کد خبر: ۸۶۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۰:۱۸
رییس اتاق ایران خبر داد

اقدام اتاق بازرگانی برای رابطه با آمریکا

تشکیل شورای مشترک بازرگانی ایران و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تصویب نهایی تشکیل شوراهای مشترک با کشورهای آمریکایی در اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: «موضع اتاق ایران همیشه این بوده که باید از وارد کردن عناصر سیاسی در محدود کردن روابط تجاری و اقتصادی پرهیز جدی شود».

به گزارش گروه اقتصاد و صنعت آفتاب، محمد نهاوندیان که با ایسنا گفت و گو کرده است، در پاسخ به سوالی درباره برنامه بخش خصوصی برای گسترش تعامل اقتصادی با کشورهای آمریکایی اظهار داشت: «طبیعی است در شرایطی که بحران اقتصاد جهانی به تجارت جهانی لطمه‌ای جدی زده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری تنزل پیدا کرده است، همه به فکر استفاده از فرصت‌های جدید برای گسترش بازارها خواهند بود. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی بر خلاف گذشته حتی از بازارهای کوچک هم نمی‌توانند صرف‌ نظر کنند».

وی ادامه داد: «در چنین فضایی سخن گفتن از تحریم و محدودیت‌های اقتصادی در جامعه فعالان اقتصادی کشورها هیچ طرفداری ندارد و شرکت‌هایی که در کشورهای تحریم کننده احساس تحریم شده بودن می‌کنند، در واقع فرصت‌ها و بازارهایی را به دلایل سیاسی از دست می‌دهند. از سویی دیگر، اتفاقی که در انتخابات ایالات متحده آمریکا رخ داد، در واقع پیروزی نامزدی بود که برنامه خود را تغییر اعلام کرده بود و به طور صریح، حوزه اصلی این تغییر را در روابط خارجی آمریکا با دیگر کشورها شاهد بودیم».

نهاوندیان تصریح کرد: «در حال حاضر در شرکت‌های آمریکایی توقع برقراری روابط بیش از هر جای دیگر وجود دارد و این امر در اروپا نیز پیش آمده است که فضای ارتباطات اقتصادی با ایران دگرگونی جدی پیدا کند».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مکاتباتی بین بخش‌های خصوصی دو طرف انجام گرفته است؟ گفت: «در فرصت‌هایی که در همایش‌ها و دیدارهای بین‌المللی و دوجانبه صورت می‌گیرد، ابراز علاقه‌مندی به گسترش روابط با ایران بسیار بیشتر از گذشته شده است. قطعا موضع اتاق ایران هم همیشه این بوده که باید از وارد کردن عناصر سیاسی در محدود کردن روابط تجاری و اقتصادی پرهیز جدی شود».

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: «در برنامه اتاق‌های بازرگانی گسترش اتاق‌ها و شوراهای مشترک ازجمله اهداف اصلی است. بنابراین با توجه به حضور گسترده محصولات و سرمایه‌گذاری‌های ایران در بخش کشورهای آمریکای لاتین، تصمیم گرفته شد دو شورای مشترک ایران و آمریکای جنوبی و نیز ایران و آمریکای مرکزی و یک شورای مشترک بازرگانی ایران و آمریکای شمالی تشکیل شود».

وی خبر داد: «مصوبه تشکیل این سه شورای مشترک درباره کشورهای آمریکایی در هیات رییسه اتاق ایران نهایی شده و به این ترتیب شرکت‌هایی که در این کشورها فعالیت دارند، می‌توانند برای کسب اطلاعات اقتصادی و امکان‌سنجی پروژه‌ها، همچنین اطلاع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به این شوراها در اتاق بازرگانی ایران مراجعه کنند تا زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک آینده فراهم شود».

به گفته او به دنبال تصویب مصوبه تشکیل شورای مشترک ایران و آمریکا، مقدمات تشکیل و تعیین اعضای آن فراهم شده، البته هنوز اعضای شوراها مشخص نشده‌اند و پس از تعیین هیات موسس، کار آغاز می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین