کد خبر: ۸۵۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
در همايش قضات دادگستری استان تهران:

شاهرودی: مقام معظم رهبری بر زندان‌زدايی از قوانين كشور تأكيد دارند

اكثر موارد بازداشت‌ها در كشور لزومی به بازداشت ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئيس قوه قضائيه با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبری بر لزوم زندان‌زدايی از قوانين قضائی كشور، اظهار داشت: «اگر قوانين مجازات و آئين دادرسی اصلاح شود، حبس زدايی و زندان‌زدايی به مقدار زيادی تحقق می‌يابد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آيت‌الله سيد محمود هاشمی شاهرودی رئيس قوه قضائيه پيش از ظهر امروز پنجشنبه در همايش قضات دادگستری استان تهران كه در مجتمع شهيد بهشتی تهران، برگزار شد با اشاره به دستاوردهای نظام قضايی كشور و با بيان اينكه اين دستاوردها با عزت و افتخار قابل ارائه به دنيا است، اظهار داشت: «قطعا اين دستاوردها و پيش‌آوردها در هر محفل علمی و حقوقی و هر اجلاس و كنفرانس داخلی و خارجی اگر اين دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ارائه شود مايه عزت و افتخار است؛ چرا كه سياست‌ها و نهادهای قضايی ايجاد شده امروز در كارنامه نظام قضايی كشور می‌درخشد. درحالی كه در كشورهای پيشرفته در نظام قضايی اين دستاوردها حاصل نشده و اين سياست‌های روشن و شفاف قضائی در اين كشورها ديده نمی‌شود».
 
وی با بيان اينكه بسياری از تشكيلات قضائی ايجاد شده در كشور در دنيا مشابهی ندارد، تصريح كرد: «وقتی در اجلاس‌های بين‌المللی اين دستاوردهای كشور به حقوقدانان و قضات ارشد كشورهای پيشرفته ارائه می‌شود آنان بسيار متعجب شده و درخواست می‌كنند كه اين دستاوردها به آنان نيز منعكس شود».
 
رئيس قوه قضائيه اظهار داشت: «برخی از اين سياست‌ها هنوز در محافل حقوقی بين‌المللی در دنيا در اوايل مطرح شدن است».
 
هاشمی شاهرودی همچنين با اشاره به استفاده دستگاه قضائی از فناوری IT و برنامه جامع CMS، اين دستاورد نظام قضائی كشور را كاری بزرگ توصيف كرد و اظهار داشت: «اين فناوری و دستاورد در پيشرفته‌ترين كشور جهان از نظر استفاده از فناوری‌های IT تا اين حد به كار گرفته نشده است».
 
وی همچنين با اشاره به نرم‌افزار ديگری كه در مجتمع عدالت در تهران به كار گرفته شده است، تصريح كرد: «هنوز استفاده از اين فناوری در كشور عمومی و فراگير نشده است، در حالی كه اين نرم‌افزار فكر و رأی قاضی را دقيق‌تر می‌كند و با استفاده از اين ابزار تحول بسيار كم‌نظير و حتی بی‌نظيری در جهان رخ می‌دهد».
 
وی افزود: «اگر‌ آموزش عمومی اين نرم‌افزار انجام شده و مشكلات اجرايی آن به طور كامل حل شود و در اختيار كل سيستم قضائی كشور قرار گيرد، دقت قاضی بسيار بالا رفته و خطا پائين می‌‌آيد و درصدی از خطاها به طور كامل مرتفع می‌شود».
 
رئيس قوه قضائيه افزود: «اين برنامه آثار و بركات بسيار مهمی هم برای جامعه و هم برای دستگاه قضائی كشور دارد و قاضی را به سمت يک قضاوت صحيح هدايت كرده و از تخلف و كم توجهی و جهل قاضی‌ جلوگيری می‌كند كه اين دستاورد در دنيا بی‌نظير است».
 
شاهرودی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «اين امور به همت مديران ستادی و قضائی كشور انجام شده و اين نوع‌آوری‌ها و دستاوری‌ها، ظرفيت‌ها و دستاوری‌های عظيمی است كه در نظام اسلامی ايجاد شده و برای ساير دستگاه‌‌های كشور و قوای ديگر نظام الگو است كه از فناوری‌های بسيار مفيد و مؤثر IT كه به كارها سرعت و دقت وسيعی می‌بخشد، استفاده كنند».
 
وی با بيان اينكه البته قوای ديگر نظام و بخصوص دولت نيز به دنبال ايجاد دولت الكترونيک بوده و كارهای بسيار ارزشمندی را نيز در اين زمينه انجام داده است، افزود: «وزارت بازرگانی، بانک‌ها، گمركات و غيره سيستم‌های خوبی طراحی كرده‌اند كه انشاءالله به زودی به كار گرفته می‌شود».
 
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينكه استفاده از IT علاوه بر سرعت‌بخشيدن به كارها، فساد و دخالت‌ها و نابسامانی‌ها را نيز از بين می‌برد، اظهار داشت: «بنابر اين استفاده از IT در دستگاه‌های كشور سرويس‌دهی و خدمات دهی به مردم را تسهيل كرده و نظارت را تقويت و همچنين هزينه‌ها را كاهش می‌دهد».
 
شاهرودی ادامه داد: «با استفاده از فن‌آوری اطلاعات ديگر مفسدان به راحتی نمی‌توانند جعل، نفوذ و يا كلاهبرداری كنند. و اگر كل نظام مكانيزه و دولت الكترونيک شود و گمركات و بيمه و بانک و دادگاه‌ها از اين فناوری استفاده كنند تحول بزرگ و اساسی در كشور اتفاق می‌افتد».
 
وی خاطرنشان كرد: «لازمه اجرای تحولات بزرگ اقتصادی از سوی دولت و اجرای اصل 44 و توسعه اقتصادی، اداری و قضايی در كشور نيز همين است». 

رئيس قوه قضائيه يكی از شروط لازم برای بهداشت قضايی نيز مكانيزه شدن امور ذكر كرد و افزود: «مكانيزه كردن امور و استفاده از فنآوری اطلاعات منشاء پيدايش دعواها را كم كرده و ريشه جرايم را از بين می‌برد ضمن اينكه نظارت‌ها را شفاف و دقيق كرده و موجب حمايت از حقوق مالكيت اشخاص و امنيت قضائی و اجرای قانون و امنيت اقتصادی و حفظ حقوق شهروندی می‌شود».
 
شاهرودی با بيان اينكه در ابتدای مطرح شدن مسئله استفاده از فناوری اطلاعات در دستگاه قضايی در ابتدای ورود بنده به اين دستگاه خيلی‌ها اين امر را مهم نمی‌دانستند و برخی نيز آن را غيرقابل اجرا و غيرقابل ممكن می‌پنداشتند، اظهار داشت: «شايد در اين مورد 10 جلسه با مديران ارشد و عالی قضايی و سازمان‌های وابسته و كسانی كه در حوزه فناوری اطلاعات دارای دانش هستند، تشكيل داديم».
 
وی افزود: «برای پياده‌سازی اين طرح‌ها از 110 بازديد و نقش استفاده از فناوری اطلاعات را در تحقق امنيت مشاهده كرديم اما آن موقع خيلی‌ها اين طرح‌ها را در دستگاه‌ قضايی يک آرزو و ايده بسيار رويايی می‌دانستند كه حداقل به اين زودی‌ها قابل اجرا نيست».
 
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه اما بحمدلله فوايد اين سيستم مكانيزه در امر مديريت كاملا مشخص شده است، افزود: «با سيستم مكانيزه در دستگاه قضائی ضمن بالا رفتن توانمندی‌های قضات، هرگونه دخالت و اعمال نظرات نيز كاهش می‌يابد». 

شاهرودی ادامه داد: «استفاده از اين تكنولوژی‌ها و اثرات آن همان مبنايی است كه در اسلام در همه مديريت‌ها و همه بخش‌های حاكميت اسلامی به عنوان يک اصل مديريت مورد تأكيد قرار داده شده است، كه آن همان شفافيت و پاسخگو بودن است». 

وی در ادامه تأكيد كرد: «هرچه در اين بخش‌ها توسعه بيشتری پيدا كنيم، به نفع جامعه و نظام است و در رسيدن به اهداف دولت و نظام اسلامی كمک فراوانی می‌كند». 

رئيس قوه قضائيه در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به شعار اين همايش مبنی بر عدالت و توسعه قضائی و با بيان اينكه عدالت تنها در هنگام صدور حكم معنی پيدا پيدا نمی‌كند، افزود: «عدالت بايد در اجرای حكم، در مرحله دادرسی و باقی مراحل نيز بايد مورد توجه قرار گيرد».
 
شاهرودی با تأكيد بر اينكه هر جا خلاف حق انجام شود، يک ظلم و بی‌عدالتی صورت گرفته است، تصريح كرد: «قضات بايد اهداف بلند و مقاصد عالی را كه همان عدالت، امنيت، دقت، شفافيت، سرعت و حفظ حقوق و كرامت انسان‌ها است را دنبال كرده و اين امور را مغز و باقی امور را پوسته بدانند». 

وی با تأكيد بر اينكه قضات نبايد در دايره مجموعه‌ای از قوانين و تبصره‌ها و مواد گم شوند، اظهار داشت: «نبايد با وجود اينكه می‌دانيم در جايی ظلم می‌كنيم، بگوئيم كه اين قانون است و بايد اجرا شود بلكه قاضی بايد عدالت و حفظ حقوق و كرامت انسان‌ها را اصل قرار دهد و اگر هم قانون در بخشی مشكل دارد و در عمل موجب ظلم می‌شود، برای اصلاح آن اقدام كند». 

رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه قوانينی كه در مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب می‌شود، وحی منزل نيست، تصريح كرد: «اگر يک قانونی مشكل دارد، نبايد به خاطر آن اصل عدالت زير سوال برود بلكه بايد قضات راهی پيدا كنند كه آن قانون اصلاح شود و يا از مسئول و قاضی بالاتر از خود در اين زمينه كمک بگيرند چه آنكه بسياری از اصلاحات در قوانين نتيجه مشاهدات صورت گرفته در اجرای آن قانون است چرا كه در اجرای يک قانون مشخص می‌شود كه آن قانون چقدر مفيد و چقدر مضر است». 

شاهرودی در ادامه با بيان اينكه وظيفه اصلی دستگاه قضائی و روح و مغز آن، اجرای حقوق عامه و گسترش عدالت در جامعه است، اظهار داشت: «شايسته نيست كه در يک نظام اسلامی كه بركات بسياری برای مردم داشته و خدمات عظيمی انجام داده است، اختلافات و دعاوی و مراجعه فراوان به دادگاه‌ها را شاهد باشيم، در حالی كه در بسياری از كشورهای ديگر دادگاه‌ها و دادسراها خلوت است». 

وی خاطرنشان كرد: «قاضی بايد فكر كند و ببيند. چرا اينقدر دعاوی و مراجعه به دادگاه‌ها در كشور زياد است و برای آن راهكاری بينديشد».
 
رئيس قوه قضائيه با اشاره به تشكيل شوراهای حل اختلاف، اين 
شوراها را دارای بركات زياد ذكر كرد و ادامه داد: «پيش‌بينی می‌كرديم كه پس از تشكيل اين شوراها، پرونده‌های دادگاه‌ها كه حدود 3-4 ميليون پرونده بود، كاهش يابد و حدود 1 ميليون پرونده در دادگاه‌ها داشته باشيم اما مشاهده كرديم كه حجم پرونده‌‌ها كاهش نيافت و با وجود اينكه بسياری از پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف بررسی می‌شد، حجم پرونده‌ها در دادگاه‌ها نيز تفاوت چندانی نكرد». 

شاهرودی در ادامه سخنان خود با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبری بر لزوم زندان‌زدايی از قوانين قضائی كشور، اظهار داشت: «هنگامی كه در برخی زمان‌ها تعدادی از محكومان را برای عفو به مقام معظم رهبری معرفی می‌كنيم ايشان عنايت كرده و با عفو محكومان موافقت می‌كنند اما می‌پرسند كه چرا در قوانين كشور اينقدر بايد حكم زندان وجود داشته باشد كه ما عفو بدهيم»؟ 

وی همچنين فلسفه حكم زندان را جلوگيری از فرار متهم ذكر كرد و گفت: «اكثر موارد بازداشت‌ها در كشور در حالی اتفاق می‌افتاد كه لزومی به بازداشت ندارد». 

رئيس قوه قضائيه با اشاره به لزوم اصلاح قانون مجازات و آئين‌ دادرسی، گفت: «اگر اين قوانين اصلاح شود، حبس‌زدايی كه از تأكيدات مقام معظم رهبری است، به مقدار زيادی تحقق می‌يابد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین