اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به فعالیتهای انتخاباتی حزب موتلفه در سال جاری گفت: در حال حاضر ما به عنوان موتلفه هم در شورای ائتلاف هستیم و هم در شورای وحدت. این طور بگویم که ما با همه بچههای انقلاب هستیم و این دو گروه هم هر دو از بچههای انقلاب هستند.
وی با اشاره به اجرای قانون جدید انتخابات مجلس به خبرگزاری فارس گفت: شورای نگهبان اکنون فرصت کافی برای احراز صلاحیتها را دارد تا عناصری که واجد شرایط نمایندگی ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی ولایی را دارند در خدمت آراء مردم قرار گیرند.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: فرصت و زمانی که مجلسیها برای بررسی صلاحیتها ایجاد کردند اقدام بسیار مثبتی بود. با این فرصت زمانی، گروهها و تشکلهای سیاسی نیز فرصت لازم را برای معرفی و همراهی با یکدیگر، در یک رقابت سالم و سازنده دارند. در حال حاضر آن وحدتی که از آن به عنوان وحدت نیروها یاد میشود، انجام نمیشود، ولی نزدیک انتخابات وحدت در فهرست صورت خواهد گرفت و ما هم کمک میکنیم همه نیروهای انقلاب به یک فهرست واحد برسند و برسیم.
بادامچیان در ادامه گفت: در حال حاضر موتلفه لیست انتخاباتی خود را در کل کشور آماده کرده است، ما در شبکه حزبی مان در سراسر کشور و تمام استانهای مان با یک فهرست ۴۰۰ نفره وارد مرحله پیش ثبت نام انتخابات شده ایم. این ۴۰۰ نفر به سه بخش تقسیم میشوند، از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر از افراد تشکیلاتی حزب موتلفه را شکل میدهند و گروه دیگر را افراد شاخصی که در مناطق مختلف موقعیت سیاسی و اجتماعی مناسبی را دارند و مورد تایید ما هستند قرار دارند و گروه سوم پیش ثبت نامیهای ما را بخشی از نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار شکل میدهند.
وی در پایان با اشاره به وحدت نهایی نیروهای انقلاب گفت: در زمان نزدیک به انتخابات، سعی میکنیم با گروههای دیگر سیاسی یکی شویم و به یک فهرست واحد برسیم به هر حال این تکلیف الهی است که افراد به نفع کسانی از خودشان بهتر هستند و اصلح هستند کنار بروند.
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی همچنین با حضور در برنامه صف اول دوشنبه ۱۶ مرداد شبکه خبر به پرسشها درباره نقش و جایگاه احزاب و گروههای سیاسی در انتخابات پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: الزامات اینکه صدا و سیما بی طرفانه ورود کند در انتخابات و همین طور فضای رقابتی را برای گروههای مختلف سیاسی با سلایق مختلف فراهم کند، از نظر شما چه است؟
بادامچیان: همین که برادرمان آقای دکتر جبلی فرمودند، طرفداری نکند از این و آن. بعضی وقتها هم مقداری زرنگی میکنند بعضیها که مثلاً بخواهند از موقعیتی که مربوط به نظام است استفاده کنند عناصر خودشان را جا بیندازند. اینها را ملت میفهمد، ملت ایران خیلی هوشمند و دقیق است و الزامات آن همینها است که با نهایت بی طرفی دیدگاه ها، افکار، نگرشها و مواضع گروههای گوناگون را برای ملت شرح بدهد تا ملت با آگاهی بیشتر و در انتخاب آزاد و آگاهانه خودش بتواند ان شاالله مجلس گام دوم را، مجلس تکامل انقلاب اسلامی، رفع مشکلات تجاری که هنوز است و پیشرفت و توسعه و ایجاد جامعه نمونه اسلامی که یک جامعه شاد و زیبا و پر از سعادت و خوشبختی است کمک کند مردم این کار را انجام بدهند که تا ان شاءالله بتوانیم به آن تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم.
سؤال: الزامات اینکه صدا و سیما بتواند امکاناتش را به صورت برابر در اختیار نامزدهای انتخابات مجلس قرار دهد چه است؟ البته روشن است که امکانات صدا و سیما فقط شبکههای تلویزیونی و رادیویی نیست گرچه شبکههای رادیویی، تلویزیونی استانی هم داریم، چون معمولاً درباره انتخابات مجلس گفته میشود که نامزدها تعدد دارند و این اجازه نمیدهد که صدا و سیما مثلاً این فضایی که شبیه آن چیزی که در انتخابات ریاست جمهوری در اختیار نامزدها قرار میدهد، این را در اختیار نامزدهای مجلس قرار دهد. سکوهای مجازی دارد صدا و سیما و امکانات دیگر. این الزامات چه است؟
بادامچیان: این دوره از انتخابات ما تکثر داریم. یعنی کثرت حضور خیلی زیاد است و علت آن هم این است که گروههای گوناگون علاقمند هستند که در مجلس گام دوم حضور داشته باشند. تحریم هم نمیشود یعنی بعضیها فکر میکردند که بعضی از گروهها به اصطلاح و بعضی هایشان هم عنوانهای گوناگونی مثل اصلاح طلبان دارند، اینها میآیند انتخابات را تحریم میکنند چنین کاری در این دوره انجام نمیشود علت آن هم روشن است، انتخابات جایی است که با انتخاب مردم افراد در موقعیتهای حکومتی قرار میگیرند و اگر کسی تحریم کند و نیاید خودش را محروم کرده است یعنی خودکشی سیاسی کرده است به عبارتی؛ بنابراین اینکه حضور پیدا کنند بله حضور پیدا میکنند و تکثر است. حالا اینکه در این تکثر و تعدد نامزدها که حضرتعالی فرمودید، چگونه میشود امکانات برابر داد، کار هنرمندانهای میخواهد آن هم از هنرمندهای صدا و سیما برمی آید بعد از چهل و چند سال تجربه خیلی از آنها میدانید که برای گرفتن روز ۲۲ بهمن در اقامتگاه امام من در محضر شهید محلاتی و دوستان گفتم شهید محلاتی و بیایند بالا برای گرفتن صدا و سیما که شروع کردن برنامه و بعد هم از آنجا دیگر تقریباً کار ما با صدا و سیما آن سالهای اول انقلاب خیلی زیاد بود به تدریج کم شد. علت آن هم روشن است خود بچهها آمدند و مشغول شدند بهتر هم دارند انجام میدهند. به نظر من مشکلی شما ندارید تقسیم میکنید، اما قطعاً همین اعتراض را خواهید داشت حوصله کنید خیلی بحث نکنید آن کاری را که وظیفه تان است را انجام دهید.
سؤال: چرا به نظر شما رهبر انقلاب این قدر بر مشارکت تأکید دارند؟
بادامچیان: برای اینکه اصلاً نظام جمهوری اسلامی، نظام تمام مردمی است. از آغاز انقلاب اسلامی ما در سال ۱۳۴۱ که خداوند توفیق داد در محضر امام بودیم، امام انقلاب را با گروههای سیاسی و اینها شروع نکرد، با مردم شروع کرد. خطابش خطاب عام بود برای حفظ اسلام در برابر توطئه براندازی اسلام به نام اصلاحات، سازش و اینها و رفراندوم قلابی که داشت. این مسائل امام با مردم صحبت کرد و اصلاً همه کار را به پای مردم گذاشت و در همان آغاز هم که ما در محضر ایشان بودیم، نظرشان این بود که مردم باید این کار را دنبال کنند. در همان سال ۴۱ یکی از دوستان ما شروع کرد جلوی امام که ما باید مردم را چه کار کنیم، او با یک نگاه عتاب آلودی فرمودند من و شما چکاره ایم، ما وظیفه داریم به مردم آگاهی دهیم مردم وقتی آگاه شدند خودشان میدادند چگونه عمل کنند این برای سال ۱۳۴۱ یعنی ۶۱ سال پیش امام است این را هم که میگویم عین عبارت امام است. بعد به ما فرمودند که شما هر کاری میخواهید بکنید سه محور را توجه کنید، اول ایمانی اش کنید، دوم مردمی اش کنید و سوم با برنامه کار کنید، ولی بدانید که دنیا امورش تدریجی است به تدریج پیش میروید؛ بنابراین نگاه امام نگاه تمام مردمی بود، انقلاب اسلامی انقلاب تمام مردمی بود. من که میگویم تمام مردمی، چون از همان سالهایی که همه این صحنههای گوناگون انقلاب، از زندان و بیرون زندان و گروهها و همه اینها شاهد قضایا بوده ام، میبینم که امام چگونه انقلاب را مردمی پیش برد. در سال ۵۶د، ۵۷ هم شما ملاحظه میکنید که حرکت میلیونی مردم در همه خیابانها و سراسر کشور موجب شد که امریکا و انگلیس و فرانسه و همه کشورهای غربی، با حمایت همه جانبه از رژیم شاه، وجود ژنرال کاستر و مستشاران نظامی امریکا در امریکا و وجود ژنرال هایزر با اختیارات محض در کشتار مردمی ما شکست خورد و رژیم چند هزارساله شاهنشاهی فرو ریخت و به جای آن نظام جمهوری اسلامی پیش آمد و حتی امام که به ایران آمد در کمیته استقبال از امام میبینید که استقبال، استقبال مردمی است، استقبالهای دولتی و این چیزها و این قضایا نیست.
بعد از پیروزی انقلاب هم امام نظام جمهوری اسلامی را مردمی پیش بردند، از انتخاباتهایی که بالای ۴۰ و خوردهای درصد ما انتخابات داشتیم برای خود نظام و برای دیگران. خیلیها به امام میگفتند نیازی به این همه انتخابات نیست. امام معتقد بود که باید در همه امور مردمی انجام شود. پس بنابراین مسئله نظام و انقلاب ما اصلاً پایه و اساس آن و همه چیز آن تمام مردمی است. حالا جالب است که فرهنگ ایران حتی از چند هزار سال قبل، آن هم فرهنگ مردمی است، خیلیها میگویند که دموکراسی از یونان آمده است، من کتابی که اخیراً دارند منتشر میکنند و تمدن یونان، جالب است که چنین چیزی نیست قبل از اینکه یونان شکلی بگیرد آقای هرودوت یونانی در کتاب خودش مینویسد که گروه داریوش دور هم جمع شده اند روز پنجم بعد از سرنگونی گئومات غاصب و در آنجا بحث کردند در نوع حکومت، نام میبرد هرودوت، میگوید آقای هوتانه گفت بیایید حکومت را به جای اینکه به پادشاه بدهیم به مردم بدهیم. یک شعار زیبا را نقل میکند از او که هنوز هم بلندترین شعار است اگر آدم بررسی کند، مثل گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک. میگوید، زیرا همه چیز از آن مردم و برای مردم است.
دو هزار و پانصد سال پیش این بحث را کرده است. جالب است که گروه داریوش هشت نفره شان با این امر مخالفت ندارند، اما آقای مگابیزو میگوید که همه مردم که نمیتوانند حکومت کنند، بهتر است که ما برویم نخبگان را از سراسر کشور دعوت کنیم، نخبگان در انتخاباتی آزاد با حمایت مردم آن فرد مطلوب را برای اداره کل سر کار بیاورند و خودشان اداره کنند و آقای داریوش میگوید بله این کار بسیار خوبی است و همین هم رأی میآورد و جالب است که با رأی اکثریت هم رأی میآورد. حساب کنید دو هزار و پانصد سال پیش ما بحث حکومت مردمی، بحث حکومت نخبگان را داریم و حالا در نظام جمهوری اسلامی، حکومت ما تمام مردمی است، چرا، ولی امر که در رأس نظام جمهوری اسلامی ولایی است در انتخابات دو مرحلهای مردمی انجام میشود، چون این امر تخصصی است، ولی فیقه، شناخت ولایت و فقه و عدالت و همه اینها را میخواهد. مردم میآیند خبرگان شان را انتخاب میکنند که امسال هم باز انتخابات خبرگان را در اسفندماه داریم و بسیار انتخابات مهمی است بخاطر اینکه دشمنان برای نفوذ در این انتخابات که، ولی امر را انتخاب میکند و نظارت بر او دارد، طراحی دارند میکنند که اگر بتوانند نفوذی بفرستند یا حداقل آدمهای مزاحم بفرستند. حالا به چه دلیل، آن را الان من وارد آن نمیشوم، ولی طراحی جدی است و به همین علت انتخابات مجلس خبرگان ما در امسال هم انتخابات بسیار مهم و سرنوشت سازی است که در این انتخابات خبرگان مردم خبرگان را انتخاب میکنند، خبرگان با رأی آزاد و اکثریت، ولی فقیه را انتخاب میکنند. همینطور که مقام معظم رهبری را بعد از رحلت امام (ره) انتخاب کردند؛ بنابراین این بخش بالا مردمی است کاملاً، بخش پایین در ریاست جمهوری، در مجلس، در شوراها، همه چیز مردمی است یعنی تمام یک مرحلهای مردمی است. آن دومرحله است این یک مرحلهای مردمی است بنابراین مردم میآیند در انتخابات رأی میدهند هر کسی را رأی دادند آن است. حالا یک دروغهایی برای ما میسازند که مینویسند فلانی، میخوانند فلانی، بعد دیدند نه خیر نوشتن که نوشتن همان شده است و هیچ بحثی در آن نیست؛ بنابراین انتخابات ما یک انتخابات مردمی و تمام مردمی است.
اگر ایران این نظر را دارد فرهنگ ما و تمدن بزرگ ایران این بحث را دارد، اسلام بحث کاملتر آن را دارد. چون اسلام تمام مردمیتر از همه چیز است. خدا برای کیه، خدای همه مردم است، بنابراین یعنی همه میلیاردهای آدمهای دنیا، میخواهد بت پرست و ... همه برای چه کسی هستند، خدا الله اینها است. اسلام للناس، قرآن برای کیه، انزله لناس، پیغمبر برای کیه، ارسلناه الناس دیگر، کعبه قبله ما است ورود غیر مسلم در آن اشکال دارد، در حقیقت یک مسلمان باید نگاهش به جهان نگاه هشت و نیم میلیاد نفر باشد؛ و جالب است که از پیغمبر پرسیده اند دوست داشتنیترین مردم نزد خدا چه کسی است، فرمودند آن کسی که بیش از هم برای این هشت و نیم میلیارد مردم نفع اش میرسد آن محبوبترین نزد خدای همین مردم است. اسلامی وقتی که چنین چیزی دارد به همین ارسال رسول هم اجباری نیست، اکراهی نیست، بلکه انتخابی است. خدا میگوید انا هدیناه سبیل ما شاکراً و انا کفورا، ولی میخواهد که همه در این مردمی و تمام مردمی باشند؛ بنابراین اسلام، فرهنگ ایران و ایرانی، مسئله عقل، مسئله علم، مسئله دانش، مسائل حقوقی، همه چیز میگوید یک جامعه متعلق به مردم آن جامعه است. یعنی ایران برای ۸۶میلیون مردم است و آن گاه اگر بخواهد این جامعه اداره شود، بهترین روش برای مدیریت و اداره این جامعه، مبنای مردمی است و مردم سالاری است که اسم آن را دموکراسی بگذاریم یا مردم سالاری بگذاریم. منتها کدام مردم سالاری، یک پسوند قشنگ دارد، مردم سالاری ارزشی، این ارزش را هم به این علت میگویم، چون ما میگوییم مردم سالاری اسلامی، مردم سالاری دینی درست است، اما ارزشی به این علت میگویم برای کلان جهان که در جهان یک ارزشهای الهی داریم توسط انبیاء است که ارزشهای خدایی است، یک ارزشهای انسانی است، بعضی از انسانها هستند که اصلاً خداپرست نیستند، اما آدم میبیند چه انسان باصفای خوبی است اهل کار خوب است، اهل خدمت است، دروغ به فلک نمیزند، خداپرست نیست، ولی این ارزشهای انسانی را قبول دارد. کدام مردم سالاری، مردم سالاری هوس ناکی، مردم سالاری که جمع شوند با هم همجنس گرایی را رسمیت ببخشند یا گناه و فساد را ترویج دهند، نه، مردم سالاری ارزشی؛ بنابراین در دنیا بهترین و مطلوبترین حکومت، نظام مردم سالاری ارزشی است که ما در ایران نظام جمهوری اسلامی ولایی داریم. همه در ارزش است، حکومتش، کارش، انقلابش و بقیه اش همه چیز آن در این مردم سالاری است. حالا این مردم سالاری چگونه انجام میشود و به انتخاب چه کسی، دیگران میآیند و برای آدم تهیه میکنند، نه مردم سالاری با انتخاب خود مردم. یعنی یک انتخاب آزاد تمام مردمی. به همین علت آن چیزی که، ولی امر ما میخواهد، آن چیزی که امام میخواست، آن چیزی که عقل میخواهد، آن چیزی که علم میخواهد، آن چیزی که تجربه میخواهد، آن چیزی که خدا هم میخواهد، هر آن چیزی که هر انسان ارزش گرایی میخواهد، این است که این انتخابات آزاد و مردمی و ارزشی باشد؛ بنابراین اصرار همه دوستان همین است که آقا هم که میفرمایند که بیایید و شرکت کنید میگویند ضدارزشها مثل استکبار باطل گرایان عالم دل شان نمیخواهد هیچ مملکتی انتخابات آزاد آگاه مردمی داشته باشد میخواهد خواست استعمار در آنجا حاکم شود و لذا اگر مثلاً در الجزایر انتخابات مردمی میشود، بعد فرانسه میآید در آنجا آن انتخابات را باطل میکند توسط عناصر دیکتاتور خودش و لذا از نظر ما دیکتاتوری و استبداد و اینها چیز خوبی نیست.
سؤال: رهبری از گروههایی صحبت کرده بودند که مخالف مشارکت بالای مردم در انتخابات هستند به نظر شما چه گروههایی هستند که مشارکت بالا را نمیخواهند؟
بادامچیان: هر گروهی که از حضور گسترده مردم نگران است و مردمی نیست. ممکن است ادعای مردمی کند، چون ببینید هر کس در انتخاباتها میآید همه ادعای مردمی، خدمت برای مردم میگوید برای مردم، اما ته جیبش را میخواهد پر کند، درست است، امریکا هم میگوید دموکراسی، راست میگوید از همه دیکتاتورها در دنیا حمایت میکند، بمب سر مردم میریزد، مردم ویتنام را با بمب، الان آمده است بمب خوشهای دارد میدهد برای اینکه مقاصدش را در اوکراین به کار ببرد. ببینید اینها که ادعایشان زیاد است. به ادعا نمیشود توجه کرد باید دید کدام گروه از مردمی بودن نگران است، حالا در این موقعیت بعضیها برای اینکه خودشان رأی بیاورند، میگویند بهتر است اگر مردم ما را قبول ندارند، بهتر است که شرکت نکنند و فقط آنهایی شرکت کنند که ما را قبول دارند. حالا این را گاهی اوقات روی ساده باوری میگوید یا اینکه نه روی انگیزه اینکه خود به قدرت برسد. ما به اینها چکار داریم در دنیا همه جور است در بین مردم هم همه جور آدم است، آدم خوب، ارزشی، آدم بد، آدم ضد ارزشی، آدم دزد، آدم پاک، آدم سلامت، آدم علاقمند به حضور مردم، آدم گذشت کار، آدم شجاع، آدم ترسو، همه جور است دیگر، ما چرا برخورد کنیم با آنها، اینکه مقام معظم رهبری تذکر میدهند برای اینکه ملت توجه کنند و اگر کسی ساده اندیشی میکند ساده اندیشی نکند. برکت در حضور عظیم و تمام مردمی است.
انتخاباتی مؤثر و مفید است که مردم رأی بدهند. مردم هر کسی را انتخاب کردند خودشان با او همراهی میکنند اگر هم دیدند که به درد نخورد چه کارش میکنند، بیچاره اش میکنند. بنی صدر چه شد، بنی صدر با رأی صد در صد به قول خودش، آمد من در تمام آن جریانات حضور داشته ام و میدانستم چه خبر است بعد ایشان آمده است با رأی صد در صد. امام قبل از روز انتخابات یک پیام داد، فرمودند که بروید همه در انتخابات شرکت کنید و رأی بدهید و به آن کس که فکر میکنید بیشتر از همه رأی میآورد به او رأی بدهید. یعنی امام دعوت کرد اگر ملت شما بنی صدر را بیشتر قبول دارید، بروید و به او رأی بدهید. خیلی جالب است این عبارت که میفرمایند. خدا رحمت کند شهید حسن اجاره دار آمد ضبط صوت همراه اش بود، آمد بالا در حزب جمهوری اسلامی دفتر من، گفت آقای بادامچی پیام امام را شنیده اید برای انتخابات، گفتم نه، گفت من الان میگذارم، گذاشت، داشت گریه هم میکرد، گفتم چرا گریه میکنی، گفت من باید بروم به بنی صدر رأی بدهم، گفتم به هر کسی که بهشتی به او رأی داد رأی بده برای اینکه آن موقع من دبیر اجرایی حزب جمهوری اسلامی بودم. گفتم آقای بهشتی که از من و تو بیشتر به امام نزدیک است من فکر نمیکنم امام خودش به بنی صدر رأی بدهد تو به هر کسی بهشتی رأی داد رأی بده. ببینید امام این را فرمود منتها بعد از آن یک عبارت گفت، فرمودند اگر رئیس جمهور خلاف کند، ملت او را به جهنم خواهند فرستاد. یعنی حواست جمع باشد انتخاب کردن سرجایش، اگر انتخاب کردی ولش نکن. ببینید همان مسیر را دارد میرود یا خلاف میرود، اگر خلاف رفت حالا به جهنم فرانسه بفرستش؛ و فرار کرد از دست مردم. امام حتی آقای بنی صدر را مردمی علاج کرد در هرجای دنیا این رقابت بین قدرت مدارها و حتی خدمت محورها کشته و اینها دارد. بنی صدر از ایران رفت، آیا یک نفر درگیری و چیزی شد، امام فرمانده کل قوا را هم به او داد. به ملت او را شناساند وقتی ملت چهره بنی صدر را شناخت و فهمید که بنی صدر یک روشن فکر آزاداندیش نیست، یک ژانرال پینوشه امریکایی است که آن دیکتاتوری و ذات خبیثش را روز نهم اسفندماه در دانشگاه نشان داد، ملت برگشت گفت سپهسالار پینوشه ایران شیلی نمیشه. چرا، چون امام با مردمی حرکت را انجام دادند. الان هم اگر انتخابات، من الان خیلی جالب است بعضی وقتها میبینم مردم میگویند که مشکل است، فلان است، تورم است، چه است، دولت چرا فلان کار را نمیکند، آقا ببخشید تمام دولتهای این دوازده تای تا الان دولت سیزدهم، انتخاب چه کسی است، انتخاب مردم است دیگر، درست است، تمام این دوازده دوره مجلس ما همه با انتخاب چه کسی است، با مردم است، مردم انتخاب کردند همه هم در آن بوده اند.
این مجلسها و این دولتها هم کار کرده اند. اینهایی که بگویند مطلق سفید و سیاه کنیم، غلط است، اگر ایران امروز به این اقتدار رسیده است که در دنیا امریکا در مقابل اش هیچ غلطی نمیتواند کند، البته این سالها هم غلطی نتوانست بکند، اگر این اقتدار، این قدرت، این دانش، این علم، این فضا، این ماهواره، این حضور، این بیچاره کردن رژیم غاصب اسرائیل، این نجات ملت یمن، این وادار کردن بعضیها به مذاکره با ایران آمده اند و این قضایا و رساندن اقتصاد ما به جایی که به رغم همه این مشکلات، برابر شده است صادرات غیرنفتی و واردات ما، یعنی ۵۰ میلیارد دلار، در حالی که سال ۵۷، ۴۷۷ میلیون دلار صادرات نفتی ما بوده است، ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار واردات ما بوده است. یعنی اگر شما میخواستید کشور را اداره کنید هیچ چارهای جز فروش نفت و خریداران نفت هم چه کسانی بودند، بحمدالله بعد از این مدت در زیربناهایی که ساخته شده است امروز ما در برجام هم رسیده ایم به اینجا که نیاز دیگر به فروش نفت نداریم تحریمها و اینها را هم اگر قرار بود این برابری صادرات غیرنفتی، حالا ۲۰۰ میلیارد دلار ما هم بلوکه کرده اند در غرب ایران دارای یک ذخیره اینجوری است و مجبور هم هستند که بدهند و هیچ چارهای هم ندارند و یک دولت قوی دارد الان میرود شکایت کند بگوید این کره جنوبی بیا و پول ما را بده. بالاخره به این سادگی هم نمیدهند.
اگر به این اقتدار رسیده است همه اینها این کار را کرده اند. حالا هم ملت بزرگ ملت عزیز اگر میخواهید از مشکلات نجات بیابی در انتخابات مجلس برو نمایندگانی را انتخاب کن که مشکل شکن باشند. انتخاب دست خودت است برو رأی بده اگر ملت دوباره رفت به این گروه باند قدرت رأی داد آدمهایی که آدمهای خوبی ممکن است باشند یا اینکه نه سلیقه شان این است که ما باید حاکم باشیم، این دو قسمت هستند یک قسمت حق میدانند خودشان را که سر کار باشند یک قسمت هم میگویند ما برای مقام و ریاست آمده ایم که رئیس خودمان باشیم بعد هم که میآیند سر کار باند خودشان را میچینند. میفهمد که طرف آن لیاقت و کارآمدی برای این کار ندارد، چون باند خودش را میآورد این را نگذارد، درست است، نرو دنبال اینها نرو دنبال فهرستهایی که اینجوری باشند، برو دنبال آدمهایی که قوی باشند، پاک باشند، سالم باشند، مقتدر باشند، شجاع باشند، ترسو نباشند، فکر این نباشند که دفعه بعد رأی بیاورند یا نیاورند، بخاطر رأی آوردن بعدی از ارزش هایشان بگذرند، نه، اگر دید یک وزیر لایق نیست، با شجاعت استیضاح اش کند و بگذارد او را کنار. اینکه آقا اینکه یک وزیر را استیضاح میکند، بعد دوباره رأی میدهد بعد دوباره .. این غلط است این را دیگر رأی نده، بگذار کنار، قرص، یک آدمهای محکم قوی بیایند بعد بگوید شما چرا مثلاً، بگو آقا نمایندهای را بفرست که هر کار میکند برای ملت شفاف بگوید، آقا شاسی بلند لازم بوده است بگیری، در استان کوهستانی بوده باید نمیشود باشیم، بیا شفاف بگو من شاسی بلند گرفته ام، اگر قرار نیست بگیری، به این نماینده شاسی بلند بگیر دیگر رأی ندید. اگر این نماینده محافظه کار است، به او رأی ندید، اگر این نماینده برو از بین اینها بگرد، راه آن هم آسان است، سابقه این آدم چه جور است، پاکی اش، سلامتش، مقتدر بودنش، کارآمدی اش، بیخودی اهل دعوا و جنجال بعضیها میبینید همه اش دعوا میکنند، آقا به این آدمهای جنجالی رأی نده، برو به یک آدمی رأی بده که وقتش را صرف این درگیریها نکند.
اگر این نمایندهها را انتخاب کردید که انتخاب هم دست خودت است یک مجلس مقتدر، قوی و شجاعی که به جای دعوای با دولت یا برخورد با دولت یا نرمش بلاجهت با دولت و با وزراء و با اینها، یک مجلس مقتدری است که همراه با یک دولت قوی کار میکند دولت هم حساب میکند که اینها حرف ملت را میزنند. آخر نماینده ملت اگر رفت سازش کرد، به نمایندههایی که به نامزدهایی که یکی از مشکلات بزرگ این انتخابات مسئله پول خرج کنها است. نماینده میآید میلیاردی دارد خرج میکند، شام میدهد، غذا میدهد، پول میدهد، بعضیها هم پول میخرند، طرف هم رأی اش را میفروشد. به این رأی نده اینکه نماینده ملت نیست، این آمده است دارد پول خرج میکند میلیاردی، چون حقوق نماینده مجلس که کفایت از این پولها نمیدهد هرچقدر هم که گران بگیرند عیبی ندارد. اصلاً به نمایندهای که حقوق زیاد میگیرد رأی نده. این آقای نماینده رفته است آنجا به جای اینکه یادتان است دختر یکی شان آمد گفت چیه مگه بابام حقوق نجومی گرفته است، به نمایندهای که به حقوق نجومی اعتراض ندارد، رأی نده، اگر خودش حقوق زیاد بگیرد به او رأی نده. خب مثل حاج سعید عماری رأی بده، حاج سعید عماری آمد در مجلس پول نمایندگی اش را همه داد در راه خدا، با بچه هایش هم اداره اش کردند، تک چکهای نمایندگی اش هم دست من است دور انداخت و من برداشتم و نگه داشتم، همه را در راه خدا داد برای خودش برنداشته است به این آدم رأی بدهید. نه به یک آدمی که نیامده در مجلس میخواهد دو میلیارد تومان سه میلیارد تومان خرج کرده است حالا میآید در مجلس میخواهد چه کار کند، زد و بند کند بعد این پول این ۳ میلیارد را که به دست میآورد ۷ میلیارد هم بیاورد ۱۰ میلیارد گیرش بیاید. اگر تو به این رأی دادی تو مقصر هستی، خودت این کار را کرده ای. گفت طرف که خودم کردم که لعنت بر خودم باد. خب پول نگیرد. به طرف داشت از همین خریدها گفت آقا ما گرفتار هستیم آقای بادامچیان ما پول داریم میدهیم، پول خوبی هم دارد میدهد، اما این پول را نمیشود نگیریم، گفتم ببین این پول را بگیرید گناه است. اگر میگویی هر چه دلت میخواهد بگویی از این چیزها به ضرورت داری میگیری گناه اول را کردی، گناه دوم را که بالاتر است را نکن. گفتم خب رأی به او نده. گفت آخه من پول ازش گرفتم، گفتم خب پول حرام گرفتهای برو پول را گرفتهای رأی خودت را درست بده شاید خدا ببخشد تو را؛ بنابراین اگر مجلس آینده میخواهد یک مجلس تمام مردمی، پاک، سالم، قوی و مرتبی باشد، ملت باید به نمایندگانی رأی بدهد با دقت، با تحقیق، که آدمهای پاک و ساده و خوب باشد.
سؤال: درباره نخبگان هم بگویید مجلسی که قرار است نخبگان در آن بیشتر باشند چه تأثیری دارد در اداره کشور؟
بادامچیان: مجلسی که شما میفرمایید نخبگان، همه مجلسها در هیچ جای دنیا نخبگان نمیشود. چرا نمیشود، برای اینکه نماینده مجلس غیر از وزیر است، غیر از دانشگاه است که نخبه انتخاب کنید. نماینده مجلس کسی است که مردم او را انتخاب میکنند. حالا نماینده داشته ایم در این دوره ها، چون من از تمام این انتخاباتها از انتخابات اول در حزب جمهوری اسلامی، نماینده حزب این انتخابات تا ائتلاف بزرگ و بعد هم در مؤتلفه اسلامی و الان هم باز مسئول انتخابات هستم، یعنی ما در مؤتلفه اسلامی در معاونت سیاسی مدیریت دائم انتخاباتی داریم الان هم شورای انتخاباتی داریم شورای انتخابات مان را هم راه انداخته ایم در استانها هم به همه دبیران مان در ۳۱ استان گفته ایم آدمهای معتبر را چه حزبی و چه غیرحزبی شناسایی کنند، شناسایی هم کرده اند، گفته ایم که حساب شده بروند و ثبت نام کنند. هر کسی هم خواست برود ثبت نام کند که اشکالی ندارد وزیر کشور باید بیاید بفرماید همه بروید ثبت نام و هر کسی هم ثبت نام کرد بپذیریدش. اما اینکه یک حزب، یک گروه یک تشکل، یک جریان یک جناح، میگوید آقا برو به همه همین جوری، خب چرا، نه ما در مؤتلفه اسلامی به اعضایی داریم میگوییم که یک عضو حزب باشند و به درد مجلس بخورند دوم آدمهایی باشند عضو حزب نیستند، ولی انصافاً به درد مجلس میخورند. به قول شهید بهشتی در حزب جمهوری اسلامی میفرمود که اگر ما یک حزبی و غیر حزبی داشته باشیم، که هر دو برای یک مسئولیت با هم برابر باشند، ما قطعاً آن حزبی را میگذاریم، چرا، چون این یک امتیاز بیشتر دارد برای چی، برای کار جمعی کردن. اما اگر آن غیرحزبی افضل از این باشد، ارجح از این باشد، قطعاً آن غیرحزبی را معرفی میکنیم و حمایت میکنیم و آن فرد حزبی باید برود از آن حمایت کند. این بر مبنای حدیث پیغمبر است، این حدیث خیلی مهم است. پیغمبر اسلامی میفرماید، من تقدم علی المسلمین، هر کس بین مسلمانها خودش را جلو بیندازد برای مسئولیتی درست است و هو یری ان فیهم من هو افضل من، ببینید در بین اینها شایستهتر از او هست، یک آدم شایستهتر است، بعد پیغمبر میفرماید، فقد خان الله و رسوله والمؤمنین، خائن به خدا و پیغمبر را مردم مؤمنین و مؤمنات است به جامعه اسلامی است. یک نفر بهتر از من میتواند کار کند من حالا بیایم بایستم و بگویم من دبیرکل هستم، من از همه بهتر هستم، نه، هر موقع دیدم یک نفر از من بهتر است سریع او را باید بیاورم.
سؤال: به شاخصها نزدیک شدید.
بادامچیان: حالا از این قضیه شما میگویید نخبگان، بنابراین اصل قضیه همین است که مجلس نمایندگان ملت دارد ممکن است ملت نخبه را انتخاب کند و ممکن است غیرنخبه را انتخاب کند. مهم این است که او نماینده واقعی و پاک و صمیمی مردم باشد.
سؤال: اینکه باید مردم انتخاب کنند که بدیهی است بحث اینجا است که مثلاً اگر مردم انتخاب داشته باشند بین نخبگانی و غیر نخبگانی و آن نخبگان را انتخاب کنند، به فرض اقتصاددان ها، جامعه شناس ها، فرهنگ شناس ها، اینجور مجلسی را شما مفیدتر میدانید برای حکمرانی؟
بادامچیان: چه کسی است که مفیدتر نداند. اما شرط اش این است که این آقای نخبه که مقصود شما دانشمند و کارشناس است.
سؤال: بله
بادامچیان: این کارشناس اقتصادی عقلش به اقتصاد کامل مورد نیاز و علمش به این اندازه برد. ببینید ما الان یک مشکل بزرگ مان این است که دانشگاهی اقتصاددان ما فقط این را بلد است، در دانشگاه ما هم چه چیزی یاد میدهند، تاریخ اقتصاد یاد میدهند. از اقتصاد فقه اسلامی بی بهره است یعنی جامعه ما جامعه اسلامی است و نظام ما هم نظام اسلامی است. من در این کتابی که پارسال نوشته ام، اقتصاد اسلامی به بیان ساده و کتاب درسی است ۴۷ درس است و تا الان هم چند بار چاپ شده است و همه از آن استفاده میکنند. آنجا شرح داده ام که کدام اقتصاد، حالا این آقای از آن طرف یک حوزوی ما، این هم اقتصاد اسلامی را بلد است، اما اقتصاد دانشگاهی و جهانی را بلد نیست. هر دویشان نمیتوانند مفید باشند برای مجلس. حالا هر دوی اینها اقتصاد دانشگاهی را بلد باشد اقتصاد حوزوی را هم بلد باشد، اما در میان آنها اقتصاد بومی و محلی ایران را بلد نباشد، همین میشود نشسته است در اتاق فکر میکند که مثلاً قانون بیاید مالیات گیری را بر طریق غرب بنویسد همین است که مالیات نه حقش وصول میشود نه چیزی در حالی که به راحتی میشود قانون مالیات را به گونهای نوشت که نه مردم در اذیت باشند و نه سازمان مالیاتی کشور تحمیلی بر مردم داشته باشد بلکه مردم بتوانند راحت از درآمدشان بدهند. فرار مالیاتی هم میسر نشود. میشود. خب حالا اگر میخواهیم برای مجلس دوازدهم یک اقتصاددان انتخاب کنیم، اقتصاددانی باید انتخاب بشود که دارای این ویژگی باشد اقتصاد اسلامی را بداند، اقتصاد جهانی را بداند، اقتصاد دانشگاهی را بداند، اقتصاد اداری را بداند برای کشور، اقتصادش و اقتصاد بومی ایران را بداند. اگر اینها را بداند، این را چه کسی میتواند تشخیص دهد، اینجا جایگاه حزب و تحزب مشخص میشود که آنها بیایند تازه اگر این اقتصاددانها را حالا مشکل اینجا است که اینها بروند در مجلس منفرد باشند میشود کاری که در دولت جناب آقای رئیسی انجام شد، دوستان خوب علاقمند به اقتصاد را دعوت کرد، ولی بعد دید اینها همه شان خیلی خوبی هستند آدمهای بسیار خوبی هستند، اما آنچنان با هم ناهماهنگ هستند باهم که از این جمع ناهماهنگ یک کار اقتصادی کامل در معیشت مردم برنیامد.
سؤال: در بعضی از دولتهای دیگر هم سابقه این را داشته ایم.
بادامچیان: آن که بدتر.
سؤال: یعنی همین ناهماهنگی.
بادامچیان: البته چرا مثلاً در دولت سازندگی بعد از جنگ، مرحوم آقای هاشمی در آنجا خب ایشان اولاً خودش مسلط بود کاملاً در ثانی از همه فکرها استفاده کرد دولتش یک دولت باندی نبود، یک دولت یک طرفه نبود و در نتیجه در بازسازی بعد از جنگ با همه مشکلات بعد از جنگ، خوب کار کرد. حالا ممکن است یک کسی از نظر بعضی ارزشها و اینها به آنها ایراد بگیرد من به آن کاری ندارم، اما در مجموع میخواهم بگویم شیوه مرحوم آقای هاشمی در بازسازی بعد از جنگ به علت همین که از همه نیروها استفاده کرد، خبرگان، آدمهای مسلط، و یک نوع هماهنگی را خودش هم مدیریت میکرد بسیار جالب بود.
سؤال: شما درباره این شاخصها برای نمایندگان مجلس نظر بدهید من میخوانم، طعم فقر را چشیده باشد.
بادامچیان: ببینید این کسی که طعم فقر را چشیده، اما اقتصاد متوجه نیست چه کارش کنیم؟
سؤال: نمیگوییم که این همه شرط است به عنوان یکی از شاخص ها؟
بادامچیان: بهتر از آن ما در حزب نزدیک به کلی شاخص داریم این شاخصها ابعاد مختلف است من نمیدانستم شما این سؤال را میکنید و الا برای شما میآوردم که بگویم که این شاخصها عبارت است از یک، پاک بودن دوم، اینکه این رجحان است رجحان عقلی است. اگر یک کسی مسلط دانشگاه آگاهیهای لازم را دارد، ولی در جوانی در خانواده اش فقر را چشیده است مثل خودم. من اجاره نشینی کرده ام سال ها، کاسبی کرده ام، طلبگی هم کرده ام. این نکته مهمی است که اگر این بفهمد که فقر یعنی چه، خیلی مهم است. در یکی از معلمهای بچههای ما در قبل از شاه در شمال شهر نوشت فقیر کیست در مدرسه، یک دختر نوشته بود همسایه بغلی ما که فقط یک ماشین دارد خدمتکار هم ندارد، این، چون فقر نمیداند چیست خیال میکند این فقر است، اما آن کسی که فقر را چشیده است درد فقرا را میداند.
سؤال: زندگی اشرافی نداشته باشد؟
بادامچیان: این که قطعی است. کسی که زندگی اشرافی دارد و کسی که بعد از رسیدن به مقام زندگی اشرافی پیدا کرده است خیلی بدتر است.
سؤال: وامدار گروههای سیاسی و ثروتمندان نباشد.
بادامچیان: اصلاً وامدار هیچکس غیر از خدا و ارزشهای الهی نباشد. چرا فقط گروه ها، انسان آزاد باشد. آزاده باش و اسیر نباش.
سؤال: فساد ستیزی؟
بادامچیان: فساد ستیزی این است که اول خودش پاک پاک باشد، دوم آدم شجاعی باشد، سوم آدم فهیمی باشد، چهارم آدم مدبری باشد برای اینکه با شبکههای فساد الان ما یکسری شبکههای فساد پنهانی داریم بین اینهایی که میگویند اصولگرا، اصلاح طلب، اینها بین اینها هم هست اینها جیب پرکنها هستند. رفته است مجلس، لایحه میگذارد جیبش را پر میکند. اصلاً رفته است در دولت خانه برای چه گران شد مسکن برای چه گران شد، برای این گران شد که برج سازهای آن طرف رفتند با آن آقایان در دولت قبلی، چرا دلار گران شد، چه دلیلی داشت، برای اینکه رئیس بانک مرکزی نتوانست دلار را مهار کند، اگر خودش هم مقصر نباشد که به نظر من مقصر اصلی خودش است، بدون هیچگونه برو و برگرد، اما نتوانست مهار کند. الان هم این دولت بخواهد یکهویی بیاوردش پایین، مشکل داریم. آدمهای نابلد و ناکارآمد و اینها مگر ما نداریم، خیلی آدم خوبی است، ولی نابلد است. حالا مجلس هم اگر از این تیپها میخواهند انتخاب کنند ما در مؤتلفه اسلامی از این آدمها نمیدهیم، آدمهای خوب و مطمئن و خاطرجمع، چون در هیچ یک از این اختلاسها شما یک ردپا از مؤتلفه ایها پیدا نمیکنید. کمیته امداد امام خمینی را چه کسی ساخته است، عسگراولادی و ما ساخته ایم شفیق است خدا رحمت کند آقا سیدرضا نیری. آیا تاکنون شما یک خبر از اختلاس و رانت و خلاف در کمیته امداد دیده اید؟ شبکه به این گستردگی با این همه پول در اختیارش با این همه خانوادههای بی سرپرست. چون به محض اینکه یک جا احساس چیز کنند. در دوران مرحوم شهید لاجوردی، شما در دادستانی و زندان یک رانت را بردارید یاران ما ما آدمهای پاک معرفی میکنیم اگر طرف یک ذره بلنگد ما معرفی اش نمیکنیم.