کد خبر: ۸۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۶
هفته‌نامه آمریکایی تایم بررسی کرد

گاوهای گازساز؛ چالش اصلی گرمایش زمین در هند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: همه ما با تصاویر کلیشه‌ای از هندوستان آشناییم، راهبین هندو، تاج‌محل، گاوهای تنبل درحال نشخوار که باعث گیجی موتور سوارن می‌شوند و موتورسوارانی که با بوق و مانور دادن از کنار گاوها می‌گذرند. این صحنه‌ها در هند عادی است ولی در عین حال عدم وجود سیستمی مناسب برای سامان دادن به فضولات احشام در هند باعث نگرانی دانشمندان این کشور درباره آلودگی هوا و نیز تأثیر گاز متان بر گرمایش زمین شده است.

در حال حاضر تعداد گاوهای هندوستان به 283 میلیون رأس می‌رسد که این تعداد گاو، در تغییرات جوی زمین نقش مخربی دارند. فضولات گاوها و دیگر احشام، باعث فوران مقدار زیادی گاز متان می‌شود. متان گازی گلخانه‌‌ای است که [در آلودگی هوا و گرمایش زمین]، بیست برابر قویتر از دی‌اکسید‌کربن است.

دیگر دام‌های موجود در هند از جمله بز و گوسفند که تعدادشان به طور تقریبی به 485 میلیون رأس می‌رسد بیش از خودرها به آلودگی و گرمایش زمین صدمه می‌زنند. در تحقیقی که اخیراً به عمل آمده اشاره شده تولید گاز متان توسط احشام هندی بیش از حد انتظار است. دانشمندان هندی دائماً در حال تحقیق برای تولید نوعی غذای رژیمی برای دام‌ها هستند تا به این نشخوارگران کمک کنند تا تغذیه‌ای بهتر و پر انرژی داشته باشند که در عین‌حال گاز کمتری تولید کنند.

ماه گذشته دانشمندان مرکز تحقیقات فضایی هندوستان در ایالت احمدآباد واقع در غرب هندوستان با انتشار سیاهه‌ای‌ میزان تولید گاز متان توسط احشام هند را اعلام کردند. برطبق این گزارش دام‌ها سالانه 11.75 میلیون تن گاز متان تولید می‌کنند. این مقدار در سال 1994 نه میلیون تخمین زده شده بود.

این احتمال وجود دارد که این مقدار با بالا رفتن هزینه‌های مصرفی صنعت لبنیات سازی هند افزایش یابد. هند، یکی از بزرگترین تولید کنندگان شیر در جهان، انتظار دارد تا سال 2021 و 2022 تولید خود را از 100 میلیون تن به 180 میلون تن برساند. تا سرعت تولید با افزایش جمعیت و گسترش هزینه‌‌های مصرفی همخوانی داشته باشد.

احشامی از جمله گاو، بوفالو، بز، گوسفند و اسب در اقتصاد روستایی هند نقشی ضروری دارند. چه برای شخم زدن زمین یا تولید شیر و یا باربری. وزارت کشاورزی هند تخمین زده است که حیوانات اهلی 5.3 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهند. ولی دکتر «سینگهال» رئیس موسسه ملی تحقیقات لبنی در شمال کشور می‌گوید: «با وجودی که احشام در اقتصاد نقش مهمی را ایفا می‌کنند گرمایش هوا و تغیرات جویی بسیار نگران کننده است. ما سعی داریم راه حلی برای این مسئله بیابیم زیرا واقعیتهای موجود در هند با غرب متفاوت است».

برای مثال اغلب دام‌های هندی برخلاف کشورهای سرمایه دار از سوءتغذیه و یا عدم وجود غذای سالم رنج می‌برند. یک کشاورز هندی قادر به خرید علوفه گران قیمت نیست و گاوهای شیری و دیگر حیوانات مزرعه به دنبال یافتن غذا رها می‌شوند و تغذیه نادرست باعث کاهش سلامت دام و افزایش تولید گاز متان می‌گردد.

حتی زمانی که شرکت‌های غربی نسبت به ارائه تکنولوژی تولید مواد غذایی سالم ابراز تمایل می‌کنند. تهیه این مواد برای اکثریت مردم هند مشکل و گران است. به طور مثال «موننسین» نوعی آنتی بیوتیک است که فرمول به خصوص آن تولید گاز متان تولید شده در فضولات گاوها را کاهش می‌دهد که البته پخش این دارو در کشور هزینه سنگینی دارد. بنابراین این بار بر دوش دانشمندان است تا راه حلی برای این مشکل بیابند.

دکتر سینگهال می‌گوید: «ما نمی‌توانیم روی تغذیه با کیفیت بالا حساب کنیم. هیچ کس قادر به تهیه آن نیست ولی در مقابل می‌توان تکنولوژی تولید ارزان مواد غذایی را توسعه داد». به طور مثال بسته‌های غذایی اوره-ملاس-مواد معدنی که ارزان است و تولید متان را 20 درصد کاهش می‌دهد و می‌توان از آن به عنوان غذایی مناسب برای احشام استفاده کرد.

این کارشناس معتقد است: «این مواد می‌تواند به راحتی به کشاورزان و دامداران عرضه شود این افراد فقیرچیزی از گرمایش زمین نمی‌فهمند و تنها خواستار افزایش تولید شیر گاوهایشان هستند». مؤسسه تحقیقات ملی تغذیه حیوانات در ایالت بنگلور درحال تحقیق بر روی تاثیر گیاهان بر تغذیه گاوهاست. در این موسسه بر روی منابعی چون برگ چای تحقیقاتی صورت گرفته است. انستیتوی تحقیقات انرژی در دهلی هم بر روی استراتژی جذب متان فعالیت می‌کند.

در یک پروژه دراز مدت در این موسسه تلاش شده از گاز متان دفع شده از فضولات احشام به عنوان گاز طبیعی در آشپزخانه و حتی به عنوان سوخت اتومبیل استفاده شود. این تحقیقات از سوی دولت حمایت می‌شود و در حال حاضر 4 هزار هکتار زمین به این امر اختصاص یافته است.

از آنجا که کشتن گاو در تمام استان‌های هندوستان به جز دو ایالت در غرب بنگال غیرقانونی است، این زمینها برای دام‌های پیر و رها شده استفاده می‌شود و تلاشهای دانشمندان هندی برای حل این مشکل ادامه دارد.


به گفته یکی از محققین هندی از این طریق حداقل گاوها کارآیی خواهند داشت و با جایگزینی منابع انرژی می‌توان از گرمایش زمین جلوگیری کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۲
0
0
مرسی خبر خوبی بود همین که این ربان بسته ها را نمی کشند! چاره مار روی آوردن اکثر مردم به گیاهخواری و نجات سیاره از این طریق است. با تشکر دوباره از شما
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین