به نظر می‌رسد با توجه به سکوت بیشتر مجامع بین‌المللی و عدم واکنش متناسب در قبال جنایت گسترده رژیم صهیونیستی، اتحاد کشورهای اسلامی و عربی را برای رسیدگی به جرایم ضد انسانی این رژیم به ضرورت اجتناب‌ناپذیر بدل ساخته است. کشورهای عضو کنفرانس اسلامی و سران اتحادیه عرب که امروز هیچ تردیدی در مورد وقوع این جنایت علیه بشریت ندارند باید با تشکیل «دادگاه عدل اسلامی» مجازاتی متناسب با این جنایت صادر کنند، هر نوع قصور و سکوت در قبال این اقدامات می‌تواند ضمن تایید ضمنی این جنایات ضد بشری سران بعضی کشورهای اسلامی را در مظان اتهام همدستی با جنایتکاران صهیونیستی قرار می‌دهد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین