امید گلزاده طراح گریم سینما و تلویزیون و اهل مشهد است. او به دلیل علاقهاش به این حرفه در رشته چهرهپردازی سینما تحصیل کرد. گلزاده تجربه همکاری بیش از ۲ دهه با کارگردانهای مطرح را دارد و حاصل این تلاش سیمرغ بلورین بهترین طراح چهرهپردازی از چهلمین جشنواره فیلم فجر برای فیلمهای «شادروان» و «برف آخر» است. «دایره زنگی»، «سلفی با دموکراسی»، «کاتیوشا»، «کوسه»، «گیجگاه»، «رحمان ۱۴۰۰»، «نیسان آبی» و... هم بخش دیگری از آثار این هنرمنداند که به عنوان طراح گریم در آنها حضور داشته. با او درباره کارهایش حرف زده ایم.
شما پای ثابت آثار منوچهر هادی هستید و گویی حرف هم را میفهمید و در کار به مشکل نمیخورید که همیشه با هم همکاری دارید....
آقای هادی بطور معمول از اشخاص ثابتی در پروژههایشان استفاده میکنند و همه ما عواملی که معمولا کنار هم هستیم مثل خانواده شدیم. خوبی اینموضوع اعتمادی است که همه نسبت بهم و به کارهایمان داریم و هر بار در هر پروژه جدید با کمی گفتمان به نتیجه مطلوب میرسیم.
اینکه که در سینما و تلویزیون میگویند فلانی پای ثابت آثار فلان کارگردان است یا باند بازی و... را قبول دارید؟
نمیگویم نیست، اما این همان حس اعتماد و تامل و همکاری است که اتفاق میافتد، اما خیلی وقتها هم این طور نیست کارگردان و یا تهیهکننده به این نتیجه میرسند که اگر با شخص خاصی در اکثر پروژه هایشان کار میکنند قطعا ویژگیهایی آن شخص به عنوان یک هنرمند داشته و با دارا بودن آن صفات و ویژگیها هر دو طرف به راحتی در کنار هم کار میکنند که این همکاری میتواند سالهای سال ادامه داشته باشد.
وقتی پیشنهاد طراحی چهره بازیگران «نیوکمپ» به شما داده شده به عنوان گریمور با توجه به شناختتان از بازیگران در انتخابها نظر هم دادید؟
بطور معمول اگر از من مشورت بخواهند بله. ولی عموما مداخلهای در انتخاب بازیگر نمیکنم.
چقدر به اعلام نظر طراح گریم و مشورت گرفتن از کارگردان در انتخاب بازیگر معتقد هستید؟
خیلی زیاد. در اکثر پروژههایی که قرار بر همکاریام است جلسات مکرری در این خصوص با کارگردان یا تهیهکننده دارم که گاهی پیش آمده بازیگری را پیشنهاد دادم که اصلا جز گزینههایشان نبوده و وقتی این پیشنهاد از سمت من به عنوان طراح گریم مطرح شده به این نتیجه رسیدند که بله چه گزینه مناسب و درستی است برای آن نقش و حتی اگر کمی هم اختلاف بوده این نوید را به آنها دادم که نگران نباشید و اگر خودتان موافق هستید مابقی کار را بسپارید به گریم تا من بازیگر را به نقش و کاراکتر نزدیک کنم.
گریمهای نیوکمپ متفاوت و خوب از کار در آمده؛ مثلا درباره شباهت چهره ایمان صفا با اشکان دژاگه فوتبالیست یا دیگر بازیگران چه کردید؟
پیشنهاد دادم و با اقبال روبرو شد. شباهت جالبی بود در مورد فیزیک این کاراکتر با آقای دژاگه. بعد از تست اولیه گریم و مثبت بودن نظرات کم کم فضای داستان و دیالوگها به آن سمت معطوف شد. بازیگران دیگر را هم باید تلاش میکردم با توجه به محتوای مجموعه شیرین و قابل پذیرش باشند برای مخاطب که فکر میکنم این اتفاق افتاده است.
گریم در بازیگری برای رسیدن به یک نقش چقدر حائز اهمیت است؟
بسیار زیاد. چرا که در اکثر اوقات بازیگر بعد از گریم و لباس آن کاراکتر را که حولمحور متن فیلمنامه هست پیدا میکند.
شنیدهام گریم در سینما و سریالهای تلویزیونی اصولی دارد که باید به آن پایبند بود و عموما گریم باید بر اساس شخصیتپردازی انجام شود و احیای هنرپیشه در ارائه نقش است. در طراحی چهره بازیگران نیوکمپ چه اصولی لحاظ شد؟
دقیقا همین طور است. تلویزیون مخاطب خاص خود و با سلیقه ویژه خود دارد، اما مخاطب شبکه خانگی حتی با مخاطب سینما هم متفاوت است، همان مخاطب تلویزیون بروز و آپدیت شده که بعضا دیدهام خیلی هم با دقت و وسواس و حتی هوش حرفهای کار را دنبال میکنند که کارمان را هم سختتر میکند. هر کدام با نظر و سلیقه خاص خود، اما همیشه تلاش کردم که باورپذیری و نزدیکتر بودن کاراکترها برای مخاطب قابل پذیرش باشد و همواره برای حفظش تلاش کردهام.
اوضاع و احوال تلویزیون در چند وقت اخیر به خصوص در بحث تولیدات تلویزیونی (سریال) طوری شده که مردم به رسانه خانگی روی خوش بیشتری نشان دادند. در این میان «نیوکمپ» هم جزو آثاری است که توانسته تا به حال اعتماد مخاطب را جلب کند. به عنوان کسی که در این سالها مدام با منوچهر هادی بودید. چه فاکتورهایی را در موفقیت این سریال موثر میدانید؟
منوچهر هادی ذائقه مخاطب را خوب میشناسد و بلدکار است و همیشه تلاش کرده مخاطب را راضی نگه دارد. از نظر من رسالت هنرمند رضایت مخاطبش است حال اگر شخص یا همکاری از کار من یا هر کس دیگری خوشش نمیآید قطعا نظرش قابل احترام است. نمیشود خارج گود نشست و نظر داد، چون در تولید یک اثر هزاران موضوع پیچیده وجود دارد که نمیشود برای مثبت بودن تک تک آن موضوعات وقت گذاشت باید برای حفظ یک نُرم و استاندارد تلاش کرد که مطمئن هستم تمام آثار منوچهر هادی و حتی خود بنده دارای آن استانداردهاست. «نیوکمپ» تمام چاشنیهای مفرح بودن یک سریال را داراست و قطعا مخاطب عام را راضی نگه خواهد داشت.
به نظر شما نبود توجه به ماجرای گریم در آثار نمایشی تنها یک ملاحظه اقتصادی از سوی تهیه کننده است؟
خیر تنها اینموضوع نیست متاسفانه بارها برایم پیش آمده که تهیهکننده و کارگردان سواد اظهار نظر در مورد گریم را دارا نیستند و حتی قدرت تشخیص گریم استاندارد از گریم معمولی یا بد را هم ندارند و همین موضوع باعث کم شدن کیفیت گریم و توقع از گریمور خواهد شد و در شدت گرفتن راندمان تولید کار نقش اساسیتری خواهد گرفت.
شما در چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی را برای فیلمهای شادروان و برف آخر به خانه بردید آیا این جایزه تاثیری در ادامه روند کاریتان گذاشت؟
قطعا همین طور است و با تلاش و پشتکار همیشگی به سیمرغ رسیدم. حالا وقتش است که از جایزهام دفاع کنم تا به سیمرغها وجوایز دیگر برسم.
در حال حاضر چه کاری در دست دارید؟
مشغول طراحی گریم یک فیلم سینمایی اجتماعی هستم که از ابتدای اردیبهشت در تهران فیلمبرداریاش شروع شده است.