کد خبر: ۸۶۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۱:۱۴
با پرتاب ماهواره در روز شنبه

کره شمالی نمی‌خواهد از ایران عقب بماند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تلاش‌های دیپلماتیک گسترده برای منصرف کردن کره شمالی از طرح آزمایش موشکی خود ادامه دارد اما به نظر می‌رسد که پیونگ یانگ اعتنایی به این تلاش‌ها ندارد و ممکن است موشک خود را روز شنبه پرتاب کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، در حالی که طبق برنامه قبلی کره شمالی، کمتر از 24 ساعت تا پرتاب آنچه پیونگ یانگ «ماهواره مخابراتی» می‌نامد باقی مانده است، کره جنوبی با نگرانی نگاه خود را به آسمان دوخته است.

کره شمالی ماه گذشته اعلام کرد قصد دارد ماهوار‌ه‌ای آزمایشی و مخابراتی را با اهداف صلح‌آمیز بین روز‌های چهارم تا هشتم آوریل به فضا پرتاب کند.

اما آمریکا، ‌ژاپن و کره جنوبی معتقدند که کره شمالی قصد دارد یک موشک دوربرد را آزمایش کند که این اقدام نقض ممنوعیتی خواهد بود که سازمان ملل مقرر کرده است.

خبرگزاری «یون ‌هاپ» کره جنوبی به نقل از یک مقام دولتی اعلام کرد عملیات تدارک پرتاب موشک کره شمالی تقریباّ به پایان رسیده است.

برخی تحلیل‌گران گفته‌اند ممکن است زمان پرتاب به سبب تغییرات جوی عقب بیافتد. پیش بینی‌های هواشناسی حاکی است در چند روز آینده آسمان شبه جزیره کره ابری خواهد بود اما معلوم نیست که میزان ابر آن قدر باشد که کره شمالی را از پرتاب موشک خود منصرف سازد.

آنچه مسلم است این است که کره جنوبی نیز مانند برخی کشور‌های دیگر نگرانی خود را از پرتاب شدن موشک کره شمالی ابراز کرده و آن را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خوانده است.

سئول تهدید کرده است در صورتی که کره شمالی برنامه شلیک موشک خود را اجرا کند این مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل خواهد کشاند.

رئیس جمهوری کره جنوبی هم گفت که پرتاب قریب الوقوع موشک کره شمالی به سود پیونگ یانگ نیست.

«لی میونگ باک» روز جمعه در کنفرانسی در لندن پیش بینی کرد در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، کره شمالی روز شنبه موشک خود را پرتاب خواهد کرد ولی این کار به سود آن‌ها نیست.

رئیس جمهوری کره جنوبی افزود وی آماده است در صورت موافقت کره شمالی فرستاد‌ه‌ای را به پیونگ یانگ اعزام کند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم از کره شمالی خواست که اقدامات تدارکاتی را برای پرتاب موشک بالستیک خود متوقف کند.

اوباما که روز جمعه در مراسم آغاز نشست ناتو در شهر استراسبورگ فرانسه سخنرانی می‌کرد همچنین این اقدام کره شمالی را تحریک آمیز خواند. وزارت امور خارجه آمریکا به کره شمالی هشدار داده است موشک خود را به فضا پرتاب نکند.

یک کارشناس سیاست تسلیحات هسته‌ای در آمریکا گفت شکی نیست که کره شمالی برنامه پرتاب راکت خود را عملی خواهد کرد.

«جوزف سیرینسیونی» گفت: «این مسأله مثل آن است که مردی در بلندی ایستاده است و تهدید می‌کند که به پائین می‌پرد. کره شمالی مدتی طولانی است که چنین قصدی داشته است و شکی نیست که این تهدید خود را عملی خواهد کرد. شاید این طولانی‌ترین روند در مرحله آماده سازی شلیک موشک بوده است. این اقدام تا حدودی نوعی دعوت به تنش است و انگیزه دیگر پیونگ‌یانگ این است که قدرت چانه‌زنی خود را در برابر آمریکا افزایش دهد. این شلیک همچنین برای کره شمالی مسأله غرور ملی است. ایران همین چند ماه قبل، ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و این چیزی است که کره شمالی دو بار در گذشته برای آن تلاش کرده و شکست خورده بود. این سومین آزمایش پیونگ یانگ خواهد بود و من فکر می‌کنم که مقامات کره شمالی کاملا مصمم هستند که این راکت را به فضا بفرستند».

«سیرینسیونی» همچنین گفت: «تصاویر محل پرتاب این راکت نشان می‌دهد که این راکت احتمالا حامل یک ماهواره بسیار کوچک خواهد بود و نه چیزی شبیه یک کلاهک جنگی».

به گفته کارشناسان مسأله این است که آیا رژیم کیم جونگ ایل حق دارد این ماهواره را به فضا پرتاب کند یا خیر.

استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی و معاهده سازمان ملل درباره فضا احتمال دارد مانع از مجازات پیونگ یانگ بشود.

بر اساس قطعنامه 1718 سازمان ملل که پس از یک آزمایش اتمی به تصویب رسید پیونگ یانگ باید هرگونه فعالیت مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک را به حالت تعلیق درآورد.

اما معاهده سازمان ملل در ارتباط با فضا که در سال 1967 تصویب شد بدون اعمال هیچگونه تبعیض استفاده و اکتشاف در فضا را برای همه کشور‌ها آزاد دانسته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین