تاثیر طرح واردات خودرو کارکرده و نو بر بازار داخلی خودروهای ckd و چینیساز چنان موثر بود که به کاهش محسوس قیمت آنها انجامید، از آن جمله میتوان به وانت t۸ cmc کرمان موتور اشاره کرد که نرخ آن از بیش از ۲ میلیارد تومان تا قریب ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. قیمت تیگو ۸ پرو نیز ۵۰۰ میلیون تومان افت کرد.
این طرح که قبلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مشکل مواجه شده بود، در نهایت توانست نظر مساعد این نهاد و شورای نگهبان را نیز اخذ نمایید. نمایندگان برای ساکت کردن خودروسازهای بزرگ جاده مخصوص، منافع آنها را نیز لحاظ کرده و به ایرانخودرو و سایپا اجازه دادند که به واردکننده خودرو بدل شوند. با این همه با وجود آنکه طرح مزبور تمام مراحل قانونی را طی کرده است، اما پس از گذشت ۷ ماه بیش از ۳۰ هزار ثبتنامکننده اولیه طرح خودروهای وارداتی همچنان بلاتکلیف هستند. این افراد بعضاً نمیدانند که چه خودروی و در چه زمانی تحویل خواهند گرفت. با وجود آنکه شرکت سایپا قرار بود که در مرحله اول به یک هزار و ۱۰۸ نفر خودرو چانگان تحویل دهد، اما پس از ۵ ماه هنوز خودروی تحویل داده نشده است. خودروسازان ماهها است که پول گرفته، اما خودروی تحویل نمیدهند.
رسانههای حامی دولت، اخبار در مورد چالش واردات خودرو را با عناوینی همچون «دور خیز دلالان برای بر هم زدن آرامش بازار خودرو» تفسیر کردند. با این همه به نظر میرسد نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و از چهرههای نزدیک به محمدباقر قالیباف در نامهای شدیداللحن و بی سابقه به سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور، بانک مرکزی و مخالفت محمدرضا فرزین رئیس این نهاد برای تخصیص ارز به واردات خودرو را عامل این وضعیت اعلام کرده است.
وی در این نامه اظهار کرد که با توجه به تولید ۲۲۰ هزار تن پسته در کشور در جلسهای با حضور وزیر اقتصاد و علیرضا پیمانپاک رئیس سازمان توسعه تجارت، موضوع صادرات پسته و واردات خودرو با ارز حاصل از آن مورد توافق قرار گرفت، اما رئیس بانک مرکزی با آن مخالفت مینمایید. وی با توجه به تراز منفی ۶ میلیارد دلاری تجارت کشور در نیمه اول ۱۴۰۲ این رفتار بانک مرکزی را تاسفبار خواند.
البته پورابراهیمی خود نماینده استان کرمان (استان پستهخیز کشور) است و برخی صاحبنظران این اقدام را در راستای منافع پستهکاران این استان ارزیابی کردند. با این همه مقاومت بانک مرکزی برای تخصیص ارز به یک طرح قانونی که در مجلس تصویب شده و به دولت نیز ابلاغ شده است چندان هم قانونی به نظر نمیرسد. آنها همچنین نامه محمدرضا پورابراهیمی به رئیس قوه مقننه در خصوص گزارش ارزی کمیسیون اقتصادی را «گستاخانه» خواندند.
در حال حاضر به نظر میرسد که متضرر واردات خودرو چند شرکت چینیساز هستند که در صورت واردات، خودروهای بیکیفیت آنها احتمالاً بدون مشتری خواهد ماند. این شرکتها گردش مالی بسیار بالای دارند و ظن اعمال نفوذ آنها برای کارشکنی در مسیر واردات خودرو از سوی چند نماینده مجلس مطرح شده است.
البته در این بین سازمانها و نهادهای مختلف دولتی واردات خودروی مورد نیاز خود را متوقف نکردهاند، ۵۰۰ دستگاه توسان در گمرک وجود دارد که گفته میشود متعلق به یک نهاد دولتی است.
به گفته برخی کارشناسان رفتار تناقضآمیز بانک مرکزی در آنجا آشکار میشود که با اختصاص ۸ میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات جهت ساخت خودروهای بیکیفیت چینی مشکلی ندارد، اما برای تخصیص ۱ میلیارد دلار ارز برای واردات خودروهای برند نو و کارکرده با این دستاویز که ارز وجود ندارد مخالفت میکند!