کد خبر: ۸۴۴۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
دو روایت متفاوت از یک حادثه در تنگه هرمز

ناوگان انگلیس و آمریکا مدعی تقابل با قایق‌های نظامی ایران شدند| سپاه: کشتی تجاری درخواست کمک کرده بود

ناوگان دریایی آمریکا اعلام کرد که به همراه نیروی دریایی انگلیس تقابلی با قایق‌های نظامی ایران در تنگه هرمز داشته است. نیروی دریایی سپاه ضمن تکذیب این ادعا، اعلام کرد که کشتی مورد نظر درخواست کمک کرده بود.
ناوگان انگلیس و آمریکا مدعی تقابل با قایق‌های نظامی ایران شدند| سپاه: کشتی تجاری درخواست کمک کرده بود
آفتاب‌‌نیوز :

 ناوگان دریایی آمریکا روز دوشنبه ادعا کرد که به همراه نیروهای دریایی انگلیس به مقابله با قایق‌های تندرو ایرانی پرداخته است.

به گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، به ادعای نیروی دریایی آمریکا قایق‌های تندرو ایرانی عصر روز یکشنبه درحال نزدیکی به یک کشتی تجاری بودند.

نیروی دریایی آمریکا در پی مطرح کردن این ادعا عکس سیاه و سفیدی از نزدیکی سه قایق به یک کشتی تجاری منتشر کرد.

به نوشته این روزنامه، نیروی دریایی آمریکا با ارسال ناو «یو اس اس مک‌فاول» و نیروی دریایی انگلیس با ارسال یک بالگرد به این مسئله پاسخ داده‌اند.

نیروی دریایی آمریکا در ادامه عنوان کرد: شرایط زمانی آرام شد که پس از یک ساعت کشتی تجاری اعلام کرد که قایق‌های تندرو صحنه را ترک کرده‌اند. کشتی تجاری بدون هیچ مشکل دیگری به سفر خود در تنگه هرمز ادامه داد.

به نوشته ایسنا، رویارویی قایق‌های سپاه با انگلیس و آمریکا؟پاسخ مثبت نیروی دریایی سپاه به درخواست کمک شناور تجاری خارجی در تنگه هرمز
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران از پاسخ مثبت فرماندهی و کنترل تنگه هرمز منطقه یکم نیروی دریایی سپاه به درخواست کمک کشتی تجاری خارجی در تنگه هرمز و رفع نگرانی آن خبر داد.

واکنش سپاه

 دریادار دوم پاسدار عباس غلامشاهی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: در بعد از ظهر شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۵ یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال در هنگام ورود به تنگه هرمز بر روی کانال دریایی بین‌المللی ۱۶ درخواست کمک می‌کند که فرماندهی و کنترل تنگه هرمز سریعا با این کشتی تماس برقرار نموده و پس از بررسی درخواست و وضعیت منطقه، از حضور  شناورهای سبک غیرنظامی در نزدیکی این شناور رفع نگرانی و ابهام گردید.

به نوشته فارس، وی افزود: فرماندهی و کنترل تنگه هرمز به محض درخواست کمک کشتی تجاری، با کاپیتان کشتی مذکور ارتباط رادیویی برقرار نموده و موضوع کمک  را جویا می شود که کاپیتان کشتی اعلام می‌دارد که سه فروند قایق سبک کوچک غیر نظامی در فاصله چندمایلی از کشتی مشاهده نموده و نگران مزاحمت آن‌ها برای خود می‌باشد. متعاقبا با همکاری و تعامل با کشور همسایه (به دلیل قرار گرفتن موقعیت کشتی در آب‌های سرزمینی آن کشور) پس از بررسی و حضور میدانی، نگرانی کاپیتان کشتی رفع و او نیز با تشکر و اطمینان خاطر به مسیر دریانوردی خود ادامه می‌دهد.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: موضوع تامین امنیت، امدادرسانی و پاسخ به موقع به درخواست کمک شناورها و کشتی‌های در حال تردد در تنگه هرمز و خلیج فارس امری همیشگی بوده و تازگی نداشته است و قطعا هم ادامه خواهد داشت. متاسفانه رسانه‌های معاند به صورت غیرحرفه‌ای و بدون پایبندی به اخلاق رسانه‌ای، به ایجاد فضای نا‌امنی دامن زده و با انتشار اخبار کذب در پی توجیه حضور نامشروع و غیرموجه کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس هستند.

دریادار دوم غلامشاهی با اشاره به  رصد لحظه‌ای و همه‌جانبه تحرکات شناورهای فرامنطقه‌ای، در منطقه ماموریتی نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: در موقعیت درخواست کمک کشتی تجاری، هیچ شناور فرامنطقه‌ای حضور نداشته و اعلام این ادعا کذب محض بوده و موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه حفظ امنیت خلیج‌فارس بر عهده کشورهای این منطقه می‌باشد همواره مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا توان و ظرفیت کشورهای حوزه جغرافیایی خلیج‌فارس به گونه‌ای است که می‌توانند با همکاری یکدیگر، امنیت پایدار در خلیج‌فارس را برقرار کنند و هیچ نیازی به حضور کشورهای بیگانه در منطقه ندارند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین