کد خبر: ۸۶۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷

علیرضا بهشتی: رای ندادن پیامی برای حاکمیت ندارد

سیاست خرید رای با گونی سیب زمینی باید متوقف شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید علیرضا حسینی بهشتی با اشاره به لزوم حفظ متقابل رابطه دولت و مردم پس از انتخابات گفت: «حتی دلارهای نفتی هم نمی‌تواند خلاء اعتماد بین مردم و دولت را حل کند و مدیریت‌های پادگانی نیز در این زمینه هم‌ کاری از پیش نمی‌برد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "کلمه"، عضو شورای راهبردی ستاد میرحسین موسوی در كنگره ستاد ملی جوانان حامی‌ خاتمی‌ که صبح امروز در تهران برگزار شد گفت: «آنچه که دولت بعد از انتخابات باید به آن اهتمام ورزد این است که بین دولت و ملت به نوعی اعتماد سازی کند. دولتی که نتواند ارتباط وسیعی با اقشار مختلف برقرار کند دولت ناکامی ‌خواهد بود».

سید علیرضا حسینی بهشتی با اشاره به تلاش‌های ارزنده اعضای ستاد 88 در سطح کشور گفت: «سلیقه و دیدگاه شخصی من نیز با این نوع کارهای اجتماعی سازگار است و شخصا برای میزان تاثیرگذاری و حضور در قدرت رسمی‌محدوده معینی را قائلم». 

وی افزود: «اصلاح جامعه با حضور در قدرت رسمی‌ امکان پذیر نیست. مگر آنکه با حرکت‌های اجتماعی گسترده همراه باشد».

عضو هیات علمی‌دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دوران هشت ساله اصلاحات در کشور گفت: «اصلاحات از بستر اجتماع آغاز می‌شود. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و باید از آنها توقعات معقولی داشته باشیم».
 
وی با تاکید بر اینکه ایمان به این امر امکان اصلاح ساختار را فراهم می‌آورد، افزود: «نباید فعالیت‌ها را به انتخابات محدود کرد و با هم دلی و هم فکری، صرف نظر از نتیجه انتخابات کار اصلی را بعد از انتخابات آغاز نمود».

دکتر بهشتی با اشاره به اینکه افزایش مشارکت شهروندان در سطح مطلوب مهمترین مساله پیش روی جوامع پیشرفته و دموکراتیک است گفت: «در این انتخابات با دو پدیده مهم آرای خاموش و آرای سرگردان روبر هستیم».

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات انجام گرفته در زمینه میزان مشارکت شهروندان در انتخابات گفت: «میزان مشارکت در انتخابات در سال‌های مختلف در دو کشور امریکا و انگلیس با دو نوع دموکراسی متفاوت زمانی با کاهش مواجه بوده است که مردم احساس کرده‌اند رای آنها اثر گذار نیست».

دبیر کل جمعیت توحید و تعاون با اشاره به هویت اسلامی‌ شهروندان ایرانی و اهداف انقلاب، بعد انتخابگر انسان را دارای اهمیتی ایدئولوژیک دانست و گفت: «ما انسان را موجودی انتخابگر می‌دانیم و تمایز و ویژگی منحصر بفردش نسبت به دیگر موجودات انتخاب‌گری وی است».
بهشتی پیش شرط‌های انتخابگری را آزادی و آگاهی دانست و تاکید کرد: «پیامد این انتخابگری پذیرش مسئولیت انتخاب می‌باشد».

وی با اشاره به وظیفه اصلی ستادها در زمینه آرای سرگردان و خاموش گفت: «وقتی مساله آزادی مخدوش شود، تقلب، رد صلاحیت، ایراد خدشه به سلامت انتخابات و تبلیغات یک سویه صورت گیرد، و یا به گونه‌ای جانبدارانه از یک کاندیدای خاص حمایت شود، این امر موجب می‌شود میزان مشارکت مردم در انتخابات کاهش یابد و افراد ضرورتی برای شرکت در انتخابات نبینند».

وی ادامه داد: «این که بگوییم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم تا به این وسیله رای منفی خود را به نظام بدهیم، تاثیر مثبتی در پی ندارد».
 
وی تاکید کرد: «عدم شرکت در انتخابات پیامی‌ به دولت و نظام نمی‌دهد».

وی با اشاره به اینکه راجع به آرای خاموش باید خط مشی مان این باشد که به دیگران بگوییم عدم شرکت در انتخابات برابر با یک رای مثبت برای طرف مقابل است، گفت: «درباره رای‌های سرگردان نیز آنچه که مطرح است گونه‌ای آگاهی بخشی است».

بهشتی در ادامه از لزوم آگاه سازی مردم سخن گفت و تاکید کرد: «باید به افراد این توجه را داد که رای خود را به چه قیمتی می‌فروشند. سیاست خرید رای با گونی سیب زمینی باید متوقف شود و مورد تقبیح قرار گیرد. اگر قرار باشد رای مردم را در جمهوری اسلامی‌ایران با تطمیع یا تهدید بخریم که دیگر نیاز به انقلاب کردن و این همه هزینه بعد از آن نبود».

بهشتی اظهار داشت: «كاری از چند ماه پیش آغاز شده و قبل از سفر استانی آقای خاتمی‌ در اسفند ماه به وی ارائه شد در مورد تشكیل كمیته صیانت از آرا و اخلاق انتخاباتی بود. به آقای خاتمی ‌گفتم كه تمام كاندیداها را سرمایه ملی و اجتماعی می‌دانیم و ایشان هم حمایت خود از طرح صیانت از آرا و اخلاق انتخاباتی را مطرح كردند».

وی وظیفه این كمیته را اطلاع رسانی عمومی‌ در مورد تخلفات احتمالی انتخاباتی و تبلیغاتی و همچنین گفت و گو و پیگیری از طریق مراجع قانونی عنوان كرد و افزود: «امیدواریم تا هفته آینده شاهد شكل‌گیری این كمیته باشیم».

بهشتی تصریح كرد: «باید به نحوی كار كنیم كه فردای روز انتخابات خودمان را سرزنش نكنیم و دنبال مقصر نگردیم و رویكرد ما باید این باشد كه آن‌چه درجامعه رخ می‌دهد، حاصل كار ماست و هیچ ملتی نیست كه سرنوشت خود را تعیین نكند».

بهشتی با تاکید بر لزوم بهره برداری از روش و منش آقای خاتمی‌در مورد سیاست اخلاقی گفت: «اگر می‌خواهیم جامعه یک گام بلند به طرف توسعه سیاسی بردارد، باید به سمت عقلانی کردن و اخلاقی کردن تبلیغات انتخاباتی برویم».

وی در عقلانیت در تبلیغات را مهم دانست و گفت: «باید از كاندیداها بخواهیم كه به صورت شفاف خط مشی برنامه خود را اعلام كنند و تنها به برنامه‌هایی كه امكان عملی كردن آن‌ها وجود دارد، تعهد داشته باشند».

بهشتی گفت: «شعارهای زیبا اما دست نیافتنی برای انتخابات كاربرد ندارد. نباید كار را به جایی برسانیم كه داستان انتخابات به داستان رقابت در شعارهای داغ‌تر دادن تبدیل شود زیرا در درازمدت به ضرر ماست و شعارهای تند و تیز غیرعملی سبب افزایش آرای خاموش شده است».

وی در پایان با تاکید بر لزوم اهتمام به تقویت رابطه اعتماد دولت و ملت گقت: «هیچ تغییری بدون تقویت رابطه اعتماد بین دولت و ملت امکان پذیر نیست. دولتی که نتواند ارتباط وسیعی با اقشار مختلف برقرار کند دولت ناکامی‌خواهد بود. دیدیم که حتی دلارهای نفتی هم نمی‌تواند در این زمینه مشکلی را حل کند و مدیریت‌های پادگانی نیز کاری از پیش نمی‌برد». 

وی تاکید کرد: «همکاری سامان مند و نهادینه شده باید رشد کند. این اتفاقی است که در دهه اول باعث شد پیروزی‌های متعددی شکل گیرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین